گرایش برتر بسته‌بندی در سال 2015

بسته‌بندي نه فقط به عنوان يك بخش صنعتي، همچنان تغييرات مهمي را تجربه مي‌كند كه برندها و مديران ارشد بايد نسبت به آنها آگاه باشند.
برای سال 2015 پنج گرايش اصلي وجود دارد كه كماكان بر بسته‌بندي و صنايع مرتبط با آن تاثیر می‌گذارند. این پنج گرایش عبارتند از: اهميت رو به رشد پايداري، تقاضا برای شفافيت زنجيره تامين، ظهور فناوري‌هاي بسته‌بندي ممانعت‌كننده/پوششي، تاكيد بيشتر بر بسته‌بندي سبك و اهميت تحويل بسته‌هاي آسان بازشو.

اهميت رو به رشد پايداري
يكي از مهمترين خواسته‌هاي مشتري علاوه بر كيفيت، پايداري است. مطابق با يك تحقيق جديد انجام شده توسط شرکت خمیر و كاغذ آسيا، بيش از نيمي از آمريكايي‌ها (56درصد) به این مطلب اشاره داشته‌اند كه موقع خريد محصول، بسته‌بندي‌های برخوردار از پايداري بيشتر را ترجیح می‌دهند. همچنين 42 درصد از آمريكايي‌ها حاضرند پول بيشتري بابت آپشن‌هاي بسته‌بندي پايدار بپردازند و نزديك به 60درصد اعلام کرده‌اند كه روشهایی براي كادو كردن هدايا با استفاده مجدد از مواد را جستجو می‌کنند. بنابر اين بسته‌بندي پايدار گرايش بسيار مهمي است كه همچنان در سال 2015 نيز رشد خواهد داشت.
بسته‌بندي پايدار نتايج چشمگير زيست‌محيطي و تجاري براي برندها و شركت‌ها به دنبال دارد از این رو، ترجيح بسته‌هاي پايدار توسط مشتري بر تصميم آنها در مورد خريد اثر مي‌گذارد. بنابراين برندها بايد راه‌كارهايي را دنبال کنند كه پايداري بسته‌بندي محصولات را ارتقا ‌دهند. در غير اين صورت خطر از دست دادن مشتريان و گرايش آنها به برندهاي رقيبی وجود خواهد داشت كه پايداري را از جمله اولویت‌های اصلی خود می‌دانند.

خواسته مبنی بر شفافيت زنجيره تامين
اگر برندها خواهان اجتناب از تخلفات بالقوه زيست‌محيطي و قانوني هستند كه می‌توانند به اعتبار شركت و روابط با مشتريان و سهامداران خدشه وارد كنند، بايد شفافيت زنجيره تامين را در زمره اولويت‌هاي خود قرار دهند. يكي از راهکارهاي اصلي كه برندها ‌می‌توانند توسط آن بسته‌بندي پايدار را توسعه دهند، بهبود قابليت رديابي بسته به طور سراسري در زنجيره تامين است. برندها مي‌توانند در مورد چگونگي تطبيق دادن منبع‌يابي خود اطلاع‌رساني نموده و چگونگي انجام رديابي زنجيره تامين از خريد و حمل گرفته تا سيكل پايان عمر را به اطلاع مشتريان برسانند. همچنين برندها مي‌توانند ليبل‌زنی را طوري ارتقا دهند كه مشتريان درك بهتري نسبت به چگونگي بازيافت بهينه مواد بسته‌بندي داشته باشند. علاوه بر اين شركت‌ها مي‌توانند به منظور توسعه استفاده مجدد، بسته‌هاي با اين ويژگي را توليد نموده و با مطرح شدن به عنوان یک برند دوستدار محيط زيست بر تصميمات خريد اثرگذار باشند.

