توسعه فعالیت KHS در ایران

در اين گفت و گو مهندس عامری اظهار داشت: “شركت‌هاي سازنده خارجی فعال در زمينه طراحي و ساخت دستگاه هاي مورد استفاده در صنايع آشاميدني و غذايي، در مقايسه با چند سال اخير، حضور به مراتب چشمگيرتري در نمايشگاه اگروفود امسال داشتند. دليل اصلي آن اتمام دوره تحريم و آغاز فصلي نو در همكاري بين شركت‌هاي خارجي با طرف‌هاي ايراني آنها بود. بي‌اغراق بازار ايران از جهات مختلف براي سازندگان خارجي داراي جذابيت و اهميت ويژه است

هر بار كه يكی از شركت‌های صنايع غذایی، نوشيدنی و دارویی در كشور اقدام به خريد و نصب تجهيزات پيشرفته می‌كند اميد به پيشرفت در بخش سلامت نيز بيشتر می‌شود. پس از درج گزارش نصب خط كامل فوق بهداشتی شركت KHS آلمان در كارخانه عاليس در  خراسان رضوی بر آن شديم كه اطلاعات بيشتری از برنامه‌های اين شركت و نماينده آن در ايران يعنی شركت كار و انديشه در اختيار خوانندگان محترم قرار دهيم. به همين منظور در نمايشگاه ايران‌اگروفود در غرفه شركت KHS با مهندس عامری مدير بخش ماشين‌آلات آشاميدني  شركت كار و انديشه و مايكل روچ مدير خاورميانه شركت KHS بگفت و گو نشستيم.
در اين گفت و گو مهندس عامری اظهار داشت: “شركت‌هاي سازنده خارجی فعال در زمينه طراحي و ساخت دستگاه هاي مورد استفاده در صنايع آشاميدني و غذايي، در مقايسه با چند سال اخير، حضور به مراتب چشمگيرتري در نمايشگاه اگروفود امسال داشتند. دليل اصلي آن اتمام دوره تحريم و آغاز فصلي نو در همكاري بين شركت‌هاي خارجي با طرف‌هاي ايراني آنها بود. بي‌اغراق بازار ايران از جهات مختلف براي سازندگان خارجي داراي جذابيت و اهميت ويژه است. كشوري بزرگ و پهناور و با جمعيتي بالاي 80 ميليون و البته امن در منطقه‌اي كه دستخوش تلاطم‌هاي سياسي و درگير مشكلات متعدد است. بعد از چند سال كاهش و يا گاهاً قطع ارتباط بين سازندگان خارجي و مشتريان ايراني آنها، اين تصور نزد شركت‌هاي خارجي بوجود آمده كه بازار ايران در سال هاي نزديك سريعاً شكوفا خواهد شد و لذا آنها بسيار مايلند تا در اين دوره رونق و شكوفايي، مشاركتي فعال داشته و حداكثر بهره را از آن ببرند.

داوري در خصوص اين كه چنين تصوري تا كجا با واقعيت‌ها منطبق است، به گذشت زمان نياز دارد.”
وی افزود:”البته قوانین و زیرساخت‌های داخلی کشور  هم هنوز مهياي ارتقاي يكباره سطح همكاري بين  شركت‌هاي خارجي با توليدكنندگان داخلي نيست و لذا پيش‌بيني مي شود امسال  یکی از سختترین سال‌ها براي اقتصاد و صنعت باشد در حالی كه استقبالی که شما از سوی خارجی‌ها براي  فعاليت در ايران بازار مي‌بينيد ، به نظر همخواني چنداني با شرايط موجود ما ندارد”
اما مايكل روچ مدير منطقه خاورميانه شركت KHS آلمان است كه نگاه خوشبينانه‌ای به بازار ايران دارد.
وی در دوسالی كه همكاری خود را با KHS شروع كرده برای بار پنجم است که به ایران سفر می‌كند و تحلیل‌های او در رابطه با شرایط گذشته و حال در بازار ایران نیز در نوع خود جالب است.او می‌گوید موقعیت فعلی برای ما بسیار هیجان‌انگیز است.
“این شرکت از پیش از انقلاب اسلامی در ایران فعالیت داشته است. تحریم‌ها برای این شرکت هم موانعی در مسیر خدمات پس از فروش ایجاد کرد که باعث بروز مشکلات برای خود شرکت و مشتریان شد.”
“زمانی که تحریم‌ها برداشته شد انتظاراتی در ما نسبت به ایران ایجاد شد. اما ما می‌دانستیم بازگشت شرایط به پيش از تحریم زمان زیادی خواهد برد. با توجه به اين بازار بزرگ امید وجود دارد که به آن برسیم.”
KHS وضعیت ایران در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کند؟
وی ايران را كشوری باثبات ارزيابی می‌كند و می‌افزايد:

