خردادماه در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در خرداد 1402

رضا اسعدی نظرلو


خطوط بسته‌بندی یک شرکت پتروشیمی در مشهد بومی‌سازی شد

بومی‌سازی خطوط بسته‌بندی یک شرکت پتروشیمی در مشهد توسط یکی از شرکتهای دانش‌بنیان زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان، روز چهارشنبه با انعقاد قرارداد مربوطه آغاز شد، آیین انعقاد قرارداد بومی سازی خطوط بسته بندی واحد pp شرکت “پتروشیمی دهلران” بین شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) و شرکت دانش‌بنیان “افراد ونداد ایرانیان” از شرکت های زیر پوشش گروه صنعتی پرتو در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان در حاشیه مراسم امضاء قرارداد بومی‌سازی خطوط بسته بندی شرکت پتروشیمی دهلران به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون نمونه خارجی دستگاه بسته بندی محصولات پتروشیمی در بازار کشورمان وجود داشت و با توجه به حضور نیروهای دانشی و متخصصان دانشگاهی، اکنون موفق به ساخت خطوط بسته بندی پتروشیمی در داخل کشور با توجه به نیازهای بازار داخلی همراه با استفاده از فناوری‌های نوین شده ایم.

سید رضا حسینی با اشاره به توانمندی این دستگاه که حتی از نمونه های خارجی نیز بسیار برتر است، افزود: این مجموعه دانش بنیان با نگاه دانش محور و داشتن 50 نیروی متخصص توانسته است، صرفه جویی ارزی در حدود یک و نیم میلیون یورو برای کشور ایجاد کند.

وی اظهار کرد: برای ساخت دستگاه بسته بندی خطوط پتروشیمی نزدیک به سه سال کار تحقیق و توسعه انجام شد و سال گذشته توانستیم برای نخستین بار نمونه شماتیک و اولیه آن را بسازیم.

حسینی افزود: بسته بندی تولیدات در صنایع پتروشیمی همانند یک گلوگاه نقش موثری دارد زیرا برخی از تولیدات به صورت فله، زمان زیادی نمی توانند در فضای باز بمانند و لازم است در کمترین زمان ممکن محصول تولید شده را بسته بندی کنند تا قابلیت استفاده را داشته باشد.

وی ادامه داد: در قرارداد امروز مقرر شد، سه دستگاه برای خطوط بسته بندی شرکت پتروشیمی دهلران در مدت 14 ماه ساخته شود.

گروه پرتو با محوریت شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ، از سال ۱۳۸۸ در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات حساس دوار در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فولاد تشکیل شده است.

مدیران این مجموعه پس از یک دهه فعالیت در قالب شرکت مزبور و شناخت نیازهای این صنایع که در دوران تحریم مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده بود، در چند مرحله اقدام به توسعه شرکت پرتو صنعت پاژ نمودند و در مرحله آخر در سال ۱۳۹۸، شرکت های “ماشین های دوار آراد توس” و “تجهیزات صنعتی افرا ونداد ایرانیان” را به عنوان دو شرکت زایشی ( Spin Off) در زمینه های تخصصی طراحی و ساخت گیربکس های دوربالا و تجهیزات خطوط بسته بندی در صنایع پتروشیمی تاسیس کردند.

 

رفع موانع تولید از چند واحد بسته‌بندی در استان فارس

در مجموع ده جلسه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان فارس نیز موانع چند واحد صنایع بسته‌بندی برداشته شد؛ این بنگاه‌های اقتصادی در زمینه تولید و بسته بندی روغن نباتی، طرح تولید قوطی فلزی کنسرو، سبدسازی، انواع جعبه و محفظه، ورق پلی استایرن، قطعات پلاستیکی تزریقی و بادی، ظروف شیشه‌ای، تولید کاغذ و کارتن فعالیت می‌کردند و درخواست‌هایی همچون اقاله سهام، تأمین برق، آب و گاز مورد نیاز، درخواست تسهیلات، تمدید تسهیلات، تعیین تکلیف تسهیلات، تعیین تکلیف بدهی و… داشتند.

 

لزوم توجه به بسته‌بندی صنایع دستی در استان فارس

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس نیز قیمت بالای تولیدات صنایع دستی این استان را در نوع کیفیت و نوع مواد اولیه به کار رفته در آنها می‌داند و می‌گوید: با افزایش قیمت تمام شده این محصولات، امکان تولید انبوه را از هنرمند می‌گیرد.

حسین همتی اضافه می‌کند: خریدار صنایع دستی فارس در مقایسه بهای این تولیدات با مشابه آن از دیگر استان‌ها تصمیم به خرید محصول دیگری می‌کند چرا که چنین کیفیتی برای بسیاری از مردم اهمیت ندارد.

او ادامه می‌دهد: باید تولیدات صنایع دستی فارس وارد چرخه اقتصادی قرار گیرد تا با تولید انبوه فروش به قیمت پایین‌تر برای هنرمندان مقرون به صرفه باشد و بتواند محصول خود را به دست عموم مخاطبان برساند.

همتی کیفیت بسته‌بندی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی رونق اقتصادی و تجاری سازی صنایع دستی فارس می‌داند و این نوید را می‌دهد که طی سال‌های گذشته، انفاقات خوبی در این حوزه البته به صورت تک‌رشته‌ای افتاده است و امید است امسال و سال آینده تولیدات چند رشته شاخص فارس در بسته‌بندی‌های شایسته به بازارهای داخلی و خارجی ارائه شود.

به اعتقاد رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس بسته‌بندی در ورود به بازارهای جهانی بسیار کمک کننده است چرا که این بسته‌بندی در جلب نظر جامعه هدف بین‌المللی و خرید این تولیدات به طور مستقیم اثرگذار است.

صنایع تبدیلی و بسته‌بندی آذربایجان غربی نیاز به نوسازی و تجهیز امکانات جدید دارد

خسرو شهبازی شامگاه شنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح های کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۲۵۳ واحد از مجموع ۴۶۵ واحد سردخانه نگهداری میوه در سطح استان، در شهرستان ارومیه مستقر شده‌ و مابقی در سطح سایر شهرهای استان فعال است.

وی ادامه داد: توسعه واحدهای بالای صفر اتمسفریک به منظور نگهداری همزمان سیب و انگور و میوه‌های هسته‌دار از راهبردهای مد نظر است که در این زمینه برای ۱۱۰ واحد جواز تاسیس سردخانه اتمسفریک صادر شده و در حال طی مراحل قانونی و تعدادی نیز در دست احداث هستند.

شهبازی اضافه کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه‌ها برای ذخیره میوه به خصوص سیب درختی و عرضه با کیفیت آن در بازار نقش اول را ایفا می‌کنند که نیاز به نوسازی تجهیزات این واحدها برای نگهداری کیفی تر محصول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی یادآور شد: در بحث سورتینگ و بسته بندی محصول سیب با تلاشهای استاندار آذربایجان غربی کارهای خوبی انجام شده و در حال حاضر ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه به ویژه سیب درختی در استان افزایش مطلوبی دارد.

ییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این پروژه‌ها شامل یک واحد سردخانه، سه واحد بسته‌بندی میوه تازه، یک واحد بسته‌بندی غلات و حبوبات، یک واحد تولید پوره میوه، یک واحد تولید اسانس و عرقیات گیاهی، یک واحد کشتارگاه دامی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن در سال و ۲ واحد خوراک دام و طیور در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، نقده و شاهین‌دژ است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی علاوه بر سیب میوه‌های هسته‌دار و از جمله انگور نیز در این واحدها سورت می‌شود، که با این اقدام به طور چشمگیری از افزایش ضایعات میوه ای کاهش می‌یابد.

آذربایجان غربی یکی از استانهای فعال در تولید محصولات باغی و زراعی و به ویژه سیب درختی و چغندر قند با تولید بیش از یک میلیون تن در سال است.

بسته‌بندی از عوامل افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات

محمدرضا بنی طبا درباره افزایش قیمت لبنیات، افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از افزایش نرخ شیر خام و چربی، هزینه‌های تمام شده تولید، دستمزد کارگری، حمل و نقل و بسته‌بندی است.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر خام از ۱۲ هزار تومان سال گذشته به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

سخنگوی صنایع لبنی ایران اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته قیمت پودر کاکائو، قطعات و ماشین‌آلات و استارترها و رشد قیمت بسته‌بندی‌ها (PET) را داشته‌ایم.

بنی طبا بیان کرد: این اقلام بر اساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ۴ قلم محصول لبنی از جمله شیر کم‌چرب نایلونی، شیر بطری کم‌چرب، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی و پنیر uf ۴۰۰ گرمی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی است، هیچ افزایشی نداشته و منتظر مصوبه دولت هستیم.

