این روزها حفظ محیط زیست دغدغه خیلی از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بستهبندی شده است. خیلی از محصولات هستند که هنوز چارهای جز تولید مداوم بستهبندی برای آنها وجود ندارد. برای مثال در بستهبندی فست فود نمیتوان بستهبندی چند بار مصرف را جایگزین جعبه پیتزا، جعبه سوخاری، جعبه همبرگر، جعبه سیب زمینی سرخ کرده و جعبه ساندویچ نمود. یا در بستهبندی رستوران چارهای جز استفاده از مقوا برای جعبه غذای بیرون بر نیست. اما در تولید همین جعبهها میتوان از مقوایی استفاده کرد که به آسانی قابل بازیافت و استفاده برای تولید دوباره کاغذ و مقوا باشد.
بستهبندی چند بار مصرف
اما بستهبندی چند بار مصرف چیست؟
دوستی میگفت: ((من مشتری استار باکس هستم. چند باری برای خرید قهوه مراجعه کردم و هر بار یک بسته۱۰۰ گرمی قهوه خریدم. هر بار عذاب وجدان داشتم. یکبار تصمیم گرفتم یک قوطی خالی ببرم و ۱۰۰ گرم قهوه باز بخرم. این کار را کردم و دیگر عذاب وجدان به سراغم نیامد. با خود فکر کردم کاش استار باکس به جای مصرف این همه کاغذ برای پاکت قهوه، از قوطیهای برندد چند بار مصرف استفاده میکرد. این را به استار باکس پیشنهاد دادم. امیدوارم انجام دهند.))
این خاطره بهترین تعریف برای بستهبندی چند بار مصرف است. این را هم اضافه کنم که بستهبندی چند بار مصرف قرار نیست لزومن برای همان محصول استفاده شود.
در خانه همه ما قوطیهای فلزی و شیشهای یا جعبههای فلزی و مقوایی یافت میشوند که قبلن بستهبندی کالا بودهاند. اما حالا به عنوان جایی برای خرده ریزهایمان از آنها استفاده میکنیم. استفاد از مواد اولیه ماندنی مانند: چوب، فلز، شیشه یا تولید جعبه به شیوه هاردباکس میتواند آن را به یک بستهبندی چند بار مصرف تبدیل کند.
امروزه استفاده از بستهبندی های چند بار مصرف محدود به دو روش اصلی میشود. یا هر بار باید بستهبندی را با خود ببرید، پر کنید و بیاورید. مانند مثالی که درباره استار باکس خواندید. یا حکایت شیر و نوشابه هم تا پیش از به بازار آمدن قوطیهای آلومینیومی و بطریهای پِت، همین بود.
یا اینکه یک بار یک بستهبندی ماندگار میخرید و برای دفعات بعد محصول مورد نظر را در بستهبندی های بزرگتر و ارزانتر خریداری نموده و به مرور در آن بستهبندی ماندگار میریزید و استفاده میکنید. پودر ماشین لباسشویی، مایع دستشویی و مایع ظرفشویی محصولاتی هستند که امروزه به این روش عرضه میشوند.
اما در حوزه بستهبندی آرایشی و بهداشتی، برخی کمپانیهای تولید مواد شوینده در دست به ابتکاری جالب زدهاند. آنها محصول خود را به صورت آماده در قوطیهای پلاستیکی میفروشند. اما عصاره یا پودر آن را نیز عرضه کردهاند و شما برای بارهای بعد بجای خریدن دوباره آن قوطی بزرگ میتواند عصاره را در یک بستهبسیار کوچکتر بخرید و در همان قوطی قبلی در آب حل نموده و استفاده کنید. اگر تولید کنندهای هستید که محصول شما چنین قابلیتی دارد. دست به کار شوید!
هزینههای خود را کاهش دهید
کدام یک ارزانتر است؟ یک میلیون بطری یک بار مصرف، یا صد هزار بطری قابل تعویض؟
تولید بستهبندی چند بار مصرف علاوه بر کاهش صدمه به محیط زیست، موجب کاهش هزینههای تولید، انبارداری و حمل کالا میشود. زیرا آب از پروسه تولید و فروش محصول خود حذف میشود. اینگونه است که کالا ارزانتر به دست مصرف کننده میرسد. این یعنی: همه، بعلاوه طبیعت راضیتر هستند.
بر موج حفاظت از محیط زیست سوار شوید!
همانطور که گفتم این روزها افراد بیشتری را در اطراف خود میبینید که به حفاظت از محیط زیست اهمیت میدهند. با استفاده از بستهبندی های چند بار مصرف میتوانید علاوه بر کاهش هزینههای خود، دل این دسته را نیز به دست آورده و بر مشتریان خود بیافزایید.
مشتری وفادار جمع کنید!
ارزش افزوده دیگر این روش افزایش وفاداری مشتری است. زیرا مادامی که عصاره محصول برند مورد علاقهاش در دسترس باشد ترجیح میدهد کمتر هزینه کند و همان را بخرد.