“اگر بخواهيم كشورها را با هم مقايسه كنيم، در بعضی كشورها  شايد زيرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بهتر از ايران باشد. اما كشور ايران ظرفيت بسيار بالایی دارد. نمونه‌اش همين شركت‌های توليدی ايرانی است كه در نمايشگاه شركت كرده‌اند. اين خودش نكته مثبتی است.
در كشورهای آفريقايی و امثال آنها میبينيم كه گرايش به خريد ماشين‌آلات چينی و هندی افزايش داشته و توجه به تكنولوژی اروپا سير نزولی داشته است كه توجيهات خود را دارد. ولی در ايران چنين چيزی نيست. من وقتی سرمايه‌گذاری‌هایی را در ايران در حال انجام است و توجهی را كه به تكنولوژی اروپا می‌شود می‌بينم اين برای من نكته مثبتی است. يعنی اين كشور می‌خواهد در جهتی كه نگاه به آينده دارد رشد كند.”
ایران یک بازار مهم و پایدار
“درباره منطقه فعاليت خود يعنی خاورميانه بايد بگويم منطقه پيچيده‌ای است. اتفاقاتی كه در كشورهای منطقه مانند سوريه، يمن، سعودی و امثال آن افتاده شرايط كار را سخت كرده است. با اين وجود شركت KHS حتی مناطقی چون يمن و سوريه را هم از نظر دور نداشته و همچنان به آنها پيشنهاداتی ارائه میشود. اما عمده تمركز اين شركت با توجه به شرايط پايداری كه در كشورهايی مانند ايران، عربستان و امارات وجود دارد روی اين كشورها است. در عربستان با توجه به شرايطی كه پيش آمده ما با سير نزولی مواجه بوده‌ايم. با اين وجود در بعضی خطوط از جمله آب آشاميدنی همچنان با رشد مواجه هستيم.”
عامری اظهارات روچ را تكميل می‌كند و می‌گويد:”در ايران هم امسال سفارشات خوبی وجود داشته ولی هنوز برای ايشان رضايت‌بخش نيست. از نظر KHS بازار ايران می‌تواند ظرفيت بيشتری برای اين شركت داشته باشد. از اين رو اين شركت در نظر دارد تشكيلاتی از بخش‌های فروش و فنی را در ايران به وجود بياورد كه اين تشكيلات بتواند سرويس بهتری بدهد. در مجموع شركت KHS نسبت به ساير كشورهای منطقه اميد بيشتری به بازار ايران دارد.”
همراه با شرکت کار و اندیشه
روچ ادامه می‌دهد: “همكاری شركت KHS با شركت كار و انديشه در ايران ادامه خواهد داشت. البته ما در حال سازماندهی تشكيلات خود در ايران هستيم و نمی‌خواهيم اين بازار را از دست بدهيم. ما نمی‌خواهيم هر وقت مشكلی در خطوط و تجهيزات ما پيش آمد متخصصی را از آلمان اعزام كنيم بلكه اين سرويس‌های فنی بايد در ايران انجام شود و اين كار در هماهنگی كامل با شركت كار و انديشه انجام خواهد شد.”

بیشتر بخوانید . . .