ماشین‌سازی طرسام به فن‌آوری تولید پوکه کپسول دست یافت

ضخامت لایه در پوکه کپسول در حد 5 میکرون است و این ضخامت باید در تمام سطح کپسول یکسان باشد. این کار بسیار سخت است و به فناوری پیچیده‌ای نیاز دارد. پوکه کپسول از ژل مخصوصی ساخته شده و از دو قطعه تشکیل می‌شود که یکی به منزله قفل کپسول می‌باشد

طبق آمار حوزه توزیع دارو سالانه بیش از هفت میلیارد کپسول دارویی در کشور مصرف می شود و به اندازه نیمی از این مقدار نیز صادرات داروی کپسولی داریم که تعداد آن بالغ بر یازده میلیون قطعه می‌شود. بخش بزرگی از داروها به صورت کپسول ساخته می‌شوند و نظام تامین و توزیع دارو به آن وابسته می‌باشد.

ساخت پوکه کپسول یا همان ظرف کوچک قابل هضمی که دارو درون آن ریخته شده و بسته می‌شود نیاز به فناوری پیچیده‌ای دارد که تنها در اختیار چهار کشور جهان است. این چهار کشور عبارتند از کانادا، سوئد، چین و هند. چین و هند بتازگی به جمع دو کشور قبلی اضافه شده‌اند ولی هنوز نتوانسته‌اند دستگاه‌های خود را در محلی غیر از شرکت سازنده به تولید و بهره‌برداری برسانند. در این میان کانادا و سوئد هم تدابیر سختی برای حفظ فناوری خود به کار می‌برند و از فروش به بعضی کشورها خودداری می‌کنند.

ضخامت لایه در پوکه کپسول در حد 5 میکرون است و این ضخامت باید در تمام سطح کپسول یکسان باشد. این کار بسیار سخت است و به فناوری پیچیده‌ای نیاز دارد. پوکه کپسول از ژل مخصوصی ساخته شده و از دو قطعه تشکیل می‌شود که یکی به منزله قفل کپسول می‌باشد.

 

iranpack-156-e42887369b37fab9fe682596f90f0647c33f62cbc9d5f84615e26fcebdf02679

iranpack-156-82aa4f90e27515896d422289015f95755270eb106036e25f3ebf39f0df265bbc

با وجود همه این پیچیدگی‌ها شرکت طرسام موفق شده اولین نمونه موفق خط تولید پوکه کپسول را در ایران بسازد.

اسماعیل شیرزاده درباره این دستگاه گفت: “این پروژه از حساسیت بالایی برخوردار است و ما موفق شدیم همه آزمون‌های مربوطه را بگذرانیم.”

مدیر شرکت طراحی و مهندسی طرسام با ارتباط دادن جایگاه مهم این محصول در صنعت دارو و اقتصاد مقاومتی، ساخت این دستگاه را تجسم واقعی اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار امیدواری کرد که این گام بزرگ در دو صنعت دارو و بسته‌بندی بتواند موقعیت ایران در جهان را بیش از پیش تقویت کند.

با ساخت خط تولید پوکه کپسول در ایران، کشور ما از واردات این محصول بی‌نیاز خواهد شد. همچنین نگرانی اعمال تحریم و بداخلاقی شرکت‌های سازنده خارجی نیز برطرف خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت بالایی برای صادرات این محصول وجود دارد که این کار از دو مسیر جداگانه امکان‌پذیر خواهد بود. یکی در قالب داروهای کپسولی و دیگری به صورت خام برای شرکت‌های داروسازی که آن را خریده و محصولات خود را در آن پر کنند. شیرزاده درباره کیفیت تیم تحقیق و توسعه این پروژه گفت: “این کار توسط یک تیم مهندسی ایرانی، کانادایی و آلمانی انجام شده اما عملیات ساخت در ایران صورت گرفته است.”

گفتنی است تولید داخلی پوکه کپسول با این ماشین‌آلات داخلی می‌تواند بهای این محصول را به بیست درصد قیمت آن در بازار سیاه رسانده از طرفی تا یکهزار میلیارد ریال صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید . . .