در خرداد 1403 در صنف ما چه گذشت؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در خردادماه 1403

رضا اسعدی نظرلو

تولید انسولین ایرانی با بسته بندی کاملا بومی

روح الله دهقانی معاون علمی رئیس‌جمهور با همراهی معاون پارلمانی و معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در شرکت دانش‌بنیان روناک دارو حضور یافت و از آزمایشگاه و بخش تحقیق و توسعه این شرکت دارویی بازدید کرد.

دهقانی در این بازدید با اشاره به استمرار و تداوم حرکت معاونت علمی در حمایت از تحقیق و توسعه فناوری در شرکت‌های بزرگ و پیوند میان صنعت و دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد: حرکت و ماندگاری که معاونت علمی، در حمایت از تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ و هم‌افزایی این شرکت‌ها با دانش‌بنیان‌ها آغاز شد، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود؛ ایجاد ساختارها و سکوهای توسعه فناوری در شرکت‌های بزرگ و صنعتی کشور یکی از اهداف معاونت علمی است و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات قانونی، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری، مالی و سرمایه‌گذاری از این روند حمایت می‌کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور، حرکت تحولی شرکت روناک‌دارو در تولید مجموعه خوب روناک که یکی از مجموعه‌های خوش نام در حوزه با او هست چند سالی هست یک سرمایه گذاری خیلی خوبی را با حمایت معاونت علمی، آغاز کرده و در حوزه داروها و محصولات زیست فناورانه که امروزه بازدیدی از آزمایشگاه‌ها و محصولات در حال توسعه‌اش داشتیم به دستاوردهای خوبی رسیده است.

وی افزود: روناک دارو به لطف نیروی انسانی متخصص و توانمندش، خط تولید کاملاً بومی انسولین را که می‌تواند تحول بسیار خوبی در رفع یکی از مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت ایجاد کند، در مرحله نهایی شدن است. علاوه بر این، به زودی هر سال یکی، دو محصول خیلی خوب حوزه سلامت را به بازار عرضه کند و سهم خوبی از بازار داخلی و منطقه را به خود اختصاص دهد.

با توجه به این‌که محصول انسولین، محصولی حیاتی و راهبردی برای بیماران دیابتی است، سهم قابل توجهی از نیاز کشور به این فرآورده در دو بخش «ماده مؤثره» و «بسته‌بندی» وابستگی وارداتی دارد؛ به طوری که سالیانه، بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار به واسطه واردات انسولین هزینه می‌شود. با راه اندازی خط تولید روناژن، میزان واردات انسولین در کشور به کم‌تر از ۲۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت. همچنین ۵۰۰ شغل جدید به صورت مستقیم با راه اندازی این خط تولید، ایجاد خواهد شد.

شرکت دارویی روناک، شرکتی یکپارچه با بیش از ۲۰ محصول دارویی و افزون بر تحقیق و توسعه بر روی محصولات مختلف دارویی، هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم در بخش‌های مختلف را برای متخصصان ایجاد کرده است.

تشکیل پرونده گرانفروشی برای سه شرکت بسته بندی حبوبات

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل پرونده گرانفروشی برای سه شرکت بسته بندی حبوبات خبر داد.

احمد اصانلو در بازدید سرزده از یک فروشگاه زنجیره ای متوجه افزایش قیمت ۲ برابری حبوبات نسبت به ۲۰ روز گذشته شد.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: این شرکت ظرف مدت ۲۰ روز قیمت لپه را از ۴۵ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان و عدس را از ۹۸ هزار تومان به ۱۷۵ هزار تومان افزایش داده است.

اصانلو با بیان این مطلب که یکی از معاونان سازمان را برای احراز تخلف به واحد بسته بندی در استان البرز مامور کرده، گفت: در این بازدید متوجه شدیم این واحد بسته بندی علاوه بر افزایش بی ضابطه قیمت حبوبات، کالاهای با قیمت قبلی را به قصد افزایش قیمت و عرضه به نرخ جدید از فروشگاه ها جمع آوری کرده است.

به گفته رییس سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به تاثیرگذاری این افزایش قیمت در زندگی مردم، تمامی استانها ملکف شدند موضوع را بررسی و اعلام گزارش کنند که تاکنون در استان البرز برای سه واحد بسته بندی حبوبات پرونده گرانفروشی تشکیل شده و در حال رسیدگی می باشد.

اصانلو با اشاره به اینکه وظیفه تعزیرات حکومتی نظارت و بازرسی نیست و حضور میدانی صرفا در راستای کمک به ضابطان است، از بازرسان خواست تا از افزایش بدون ضابطه قیمت حبوبات جلوگیری کنند.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی به واحدهای بسته بندی حبوبات هشدار داد در صورت افزایش قیمت بدون ضابطه و گرانفروشی با برخورد قاطع تعزیرا حکومتی مواجه خواهند شد.

اصانلو ضعف در نظارت را علت اصلی چنین تخلفاتی دانست و از سازمان های نظارتی خواست به وظایف خود به درستی عمل کنند و در رصد بازار به محض مشاهده تخلف، گزارش را به تعزیرات حکومتی ارسال کنند.