سخنگوی صنایع لبنی ایران ادامه داد: قیمت ۴ قلم مذکور همچنان طبق نرخ‌های سال گذشته عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال قیمت هر کیلوگرم شیرخام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۱۵ هزار تومان تعیین و ابلاغ شد که پیش از این ۱۲ هزار تومان بود.

در تبصره این مصوبه آمده است: به ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی شیرخام از ۳.۲ درصد، مبلغ ۲ هزار ریال متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت مصوب شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

تاکید نماینده ولی فقیه در گیلان بر بسته‌بندی

آیت الله رسول فلاحتی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع مدیران این مجموعه در رشت با اشاره به جایگاه گیلان در تولید محصولات راهبردی از جمله برنج و چای اظهار کرد: گیلان در این تولیدات موقعیت خوبی در کشور دارد و میزان آنها رو به افزایش است و باید از این نوع تولیدات به صورت ویژه حمایت کنیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از روش مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی جوابگو نیست بنابراین کشاورزان باید به سمت بهره‌گیری از روش نوین و ماشین آلات حرکت کنند.

وی با بیان اینکه امروز صنعت بسته‌بندی در دنیا جا افتاده و بخشی از جوامع تولیدگر در عرصه کشاورزی در حوزه صنایع بسته‌بندی و تکمیلی بخش فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بهره گیری از فناوری های نوین در تولیدات کشاورزی اهمیت بسزایی دارد که این مهم در کشور ما نیز رو به رشد است.

آیت الله فلاحتی با تبریک هفته جهاد کشاورزی به فعالان این بخش اظهار کرد: این وزارتخانه به عنوان جبهه مقدم تغذیه جامعه است، در عرصه تولیدات کشاورزی اعم از بخش های زراعت و دامداری هرجا که اندکی نوسان داشته باشیم به مراتب آثار آن در جامعه و مردم محسوس بوده و نمود دارد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

راه‌اندازی کارخانجات کارتن‌سازی برای بسته‌بندی خرما در سراوان

ایرج رستم زهی اظهارداشت: شهرستان سراوان با سه هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت زیر کشت نخیلات و ۱۸ هزار تن تولید خرما در سال از شهرستان‌های سرآمد تولید این محصول راهبردی است.

وی ادامه داد: امسال با کمک مجموعه اتحادیه سازمان تعاون و پیگیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی دغدغه خاطر کشاورزان دررابطه‌با جمع‌آوری، فروش و صادرات خرمای کشاورزان جلساتی با حضور مسوولان و تولیدکنندگان و کارخانه‌داران سراوان برگزار شد.
زئیس جهاد کشاورزی سراوان گفت: دغدغه اصلی کشاورزان در بحث کارتن خرما است که متأسفانه با برند شهرستان‌های دیگر به فروش می‌رسید؛ اما امسال با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و از آنجایی‌ که کشاورزان شهرستان از قشر آسیب‌پذیر و خرده‌مالک هستند و از آن دست کشاورزانی که خودشان بتوانند کارخانه کارتن احداث کنند نیستند، سازمان تعاون کارخانه کارتن‌سازی را با نام تجاری سراوان را به بهره‌برداری رسانده و کارتن به‌صورت امانت در اختیار کشاورزانی که به جهاد کشاورزی مراجعه کنند قرار می‌گیرد.
وی اذعان کرد: افرادیکه تا پارسال فروشنده کارتن بوده‌اند ملزم شده‌اند که کارتن با نام تجاری سراوان سفارش دهند که در این راستا بخش خصوصی نیز در انجام این امر اعلام آمادگی کرده است.
رستم زهی بیان کرد: سراوان از آن دست شهرستان‌هایی است که ظرفیت صنایع تبدیلی (سردخانه) با میزان تولید خرما مساوی است؛ هیچ کمبودی در رابطه‌ با سردخانه وجود ندارد و سردخانه داران نیز در خصوص نگهداری خرما همکاری لازم را با کشاورزان دارند.
وی افزود: سه کارخانه فرآوری خرما به‌صورت نیمه‌فعال در سراوان وجود داشت که در حال حاضر فعال شده‌اند، یکی از کارخانه‌ها در روستای آسپیچ با ظرفیت ۲۰ تن در روز قرار دارد که در خصوص کارتن و بسته‌بندی صادراتی نیز اعلام آمادگی داشته است.
رئیس جهاد کشاورزی سراوان با بیان اینکه بسته‌بندی به‌صورت قرض‌الحسنه و مکانیزه انجام و در سردخانه نگهداری می‌شود، گفت: خرما ارقام درجه‌بندی‌شده دارد و نوعی از خرما که قابلیت صادرات و نگهداری و تازه‌خوری را ندارد در کارخانه‌ها فرآوری می‌شود و به‌ صورت خمیر درآمده و بعد برای شکلات‌سازی و ترافل و کلوچه به کار برده می‌شود.
وی افزود: در یکی از کارخانه‌های فرآوری خرمای سراوان ۱۵ نفر از زنان سرپرست خانوار مشغول به کار هستند. در این کارخانه ۶ نوع محصول جانبی تولید می‌شود، در کنار این موارد از هسته خرما برای مصارف دام و طیور هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت‌گرفته در واقع می‌توان گفت خرما دورریز ندارد.
رستم زهی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که کارخانه کارتن‌سازی که صرفه اقتصادی نیز دارد را در شهرستان راه‌اندازی کنیم که در این زمینه از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود در این زمینه ورود کنند چرا که زمین و امکانات لازم در شهرستان فراهم است.

