تقدیر از داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ

داوران و دست‌اندرکاران بیست‌ وسومین جشنواره صنعت چاپ تقدیر شدند

در نشست آسیب‌شناسی بیست‌ وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ و تقدیر از داوران و دست‌اندرکاران آن بر اطلاع‌رسانی گسترده و نقد موثر و مستمر این رویداد تاکید شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گزارش داد مراسم تقدیر از داوران و دست‌اندرکاران بیست و سومین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و جمعی از فعالان صنعت چاپ در سالن الغدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی اکبر ابراهیمی
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ابتدای این مراسم ابراهیمی در سخنانی با بیان اینکه جشنواره بیست و سوم در تداوم دوره‌های گذشته برگزار شد، گفت: در سراسر استان‌ها ۵۲۴ نفر در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در این جشنواره تقدیر شدند که شامل انتخاب پیشکسوت برتر، صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، تولیدکننده ماشین‌آلات برتر، استاد برتر، کارشناس ساعی و خانواده برتر بودند.

وی ادامه داد: در بخش برترین آثار چاپی نیز تیم‌های داوری پنج تا هفت نفره، ۹ بخش مختلف را داوری کردند و از همه این برگزیدگان در مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

ابراهیمی در ادامه با تشکر از مجموعه‌های صنفی مختلف برای حمایت از جشنواره صنعت چاپ، عنوان کرد: رئیس و هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، هیئت‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران و مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و سایر فعالان صنف برای مشارکت و همکاری در این رویداد سپاسگزارم.

رضا نورائی
رییس کمیته داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ

در ادامه این نشست، رضا نورایی، مسئول کمیته داوران بخش انتخاب آثار برتر نیز در سخنانی، گفت: تلاش کردیم در مسیر داوری‌ها، قوانین و روندها بهم نریزد که بخشی از آن معیارهای داوری و بخش دیگر گردش کاری داوران بود.  بیشتر آثار از چاپخانه‌هایی ارسال شده بود که خود را لایق برگزیده شدن می‌دیدند و از این نظر سطح کیفی آثار بالا بود. آیین نامه داوری ما بر اساس گزینش اثر است بنا بر این بدیهی است که چند اثر از یک چاپخانه شایسته تندیس یا لوح تقدیر باشند.

وی در مورد استقلال داوران گفت: نکته دیگر عناصر درست و به‌جا یعنی داوران بودند که ایستگاه‌های صحیح و عناصر درستی بودند که ترکیبی از تخصصی، عدالت و درستکاری بودند، این افراد در جریان داوری فارغ از سمت و سو و گرایش و هر جناحی، داوری خود را به درستی انجام دادند. ما فضای داوری را مانند اتاق عمل تعریف کردیم. کاری به آن چه بیرون از اتاق می‌گذشت نداشتیم. منظورم تعارض‌ها و جناح‌بندی‌هاست. تنها بر آن چه روی میز داوری بود تمرکز داشتیم.

آسیب‌شناسی جشنواره چاپ

بخش دوم این نشست به آسیب‌شناسی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ اختصاص داشت، در این بخش مانی نورایی، فعال و کارشناس صنعت چاپ در سخنانی گفت: برگزاری دوسالانه بخش مسابقات آثار چاپی اقدام بسیار خوب و مناسبی است، علاوه‌براین نحوه ارسال نمونه‌های چاپی باید برای چاپخانه‌داران تسهیل شود؛ همچنین باید به توانایی چاپخانه‌ها در تکرارپذیر بودن یک محصول توجه شود.

حمیدرضا طاهری آشتیانی
داور بخشهای چاپ انعطاف‌پذیر و لیبل

در ادامه حمیدرضا طاهری آشتیانی نیز درباره روند داوری‌ها، توضیح داد: یکی از نکات جالب این بود که تعداد چاپخانه‌هایی که کارهای صادراتی انجام می‌دادند بسیا بالا بود که این موضوع نشان‌دهنده توان صادراتی دست‌اندرکاران حوزه چاپ است.

حسین احمدی
مدیر چاپ مادرول
داور بخش چاپ انعطاف‌پذیر

حسین احمدی، دیگر فعال صنعت چاپ نیز در سخنانی، عنوان کرد: امسال در داوری آثار متوجه شد که جشنواره بیست و سوم امسال بلوغ بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته داشت و شاهد آثار خوب و ارزشمندی بودیم، در این میان پیشنهاد می‌دهم که دبیرخانه دائمی جشنواره در طول سال فعال باشد و فعالیت‌ها را رصد کند تا میانگین آثار چاپی یک چاپخانه نیز جزو ملاک‌های این جشنواره باشد.

