هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش چهارم)

شیرزاد: متاسفانه درایران همه چیز سیاسی شده و تولید جدا از آن نیست به دلیل سیاست‌های دولت، ما حتی فروش‌های منطقه‌ای را هم از دست داده‌ایم که سخت بتوان جایگاه مناسب را مجددا پیدا کرد بخصوص حالا که در دریای بزرگ تولید و تجارت ماهی‌های اندکی برای ماهیگیران زیاد وجود دارد.

4-تأثیر تغییرات سیاسی رخ داده در کشور بر صنعت داخلی ماشین‌سازی

طرسام:

هرچند سئوال ذکر شده بسیار جامع است و پاسخ آن بسیار گسترده، اما بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
متأسفانه در کشور ایران همواره تغییرات سیاسی موجب رکود و سردرگمی تولید کنندگان و صنعت‌گران شده است و وضعیت اقتصادی کسب و کار این قشر، به خصوص شرکت‌های خصوصی را همواره تحت الشعاع قرار داده است. همچنین تهیه برخی قطعات استاندارد مورد نیاز این حوزه را با توجه به ضعف صنعت داخلی دچار مشکل کرده است. وجود قطعات بی‌کیفیت آسیایی در بازار ایران، مشکلات را بیش از پیش ساخته و موجب کاهش کیفیت ماشین‌آلات ساخت داخل می‌شود.
وجود برخی تحریم‌ها مانند منع ورود ماشین‌های خارجی موجب کمک به سازندگان داخلی می‌شود که این امر نیز تاکنون با پرداخت مبالغ گمرک برای ورود دستگاه کنار زده شده و واردات ماشین‌آلات صورت گرفته است.

آرادپک:

همه اهالی صنعت گرایش سیاسی دارند، اما در درجه اول تاجر هستند. یعنی خیلی به حال ما فرقی نمی‌کند که چه گروهی در انتخابات پیروز می‌شوند، اما تأثیر گذار است. شاید بگویم که سه چهار سال اخیر ثبات نرخ ارز خوب بوده ولی رکورد آن آزاردهنده بوده است.

ماشین‌سازی کاراتوس:

به نظر من بهترین دست‌آورد برجام، دیدن و دیده شدن مردم ایران بود. ماشین‌سازها هم که جزئی از مردم هستند، در تحولات سیاسی بعد از برجام امکان استفاده بهتر از منابع خارجی را در راستای بهینه کردن ماشین‌آلات پیدا کردند. همچنین امکان به نمایش گذاشتن توانایی‌هایشان به‌وجود آمد.

ماشین‌سازی اوصانی:

تغییرات و اتفاقات سیاسی، از به‌کارگیری تکنولوژی و به روز شدن دستگاه‌ها جلوگیری نکرده و با تمام مشکلات موجود بهترین دستگاه‌ها حتی قابل رقابت با مشابه اروپایی بوده و فقط از نظر قیمت تمام شده هر روز افزایش داشته است و با هر تنش سیاسی قیمت ماشین‌آلات نیز سیر سعودی پیدا می‌کند که در نهایت هم به ضرر سازنده و هم مصرف‌کننده خواهد بود.

ماشین‌سازی حکمایی نیما سیدالحکمایی ما بر این باور هستیم که به‌دست آوردن هرچیزی، حتی تکنولوژی بدون صرف وقت و هزینه‌های تحقیق و توسعه، پایدار نخواهد ماند که هدف ما نیز چیزی جز ماندگاری نیست.

ماشین‌سازی حکمایی
نیما سیدالحکمایی
ما بر این باور هستیم که به‌دست آوردن هرچیزی، حتی تکنولوژی بدون صرف وقت و هزینه‌های تحقیق و توسعه، پایدار نخواهد ماند که هدف ما نیز چیزی جز ماندگاری نیست.

گروه صنعتی ویدر:

هر چند که طی سال‌جاری شاهد تحرکات مثبت ملایم با پیشرفت کند، در زمینه صنایع سفارش دهنده ماشین‌آلات بسته‌بندی هستیم و هرچند که جایگزینی نیرو‌های انسانی تخصصی که طی سال‌های رکود مجبور به تعدیل (ریزش) آن‌ها شده‌ایم بسیار سخت و زمان‌بر است اما هنوز به رونق کسب کار و اقتصاد در کشور امیدوار هستیم.

آذرماشین چاپ:

عمده تغییرات ایجاد شده طی چندسال اخیرافزایش قیمت دلار بوده که در بلند مدت تأثیر مثبتی در افزایش صادرات محصولات ماشین‌سازی و همچنین ارتقاء محصولات خواهد بود.

ماه‌‌ماشین:

به نظر من مهم‌ترین اتفاق سیاسی اخیر برجام بود که هم می‌تواند کمک بزرگی به جامعه و نه تنها صنعت باشد و از طرفی هم نوعی تهدید به حساب می‌آید. اگر مسئولان بخواهند با سیاست‌های دنیا در راستای تولید و کسب و کار راه را باز بگذارند و به تولید کننده اجازه کار کردن بدهند شرایط خیلی خوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم تنها راه نجات یک مملکت تولید است و صادرات بر اساس تولید رشد می‌کند. متاسفانه به دلایل خاصی اعتبار ایران در دنیا کمی خدشه‌دار شده و مردم دنیا به راحتی کالای ایرانی را نمی‌پذیرند.امیدوارم مدیران کشور طوری این سیاست را دنبال کنند که ما دوباره محبوبیت خودمان را بدست بیاوریم و زمانی که این اتفاق بیفتد، کالای ماچه صنعتی و چه غیر صنعتی طرفدار و خواهان زیادی پیدا می‌کند.