240 واحد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کردستان

طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سطح ۸۰۷ هکتار به اجرا درآمده است و در آخرین حلقه زنجیره کشاورزی به عبارتی صنایع تبدیلی و تکمیلی هم فعالیت‌های مؤثری انجام شده است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی که شامل بسته بندی، دخیره سازی با ایجاد سردخانه و انبار و فرآوری محصولات کشاورزی است منجر به ایجاد ارزش افزوده، کاهش صایعات و افزایش صادرات می‌شود و در نتیجه عامل مؤثری هم در تأمین امنیت غذایی است.

بیش از ۲۴۰ فقره پروانه بهره برداری مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی در زیربخش های مختلف کشاورزی استان به ظرفیت جذب افزون بر یک میلیون تن مواد خام و اشتغالزایی حدود سه هزار نفر در استان ایجاد شده است.

بسته‌بندی باعث کاهش قیمت صنایع دستی گناباد

حمیدرضا محمودی قوژدی به مناسبت هفته صنایع دستی افزود: در این زمینه اطلاعات جامعی از وضعیت صنایع دستی، فعالان و ظرفیت‌های موجود و راهکارهای توسعه و رونق آنها تدوین و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: برای حمایت کیفی از فعالان صنایع دستی شهرستان گناباد، تهیه اطلس جامع صنایع دستی ضروری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: نداشتن بسته بندی صنایع دستی تولیدی و توجه ناکافی به بازاریابی و فروش محصولات به صورت برخط (آنلاین) و یا بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و در برخی موارد کیفیت پایین محصولات تولیدی از دیگر مشکلات مهم این بخش است.

وی بازاریابی و استفاده از روش‌های نوین در فروش محصولات تولیدی را از نیازهای مهم صنایع دستی شهرستان گناباد دانست.

محمودی تصریح کرد: به دلیل نداشتن بسته بندی، صنایع دستی تولیدی در رشته‌های مختلف گناباد با قیمت‌های بسیار نازل در بازار به فروش می‌رسد. در صورتیکه با رفع این معضل صرفه اقتصادی برای فعالان صنایع دستی افزایش می یابد.

همکاری موسسه صبا با شتاب‌دهنده برای توسعه بسته‌بندی

رئیس مؤسسه صبا اظهارداشت: ۱۰ شتاب‌دهنده پیش‌بینی و طراحی شده‌اند که با توجه به امکان‌سنجی و نیازسنجی در حوزه صنایع فرهنگی اولویت‌بندی شده‌اند.

وی گفت: از بین ۱۰ شتاب‌دهنده، سه شتاب‌دهنده بدین شرح در اولویت قرار گرفتند؛ نخست، شتاب‌دهنده «اسباب‌بازی و سرگرمی» که مذاکرات اولیه برای استقرار آن انجام شده است. دوم، شتاب‌دهنده «بسته‌بندی» است که جزو نیازهای ضروری صنعت و بازار صنایع فرهنگی است و دچار فقدان و ضعف آن در این حوزه هستیم؛ در حالی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای محصولات فرهنگی ایرانی ایجاد کند. سوم، شتاب‌دهنده «هنرهای تجسمی» است که تقریباً بزرگ‌ترین گردش مالی را در میان صنایع فرهنگی در دنیا دارد و به نظر می‌رسد می‌تواند با ظرفیتی چشم‌گیر به اقتصاد هنر و فرهنگ کشور کمک کند.