ظهور فناوري‌هاي جديد بازدارنده/پوشش‌دهي
انتظار مي‌رود كه طي چند سال آينده، رشد خيره‌كننده‌اي را در بخش كاغذ و مقوا شاهد باشيم. مطابق با تحقيق انجام شده توسط موسسه تحقيقاتي Smithers Pira بر اساس گرايش‌هاي كنوني، اين بخش، رشد سالانه تا 6 درصد را تا سال 2017 تجربه خواهد كرد. ماحصل اين رشد، بازار جهاني بيش از 30 ميليون تن به لحاظ کمی و با ارزش تقريبي 70 بيليون دلار خواهد بود. با وجودي كه اين خبری خوش برای رشد صنعت بسته‌بندي محسوب می‌شود، اما چالش‌هايي را نيز براي برندها در خصوص چگونگی تضمین مطمئن و كارآمد بودن فناوري‌هاي پوشش‌دهي مورد استفاده در اين بخش، به ويژه در صورت تماس با مواد خوراكي ايجاد مي‌كند. برندها كماكان بر توسعه فناوري‌هاي جديد بازدارنده‌اي تمرکز خواهند داشت كه از منابع تجديدپذير تامين مي‌شوند، به آساني بازيافت می‌شوند، زيست‌تخريب‌پذيرند و يا در حالت ايده‌آل، هر سه اين ويژگي‌ها را دارند. زيست‌پلاستيك‌ها و پوششه‌اي آبپايه، نمونه‌هايي از فناوري‌هاي بازدارنده هستند كه برندها در حال بررسي و به كارگيري آنها به منظور دستيابي به توازنی بین اولويت‌هاي مذكور نسبت به بازيافت‌پذيري و تجديدپذيري مي‌باشند. فناوري هاي بازدارنده جديد در سال 2015 نيز يك الزام تجاري براي بسته‌بندي برند خواهد بود.

تاکید بیشتر بر بسته‌هاي سبك وزن
بسياري از صنايع از جمله مواد خوراکي و نوشيدني، اهميت فزاينده‌اي براي كاهش وزن بسته، هم به دليل پايداري زيست‌محيطي و هم كاهش هزينه در سراسر زنجيره تامين قائل هستند. در حالي كه بسته‌هاي سبك براي ارتقاي پايداري زيست‌محيطي اهميت دارند، برندها بايد اطمينان حاصل كنند كه استفاده از اين نوع بسته‌بندي علاوه بر تاثير مثبت زيست‌محيطي با سطح جديدي از تجربه براي مشتري همراه است. تكامل بسته هاي سبك، الگوواره‌اي است كه تحت عنوان “مدل كارآيي بسته‌بندي” شناخته مي‌شود. اين مدل رويكردي با كل‌نگري گسترده‌تر است كه كل چرخه حيات يك بسته را در بر مي‌گيرد.
مدل مذکور، عواملي از جمله منابع مورد استفاده در ساخت، قابليت محافظت از محصول، كارآيي حمل و نقل و نمايش‌دهي محصول، روشهای دستیابی به تجربه مثبت مشتري و تاثير بر پايان حيات را در نظر مي‌گيرد. براي پيشرفت در سال 2015، برندها بايد علاوه بر توجه ويژه به خواسته‌هاي مربوط به پايداري، حفظ دوام، سبكي و تجربه مثبت مشتري را نيز در اولويتهاي خود قرار دهند.

اهميت تحويل بسته هاي آسان بازشو
تقريبا فردي نيست كه با مشكل ناخوشایند باز نشدن يك بسته مواجه نشده باشد. چه يك كودک خردسال که برای باز کردن یک بسته اسباب بازی از والدین خود کمک می‌خواهد و چه یک فرد سالمند که همیشه در بازکردن داروهایش مشکل دارد، فرقی نمی‌کند. مساله یکی است و نیاز مبرمی به رفع مشکل باز کردن انواع مختلف بسته‌ها احساس می‌شود. شرکت‌ها پی برده‌اند که یک راه برای تحقق و حفظ وفاداری مشتری، جلوگیری از بروز شرایطی است که منجر به تاخیر در باز کردن یک بسته می‌شوند. راه حل ساده این مشکل، تهیه بسته‌هایی است که بدون نیاز به هیچ ابزاری به آسانی باز می‌شوند. در سال 2015 برندها باید بیش از پیش نسبت به ارائه بسته‌هایی که آسان و بدون نگرانی باز می‌شوند هشیار باشند. در غیر این صورت ممکن است رضایتمندی مشتری به مخاطره افتاده و سطح عملکرد کلی کسب و کار با تهدید مواجه شود.
گرایش‌های مذکور، فهرست کاملی از پیشرفت‌های قریب‌الوقوع در سال 2015 برای صنعت بسته‌بندي نیستند. اما می‌توانند به عنوان چارچوب مفیدی از مسائلی مد نظر قرار گیرند که برندها باید طی سال پیش رو آنها را در اولویت‌های خود قرار دهند. شناخت این گرایش‌ها و موفقیت در تحقق توامان ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد، منجر به ارتقای وفاداری به برند، افزایش اعتبار و بهبود دستاوردهای اصلی کسب و کار می‌شود.

بیشتر بخوانید . . .