چهارشنبه 18 آذر روز جالبي بود. سمينار معرفي نمايشگاه دروپا 2016 كه در شهر دوسلدورف آلمان برگزار خواهد شد. البته اين مراسم رويداد جديدي در نوع خود نبود. زيرا شركت نمايشگاهي دوسلدورف همواره براي نمايشگاههاي بزرگ خود در كشورهايي كه بازديدكنندگان آنها برايش اهميت داشته باشند سمينار معرفي نمايشگاه خود را برگزار ميكند و اين نمايشگاهي كه هر چهار سال يك بار برگزار ميشود مانند دورههاي گذشته در يك سمينار يك روزه آوردههاي خود را معرفي كرد.
تعداد قابل توجهي از مديران فروش و افراد آگاه از شركتهاي مطرح صنعت چاپ در اين سمينار در هتل پارسيان اوين تهران حضور پيدا كرده بودند تا به دستاندركاران صنعت چاپ ايران بگويند كه در اين دوره نمايشگاه دروپا چه خواهند ديد.
سخنران اول يكي از مديران موسسه پرينت پروموشن بود. موسسهاي كه به دليل مديريت دانش چاپ در جهان پشتيباني فني اين دوره از نمايشگاه را بر عهده دارد. پس از او متخصصاني از شركتهاي هايدلبرگ، گالوس، كاما، كلبوس،، ك.ب.آ و ويندمولرهولشر آوردههاي خود در اين دوره نمايشگاه دروپا را با ارائه تصوير معرفي كردند.
همچنين بنا بر رسم شركت نمايشگاهي دوسلدورف اين مراسم يك سخنران ايراني هم داشت كه همانا رييس اتحاديه صنف چاپ تهران بود.
اين سمينار به دليل اطلاعات تخصصي كه در آن ارائه ميشد سمينار باارزشي بود. هرچند كه تنها چند برند بزرگ صنعت چاپ جهان به معرفي نوآوريهاي خود پرداختند اما از آن جا كه همين چند نام بزرگ سهم زيادي در پيشرفت صنعت چاپ در جهان دارند ميتوان گفت كه بيشتر گرايشهاي آينده چاپ در جهان در اين سمينار معرفي شد.
اين سمينار از جهتي متفاوت نيز جالب توجه بود. اين كه در يكي دو سال گذشته كمتر پيش آمده بود جناحهاي مخالف در صنوف چاپ زير يك سقف گرد هم بيايند. جايگاه بزرگ و موثر نمايشگاه دروپا از يك سو و وجاهت و عملكرد بيطرفانه نماينده شركت نمايشگاهي دوسلدورف در ايران كه نيلوفر پنكار ميباشد از سوي ديگر تاثير زيادي در احساس امنيت لازم براي حضور هر كدام از دستاندركاران چاپ بود كه علاقه داشتند در اين مراسم حضور يابند.
ميتوان گفت در حاشيه اين سمينار مذاكرات كاري و صنفي زيادي بين حاضران در جريان بود كه بيشتر آنها به صورت اتفاقي شكل ميگرفت و نتيجه ملاقات مهمانان با يكديگر بود. حتي حاشيه اين سمينار فرصتي شد براي اين كه بعضي اختلافات خود را با يكديگر مطرح كنند و يا بعضي ديگر شايعات مربوط به خود را در جمعهاي چند نفره پاسخ گويند.
بعضي از حاضران در سمينار از ابتدا تا انتهاي آن كه نزديك به هفت ساعت به طول انجاميد به تمام سخنرانيها با دقت گوش دادند كه نكتهاي بسيار مثبت بود. همچنين جز معرفي دستاوردهاي شركت ويندمولرهولشر كه توسط جلال بهروش انجام شد اين سمينار از معدود دفعاتي بود كه در ايران افرادي به جز نمايندگان ايراني شركتهاي خارجي، توليدات آن شركتها را براي ايرانيان معرفي ميكردند كه حتي نقدهايي نيز به دنبال داشت. در واقع اين خواست موسسه پرينت پروموشن بود. چكيده بعضي سخنرانيهاي اين سمينار در شمارههاي بعد تقديم خوانندگان خواهد شد.