زنگی درباره مخاطبان خانه‌های خلاق بیان کرد: طبیعتاً هیچ محدودیت سنی در خانه‌های خلاق وجود ندارد و هر فرد، با هر شغل و سن و تحصیلاتی، می‌تواند در این خانه فعالیت کند. در خانه‌های خلاق، مبنا ایده‌های نوآوارانه و خلاقانه است و از آنجا که بروز و ظهور خلاقیت عمدتاً در دوره جوانی و نوجوانی صورت می‌گیرد، پیش‌بینی می‌کنیم خانه خلاق هنر و فرهنگ به زودی میزبان ده‌ها و صدها جوان خلاق و نوآور در حوزه صنایع فرهنگی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت خانه هنر و فرهنگ بیشتر در حوزه تجسمی است یا می‌تواند در دیگر حوزه‌های هنری نیز باشد؟، گفت: اینکه صبا بیشتر در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند به دلیل ساختار کالبدی و ظرفیت‌های نمایشگاهی آن است اما اساسنامه و مأموریت سازمانی ما شامل آموزش و پژوهشِ هنر نیز هست. طبیعتاً برای تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها، فضای تجسمی فضای بهتری بوده و صبا تجارب درخشانی در این حوزه دارد.

رئیس مؤسسه صبا افزود: بر همین اساس، تلاشمان برای تخصص‌گرایی و تمرکز خانه بر حوزه هنرهای تجسمی است. هر یک از شتاب‌دهنده‌ها نیز به نحوی با هنرهای تجسمی مرتبط هستند. به عنوان مثال، بسته‌بندی در چارچوب هنرهای تجسمی جای می‌گیرد و اسباب‌بازی نیز، از منظر زیبایی‌شناسی، ماهیتی تجسمی دارد و بخش مهمی از آن، از جمله شکل و طراحی سازه، در پیوند با هنرهای تجسمی قرار دارد. اساساً خانه خلاق هنر و فرهنگ تلاش می‌کند پیوندهای ناگسستنی گرایش‌های مختلف هنر را روشن‌تر و مستحکم‌تر و ضرورت آنها را بیش از پیش برای فعالان صنایع فرهنگی مشخص کند.

 

دو واحد راکد بسته‌بندی در خراسان شمالی به چرخه تولید بازگشتند

سیدعباس آقامیری اظهار کرد: در استان خراسان شمالی یک واحد بسته بندی عسل و یک واحد بسته بندی انواع مواد غذایی به دلایل نبود مدیریت صحیح، کمبود سرمایه در گردش، مشکلات بانکی و سایر موارد تعطیل بودند.

آقامیری تصریح کرد: با تلاش مسوولان و کارشناسان مشکلات این واحدها برطرف شد و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش به این واحدها تسهیلات پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: اینک مشکلات ۲۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی راکد نیز احصا شده است که تلاش می‌کنیم تا با رفع مشکلات دوباره به چرخه تولید باز گردد که برای تامین سرمایه در گردش، نوسازی ماشین آلات، تجهیزات و امکانات به ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیا. است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۷ هزار تن تولید سالانه محصول فراوری شده به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان در سال زراعی جاری افزوده شد و این میزان به ۸۵۰ هزار تن رسید.

آقامیری با بیان اینکه در سال زراعی جاری هفت واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی جدید در بخش کشاورزی راه اندازی شد اظهار کرد: برای این تعداد بیش از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی گفت: علاوه بر این یک واحد صنایع تبدیلی نیز توسعه داده شد که در مجموع با احتساب واحدهای جدید برای ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

وی افزود: اولویت این مدیریت در رسیدن به این مهم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و صدور مجوز برای این واحدها است.

وی اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

وی اضافه کرد: نبود تسهیلات ارزان قیمت به خصوص سرمایه در گردش، پایین بودن تکنولوژی ماشین آلات تولید و دانش فنی مورد استفاده در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهمترین چالش های این صنعت در خراسان شمالی به شمار می رود.

آقامیری گفت: صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۰ هزار تن انواع محصولت کشاورزی را دارد که به نوعی حدود ۵۰ درصد این محصولات شانس فراوری دارند.

از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

اولویت‌های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه‌های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

 

نداشتن بسته بندی مناسب از نقاط ضعف صنایع دستی یزد است

احمد آخوندی عصر یکشنبه در جمع هنرمندان صنایع دستی استان یزد، افزود: نمایشگاه ملی صنایع دستی که امسال در یزد برگزار می شود نیز با موضوع بسته بندی خواهد بود و شرکت های بزرگ دعوت شده اند تا دوره های آموزشی برگزار شود.