غلامرضا شجاع
مدیرعامل شرکت تعاونی صنف لیتوگراف و سازندگان مهر و پلاک

در ادامه نیز غلامرضا شجاع با بیان اینکه جشنواره صنعت چاپ در میان سایر صنایع یک رویداد نادر است، گفت: در صنایع دیگر چنین جشنواره‌ای با حضور وزیر و مسئولان سابقه ندارد و باید قدر آن را بدانیم، افراد خاص و ویژه‌ای در صنعت چاپ داریم که باید به آن‌ها اهمیت بدهیم.

احمد فروزیده
مدیر چاپ 110
داور جشنواره

سپس احمد فروزیده در سخنانی بر لزوم اطلاع‌رسانی این رویداد به اصناف و رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: معتقدم که معیار و شاخص‌های انتخاب آثار برتر از سوی سایت یا کانال اطلاع‌رسانی جشنواره به‌صورت شفاف و مشخص اعلام شود.

حمید غفاری عضو هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران استان تهران داور جشنواره

حمید غفاری، دیگر فعال صنعت چاپ نیز بر لزوم اطلاع‌رسانی کامل درباره فرآیند جشنواره از زمان انتشار فراخوان تاکید کرد.

بابک عابدین
رییس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان چاپ و بسته بندی
داور جشنواره

در ادامه این نشست، بابک عابدین در سخنانی با بیان اینکه جشنواره صنعت چاپ یک رویداد با اهمیت در صنعت چاپ به شمار می‌آید، گفت: پیشنهاد می‌کنم در کنار دبیرخانه دائمی، اتاق فکری نیز با حضور پیشکسوتان و فعالان این صنعت تشکیل شود، همچنین می‌توان با افزودن چند داور بین‌المللی مطرح نگاه جامعه بین‌الملل را به این رویداد جلب کنیم و در دوره‌های آتی پذیرای آثار برگزیده بین‌المللی باشیم.

وی همچنین با ارائه یک پیشنهاد دیگر، عنوان کرد: بهتر است بخش بسته‌بندی سبز و سازگار با محیط زیست به موضوعات جشنواره اضافه شود تا چاپخانه‌ها به استانداردهای جهانی در حوزه تولید محصولات زیست تخریب‌پذیر توجه کنند.

محمود پیشعلی
مدیر چاپ فرارنگ آریا
داور بخشهای چاپ امنیتی، بسته‌های سلولزی، لیبل و کاتالوگ

محمود پیشعلی، یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت چاپ نیز بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده به همه مخاطبات و چاپخانه‌ها درباره رویداد جشنواره صنعت چاپ، تاکید کرد.

سمت چپ: جلال ذکایی، داور جشنواره سمت راست: فریدون خشنودی، داور بخشهای بسته‌های سلولزی، لیبل و کاتالوگ

در ادامه این نشست، جلال ذکایی، گفت: جشنواره ملی صنعت چاپ یک نشان ملی است و نباید آن را تخریب کرد؛ اگر قرار به نقد آن است، معتقدم که باید در یک فضای صمیمی و مستمر این نقد انجام شود.

در ادامه حسین کلاری نیز با ارائه پیشنهادی خواستار تقدیر و تشکر از کارگران چاپخانه‌ها با هدف تشویق و ترغیب آن‌ها به انجام کارهای خوب و با کیفیت شد.

هومن محمدی نیز در سخنانی، گفت: فکر می‌کنم در کنار همه فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف، جای بخش طراحی گرافیک در جشنواره خالی است؛ همچنین باید بخش محصولات چاپی صادراتی از محصولات چاپی داخلی جدا شود، زیرا تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

در ادامه نشست، اشکان شکوه‌فرد با بیان اینکه اهمیت به چاپخانه‌های نوین در جشنواره چاپ ضروری است، گفت: معتقدم که به یک رنسانس در صنعت چاپ کشور نیاز داریم، امروز چاپخانه‌های نوین و پیشرو در صنعت چاپ هستند که در همه حوزه‌ها از طراحی تا بازاریابی از شیوه‌های نوین استفاده می‌کنند.

حسین فیروزی نیز دیگر کارشناس صنعت چاپ بر لزوم نمایش آثار، اطلاعات و آمار جشنواره صنعت چاپ بر روی سایت جشنواره تاکید کرد.

در پایان این نشست با اهدای یک جلد نهج‌البلاغه و لوح سپاس، از داوران تقدیر شد.

بیشتر بخوانید . . .