استان یزد با راه اندازی یک واحد تولیدی، در بسته بندی صنایع دستی خودکفا شد؛ آغاز فعالیت واحد بسته بندی صنایع دستی در یزد

این واحد بسته بندی قادر است انواع صنایع دستی را در بسته‌های متناسب با درخواست مشتریان بصورت انبوه بسته بندی کند.

رای راه اندازی این واحد بالغ بر ۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و ۱۲ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: استان یزد با راه اندازی این واحد در بسته بندی صنایع دستی خودکفا شد.

عربی افزود: تا پیش از این، مصنوعات لازم برای بسته بندی صنایع دستی از دیگر استان‌ها تهیه می‌شد.

واکنش سازمان استاندارد به موضوع شایعه آب‌های بسته‌بندی

سازمان استاندارد ایران، در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر «ترویج فرهنگ استفاده از آب چاه جهت شرب و نفی استفاده از آب‌های معدنی طبیعی و آشامیدنی بسته بندی شده به دلیل موضوع مهاجرت نامطلوب ناخالصی‌ها از بطری به آب محتوی بطری بسته بندی فرآورده‌های مذکور»، به آگاهی می‌رساند، انواع آب بسته بندی شده (آب معدنی و آب آشامیدنی) مشمول مقررات استاندارد اجباری است و همواره سازمان ملی استاندارد ایران تولید، تمرکز، توزیع و فروش فراورده‌های مورد نظر را از منظر ویژگی‌های کیفی، ایمنی، بهداشتی و بسته بندی با الزامات مندرج در استاندارد‌های ملی مربوطه مورد پایش، کنترل و نظارت قرار می‌دهد.

براساس مفاد استاندارد‌های ملی ایران مرتبط با ویژگی‌های انواع ظروف پلیمری مورد مصرف در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی، مواد مصرفی جهت تهیه بطری‌های آب‌های بسته بندی شده باید دست نخورده و مجاز برای تماس با مواد غذایی بوده و دارای مجوز تولید از مراجع ذی صلاح کشور باشد.

همچنین استفاده از مواد پلاستیکی بازیافتی در تهیه بطری‌های آب‌های بسته بندی شده مجاز نیست. ضمن اینکه علاوه بر الزامات تعیین شده در استاندارد‌های ملی ظروف پلیمری، سازمان ملی استاندارد ایران به منظور صیانت و حفاظت از سلامت مصرف کنندگان کالا‌های دارای نشان ملی استاندارد ایران، آزمون مهاجرت آلاینده‌های شیمیایی بر روی بطری‌های مورد مصرف در بسته بندی انواع آب بسته بندی شده را به صورت مستمر در آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده خود انجام می‌دهد.

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی آگروفود آغاز به کار کرد

۱۹ خردادماه نمایشگاه ایران آگروفود با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، جمعی از مدیران و نمایندگانی از کشورهای خارجی افتتاح شد.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در طی بازدید از نمایشگاه ایران آگروفود گفت: ما ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صادرات، توسعه و افزایش کیفیت صنایع غذایی در کشور داریم. حضور شرکت‌های خارجی از یک سو با تأمین ماشین آلات صنایع غذایی به افزایش کیفیت تولید داخل کمک می‌کند و از سوی دیگر همکاری‌های خوبی را با همکاران بین‌المللی از سایر کشورها اعم از آلمان شکل می‌دهد. به نظر من این حوزه با توجه به اینکه با مردم سر و کار دارد، در طی سالهای اخیر رشد خیلی خوبی را تجربه کرده است. این نمایشگاه با ایجاد فضای رقابتی به افزایش کیفیت صنایع غذایی برای مردم کمک می‌کند.

وی افزود: امیدواریم سازمان برنامه امسال بتواند مشوق‌های صادراتی را به موقع پرداخت کند.

این نمایشگاه فرصتی برای ارتباط و همکاری با کشاورزان، تولیدکنندگان، و سازندگان و صنعتگران حوزه صنایع غذایی در ایران و حتی دیگر کشورها به شمار می‌رود.

گفتنی است شرکت فولاد مبارکه نیز به همراه شرکت توان‌آور آسیا به منظور ارائه آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود در زمینه تولید ورق‌های قلع‌اندود در سالن ۳۸b این نمایشگاه حضور دارد. محصولات قلع اندود یکی از مهمترین مواد اولیه در صنعت بسته‌بندی و مواد غذایی است و شرکت‌فولادمبارکه به همراه شرکت توان‌آور آسیا بزرگترین تولیدکننده این نوع ورق در کشور هستند.

در این نمایشگاه، طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات از جمله ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع تبدیلی و بسته بندی مواد غذایی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، محصولات کشاورزی و باغی، صنایع تبدیلی و بسته بندی مواد غذایی، صنایع وابسته به کشاورزی و… به نمایش گذاشته می‌شود.

گفتنی است سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود از صبح امروز، ۱۹ مردادماه آغاز به کار کرده و تا ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعد از ظهر، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان فعالان و علاقمندان این حوزه است.

بیشتر بخوانید . . .