وی با بیان اینکه صنایع دستی توسعه اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد، یادآور شد: در استان یزد سه هزار و ۵۵۰ نفر هنرمند داریم که در ۱۱۵ رشته صنایع دستی فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد بیان کرد: از این تعداد بیش از ۹۵۰ نفر بیمه صنایع دستی هستند و امسال نیز ۷۵۰ نفر جدید معرفی شدند و رشته زیلو در استان به ثبت ملی رسید و دومین ثبت جهانی نیز زیور آلات سنتی خواهد بود که امسال به شورای جهانی صنایع دستی ارسال می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ رشته صنایع دستی در استان یزد در معرض فراموشی است و برای احیای آنها تلاش می شود، گفت: سال گذشته ۲۴۵ میلیارد ریال تسهیلات در قالب ۱۸۴ نفر اشتغال پرداخت شد و ۱۵۷ نشان ملی و بین المللی نیز تا کنون توسط هنرمندان صنایع دستی استان دریافت شد که فقط هشت مورد در سال ۱۴۰۰ بوده و چون این رویداد هر ۲ سال یکبار برگزار می شود لذا امسال تعداد بیشتری را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه تشکل خاص صنایع دستی در استان وجود ندارد لذا امسال برای ۹ رشته صنایع دستی استان، تا شهریورماه برای حمایت از فعالیت های این رشته ها تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: متاسفانه بخاطر خریدهای جزئی بعضا محصولات دچار بی کیفیتی می شود و لذا پیگیر هستیم که مواد اولیه با کیفیت خوب تامین شود و امسال از مهم ترین برنامه ها این است که چند شرکت برای تامین مواد اولیه پایدار ،تشکیل شود.

آخوندی اظهارکرد: از دغدغه های ما شهر طلا و جواهر بود که عملیات اجرایی شهر فلزات و سنگ های قیمتی استان یزد آغاز خواهد شد و یزد به دوران اوج تجارت خود برگردد و در میبد نیز ۲۰ فروشگاه و تولیدی زیلو تا هفته دولت امسال بهره برداری خواهد شد.

 

دانشگاه ارومیه کتاب بین‌المللی مدیریت زباله‌های پلاستیکی را منتشر کرد

دکتر احمد علیجانپور روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به فعالیت اساتید دانشگاهی درحوزه انتشارات افزود: کتاب Plastic Waste Treatment and Management به همت دانش آموختگان دانشگاه ارومیه در انتشارات معتبر بین المللی Springer به زبان انگلیسی منتشر شد.

به گفته وی، رویکرد این کتاب با توجه به عنوان آن در زمینه فرآیندهای گازسازی است.
وی با تقدیر از تلاش‌های دکتر رزگار حسن زاده و دکتر پریسا مجاور از دانش آموختگان دکتری مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه گفت: این کتاب با همت اساتید علمی در انتشارات معتبر بین المللی Springer به زبان انگلیسی در هشت فصل چاپ شده است.
وی با بیان اینکه اکثریت هشت فصل به قلم اعضای هیات علمی و دانش آموختگان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه نگاشته شده است، افزود: این کتاب چشم اندازی جامع را از فرآیند گازسازی و پتانسیل آن به عنوان یک استراتژی قوی برای فرایابی ضایعات پلاستیکی ارائه داده است و در آن بر بررسی تبدیل ضایعات پلاستیکی به محصولات با ارزش بالا برای دستیابی به مدیریت پایدار و کارای ضایعات پلاستیکی پرداخته شده است.
رییس دانشگاه ارومیه اظهار کرد: همراهی نویسندگانی از دانشگاه های اتریش و کانادا در این کتاب نشان از شاخصه‌های بین‌المللی در نگارش این کار فرهنگی و علمی است.
به گزارش ایرنا، امیررضا غریبی، دکتر رضا بابازاده، دکتر رزگار حسن زاده، دکتر پریسا مجاور، دکتر عطا چیت ساز، سیدجنید حسن نژاد، دکتر مرتضی خلیلیان، دکتر شهرام خلیل آریا، دکتر طاهر ازدست، دکتر چول پارک، دکتر علی دنیوی و دکتر مارک روزن از جمله نویسندگان این کتاب هستند.

بیشتر بخوانید . . .