تولیدی صنعتی عباسی:

مطمئناً این مسئله در کار ما تأثیر‌گذار است. هم‌اکنون برای تهیه مواد اولیه و مواد خام با مشکل مواجه هستیم، زیرا تحریم‌ها هم از لحاظ واردات محصول و هم مواد خام و هم تهیه آن در داخل کشور یک مشکلاتی را ایجاد کرده است.

بهپک‌ساز:

تغییرات سیاسی در کشور بر همه امور اقتصادی مؤثر بوده و صنعت نه تنها استثنا نیست بلکه یکی از بخش‌های بسیار تأثیر‌پذیر در هر کشور است. صنعت ساخت ماشین در یک اقتصاد پویا رشد کرده است که با بروز مشکلات اقتصادی و کاهش میزان سفارش و عدم رونق به شکل چشم‌گیری دچار رکود و یکنواختی می‌شود.
یک سازنده، ماشین و یا خط تولید یک کالای خاص نیست که با داشتن سفارش فروش کار کند و بدون داشتن تقاضا کار نکند. مسایل روحی ـ روانی ناشی از مشکلات اقتصادی باعث عدم خلاقیت و از دست دادن انگیزه‌های کار های جدید در وی می‌شود. مشغول نمودن یک سازنده خلاق به مسایل مالی و چک و وام و اقساط و مواردی از این دست، او را از خلاقیت و به ظهور رساندن افکار جدید باز می‌دارد.

ماشین‌سازی یادگاری:

تغییرات در حوزه سیاست کشور انرژی مثبتی در تولید‌کنندگان ایجاد کرد، به شکلی که تولید‌کنندگان به سوی بازاریابی جهانی حرکت کردند.اما متأسفانه و با گذشت چند سال، مشکلات بانکی و اعتماد‌های بانکی و … و به خصوص در بخش‌های روادید، سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف سخت‌گیری بیشتری می‌کند‌که مشتریان ما از این‌گونه برخوردها بسیار گله‌مند و ناراحت هستند. آن‌ها تمایل زیادی دارند که با ایران کار کنند اما به دلایل مسائل ذکر شده ما مشتریان خود را از دست می دهیم.

شیرزاد:

متاسفانه درایران همه چیز سیاسی شده و تولید جدا از آن نیست به دلیل سیاست‌های دولت، ما حتی فروش‌های منطقه‌ای را هم از دست داده‌ایم که سخت بتوان جایگاه مناسب را مجددا پیدا کرد بخصوص حالا که در دریای بزرگ تولید و تجارت ماهی‌های اندکی برای ماهیگیران زیاد وجود دارد.
نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز به گواه گذشته پاسخگوی هزینه سفر و سختی راه و صرف هزینه‌های هنگفت نمایشگاه که معمولا بیش از دویست میلیون تومان می‌شود و امکان بازگشت هزینه تقریبا صفر می‌باشد کمک و راه چاره برای صنعت ایران نمی‌شود.

ماشین‌سازی یادگاری علی یادگاری دوستان ماشین‌ساز که از اطلاعات هم‌دیگر استفاده می‌کنند و یا با هم به صورت گروهی کار می‌کنند موفق‌ترند...

ماشین‌سازی یادگاری
علی یادگاری
دوستان ماشین‌ساز که از اطلاعات هم‌دیگر استفاده می‌کنند و یا با هم به صورت گروهی کار می‌کنند موفق‌ترند…

کاراصنعت سازان نوین:

تغییرات سیاسی اثری کند و تدریجی دارند. بازدیدهایی توسط شرکت‌های ماشین‌سازی اروپایی از ایتالیا و اسپانیا داشته‌ایم که مایل بودند محصولات خود را با کمک ما در ایران عرضه کنند. در مواردی این محصولات در داخل کشور ما سازنده داشت و یا خود ما می‌ساختیم که کار را از نظر قیمت بالای آن‌ها مشکل می‌کرد. در مواردی هم خود آن‌ها به علت نگرانی از ساخته شدن محصولاتشون توسط ما به علت قیمت بسیار بالایی که داشتند بعد از بازدید خیلی تمایل به همکاری نشان نمی‌دادند.
زمینه‌هایی برای همکاری در ماشین‌های خیلی خاص مثلاً ماشین کیسه‌پرکنی که کیسه را هم خودش قبل از پرکردن می‌سازد و با سرعت‌های بسیار بالا این کار را انجام می‌دهد (به‌طور مثال در صنایع پتروشیمی برای بسته‌بندی پلیمرها کاربرد دارد) وجود دارد که باید روی آن کار کنیم. ولی در نهایت تغییری احساس نمی‌شود.

کوشش‌کاران:

بدیهی است اتفاقاتی که در کشور رخ داده تأثیر زیادی در کسب و کار ما خواهد داشت، مثلاً وقتی فضای امنی داشته باشیم سرمایه‌گذاری‌های خارجی رواج پیدا می‌کنند و این اتفاق کمک می‌کند که افکار مصرف‌کننده ایرانی رشد پیدا کند. این یک فرصت و البته یک تهدید به حساب می‌آید. من حدس می‌زنم که در آینده‌ای نزدیک خیلی از مشاغل و کارخانه‌ها در ایران دچار مشکل شوند. زیرا آن‌چنان که باید با شرایط بین‌المللی هم‌سو نیستند. اگر صنعت ماشین‌سازی بخواهد خودش را هم‌سو نگه دارد باید بتواند با رقبای خارجی خود تعامل داشته باشد وگرنه دچار مصیبت می‌شود. چون در شرایط تحریم فضا بسته بود و برای مصرف‌کننده حق انتخاب محدود بود ولی با رفع تحریم‌ها به مرور زمان حق انتخاب‌ها گسترده‌تر می‌شود و این مسئله از این جهت تهدید به حساب می‌آید.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

 

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .