بسته‌بندی برای شیرینی‌جات و پخته شده: کم‌هزینه و دوست‌دار محیط زیست

انرژی و مواد خام هر روز گرانتر می‌شوند، و مصرف‌کنندگان می‌خواهند کار بیشتری برای محیط زیست انجام دهند. این کار تولیدکنندگان شیرینی‌جات و اسنک‌ها را وادار می‌کند که تلاش‌های زیادی برای سازگاری با شرایط انجام دهند: محصولات آنها باید بدون بسته‌بندی‌های پرخرج که هزینه‌ها را بالا می‌برند، چشمگیر باشند. تولیدکنندگان بسته‌بندی و سازندگان ماشین‌آلات با شیوه‌های بسته‌بندی صرفه‌جویانه و خطوط تولید کارآمدتر به این روند کمک می‌کنند.

انرژی و مواد خام هر روز گرانتر می‌شوند، و مصرف‌کنندگان می‌خواهند کار بیشتری برای محیط زیست انجام دهند. این کار تولیدکنندگان شیرینی‌جات و اسنک‌ها را وادار می‌کند که تلاش‌های زیادی برای سازگاری با شرایط انجام دهند: محصولات آنها باید بدون بسته‌بندی‌های پرخرج که هزینه‌ها را بالا می‌برند، چشمگیر باشند. تولیدکنندگان بسته‌بندی و سازندگان ماشین‌آلات با شیوه‌های بسته‌بندی صرفه‌جویانه و خطوط تولید کارآمدتر به این روند کمک می‌کنند.
شکلات‌های “Halloren Kugeln ” همیشه یکی از محصولات پرطرفدار روی قفسه‌های شیرینی فروشی‌ها بوده و تبلیغات زیادی روی آنها نمی‌شود. بیش از 60 سال است که این محصولات فروش خوبی داشته و مکررا باعث تثبیت قدرت کارخانه Halloran chocolate factory در آلمان شرقی شده‌اند. در سال 2013، این شرکت تصمیم دارد که برای اولین بار میزان فروش خود را از 100میلیون یورو بالاتر ببرد، در حالیکه این رقم در سال 2012 90میلیون یورو بوده است. رئیس شرکت، Klaus Lelle، می‌گوید:”از زمان خصوصی‌سازی در سال 1992، ما توانسته ایم بدون چشمپوشی از ریشه هایمان و آنچه در آن تخصص بالایی داریم، روی پای خود بایستیم.”
اما رئیس شرکت Halloren اعتقاد دارد که تنها لازم نیست بر محبوبیت و سنت تکیه کرد. برای موفق ماندن، Lelle سال گذشته تصویر “Kugeln” را تحت یک عمل جراحی ” فیس لیفت کلی” قرار داد. طبق استراتژی جدید در بسته‌بندی‌های جعبه‌ای برای 16 طعم مختلف اکنون عناصر طراحی شرکتی یکسان استفاده می‌شود. علاوه براین، برند اسنک خود شرکت، Choc’n Snack، اکنون در بسته‌های ایستاده فروخته می‌شود به این ترتیب بسته ها در فروشگاه‌ها مشخص‌تر هستند و قابل سیل مجدد هم می‌باشند. هرکسی که بخواهد در بازار شیرینی و اسنک در برابر رقبایی مثل Nestle  و Kraft Foods دوام بیاورد، باید در هنگام فروش، نقاط قوت خود را به نمایش بگذارد. دامنه شیرینی و اسنک‌ها خیلی گسترده شده‌است: نقل با کره نمکی، بیسکوئیت‌های کره زعفرانی و راحت‌الحلقوم با طعم شکوفه پرتقال و روکش شکلاتی تنها برخی از محصولات جدیدی هستند که سازندگان به قفسه‌های فروشگاه‌ها سرازیر کرده‌اند. Torben Erbrath، سخنگوی انجمن صنعت شیرینی آلمان، می‌گوید :”در یک محیط بسیار رقابتی، شرکتها می‌خواهند سهم های بیشتری از بازار را با موج مداومی از محصولات جدید ببرند. این بسته کلید خرید است. نه تنها باید محتویات لطیف محصول را محافظت کند، بلکه باید جالب توجه هم باشد.
این ویژگی‌ها مستلزم خلاقیت طراحان بسته‌بندی است: رنگ‌ها و طرح‌های جالب توجه به اندازه بازاریابی موثر مصرف‌کننده اهمیت دارند.

iranpack-sanat-bastebandi-FA_3_Photo_3_Suesswaren_Confectionary_BoschII
اتلاف فضا
با این حال، برخی تولیدکنندگان شیرینی و محصولات پخته شده افراط می‌کنند. شرکت‌هایی که با بسته‌بندی‌های بسیار بزرگ و کلاه‌بردارانه مشتریان را به اشتباه می‌اندازند، همیشه مورد انتقاد بوده‌اند. یک نظرسنجی از انجمن مصرف کنندگان راین-وستفالی شمالی (NRW) افشا کرد که بسته‌های اسنک و بیسکوئیت به طور میانگین 40درصد فضای خالی دارند. چنین فریبی نه تنها غیرقانونی، بلکه بی معناست. به گفته Klaus Muller، عضو انجمن مصرف‌کنندگان NRW بسیاری از مصرف‌کنندگان با خرید این محصولات احساس می‌کنند فریب داده شده‌اند .در مورد بسته‌های XXL بحث‌های زیست‌محیطی هم وجود دارد.
اتلاف منابع تاثیر منفی بر محیط‌زیست داشته و به اقلیم ما آسیب می‌زند-چیزی که مصرف‌کنندگان هم به خوبی از آن اطلاع دارند.
بسته‌های متورم به دلایل اقتصادی هم ضدتولیدی هستند. تولیدکنندگان شیرینی و اجناس پخته شده از یک طرف با فشار زیادی از نظر هزینه های انرژی و مواد بسته‌بندی روبرو هستند، و از طرف دیگر مواد خام نظیر شیر، کاکائو و شکر گرانتر می‌شوند. مثلا، قیمت تمام‌شده کره کاکائویی، که در تولید تخته‌های شکلات استفاده می‌شود، در سال 2013 ، 80درصد رشد کرده به به 8000دلار به ازای هر تن رسید و این اتفاق حاشیه‌های سود را کاهش می‌دهد.

iranpack-sanat-bastebandi-FA_3_Photo_2_Suesswaren_Confectionary_Halloren
شرکت‌ها برای دلسرد نکردن مصرف‌کننده‌هایی که به لحاظ زیست‌محیطی آگاه هستند و همچنین جبران افزایش هزینه‌ها، تنها یک چاره دارند: مجبورند خود را در بسته‌بندی محدود کرده و کیفیت بیشتر محصول را مدنظر قرار دهند. Halloren در اینجا یک نمونه خوب است چون بسته‌بندی‌های جدید شرکت شکلات‌سازی بدون طراحی خاص و تزئینات فوق‌العاده تاثیر خود را می‌گذارند. به نظر می‌رسد سازندگان دیگر هم درحال بازنگری در استراتژی‌هایشان هستند. برخی از آنها رو به کاهش مواد آورده و اولویت را به مواد بسته‌بندی‌ای داده‌اند که بازیافت آنها ساده‌تر است و ضخامت کمتری داشته و منابع را حفظ می‌کنند. Ralf Weidenhammer، رئیس شرکت بسته‌بندی Eponymous، می‌گوید:”در بازار بسته‌بندی می‌توان برخی از روندهای پیشرو را شناسایی کرد. پایداری یکی از این روندهای اصلی است.” Weidenhammer، در کنار چیزهای دیگر قوطی‌های کامپوزیت قابل بازیافت برای شیرینی و اسنک‌های شور تولید می‌کند. شرکت با قوطی‌های قفسه‌ای خود به برندهایی مثل Knack & Back و Pringles کمک کرده‌است به محبوبیت بیشتری دست یابند و آنها را قادر ساخته است که توازن درستی بین افراط و بهره‌وری برقرار کنند. Pringles، با یک بسته‌بندی سبک و محافظ منابع، نوید تازگی و سرگرمی را می‌دهد.
در همین حین دانشمندان به دنبال روش‌های جایگزینی هستند که سبزتر و ارزانتر باشند. یک گزینه پایدار برای فیلم‌های چندلایه شفاف، همانند آنچه در قوطی کامپوزیت Weidenhammer استفاده شده است، اخیرا توسط موسسه بسته‌بندی و مهندسی فرآیند Fraunhofer، به شکل یک فیلم پوششی ساخته شده از آب پنیر تولید شده است. در پروژه “لایه آب پنیری” که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده‌است، محققین از پروتئین شیری به جای پلاستیک‌های پایه روغنی استفاده کرده‌اند.
نکته کاربردی این است که موادی که به طور طبیعی در آب پنیر وجود دارند، عمر قفسه‌ای غذا را افزایش می‌دهند. علاوه‌بر این، آب پنیر برخلاف روغن در مقادیر نامحدود موجود بوده و زیست‌تجزیه‌پذیر هم هست.
در نمایشگاه interpack از 8 تا 14 مه در دوزلدورف، بسیاری دیگر از نوآوری‌های بسته‌بندی شیرینی‌جات و مواد پخته‌شده به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. بیش از 1000 تا از 2700 شرکت‌کننده مورد انتظار، صنعت شیرینی را به عنوان گروه هدف برای محصولات و خدمات اعلام کرده‌اند- اقلام مورد نمایش هم به همان نسبت متنوع خواهند بود. تولیدکنندگان ماشین آلات با بسیاری از دستاوردهای جدید در دوزلدورف حاضر خواهند بود. Beatrix Fraese از انجمن ماشین آلات بسته بندی و فرآوری غذا در فدراسیون مهندسی آلمان (VDMA) توضیح می‌دهد،”تمرکز آنها بر افزایش کارایی است چون امروزه در تولید شیرینی هر سنت ارزشمند است.”

Produktion Bradford

Produktion Bradford

بالابردن کارآیی تولید
Fraese ادامه می‌دهد، “هنوز پتانسیل زیادی برای بالابردن کارآیی تولید شیرینی وجود دارد. بخش چشمگیری از ماشین‌آلات قدیمی شده‌اند.” این دیدگاه توسط یک نظرسنجی امروزی توسط سازنده سوئیسی کارخانجات Buhler تائید شده است. طبق این نظر سنجی، صنعت شکلات هر ساله 200میلیون یورو صرف تمیزکردن، برشته سازی، استریل کردن، شکستن و خردکردن دانه‌های کاکائو می‌شود. Buhler با بازرسی انرژی و تکنولوژی جدید خود برای سوزاندن پوسته ، تصمیم دارد 65درصد در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند. مهندسین Buhler، در طول بازرسی انرژی رایگان، اتلاف انرژی در فرآیند تولید کاکائو را پیگیری می‌کنند. سیستم احتراق جدید به جای دور ریختن پوسته‌ها، از انرژی مشتق شده از آنها برای برشته‌سازی و استریلیزاسیون استفاده می‌کند- بنابراین خرید هیچ انرژی گرانی برای حرارت لازم نیست. مدیر محصول Buhler، Thomas Bischof، می-گوید:”ترکیب بازرسی و تکنولوژی جدید نوید یک جنبش انرژی نوین را می‌دهد که آینده را به شدت تغییر خواهد داد.”
رقیب دانمارکی Buhler، Asted، به نوبه خود یک سیستم کنترل دمای جدید برای شکلات به نام SupaNova Quick Shift، ساخته است. برای به دست آمدن یک حالت نرم که در آن شکلات به راحتی در دهان آب شود، هر شکلات باید به دقت چندین بار حرارت داده شود تا کریستال‌های مخلوط حل شوند. در Quick Shift جدید، یک سیستم آبگرم ویژه به کنترل کریستال شدن با دقت بسیار کمک می‌کند و تولید را سرعت می‌بخشد. علاوه‌براین، همزن دستگاه Aasted قابل جداسازی است. بنابراین نگهداری از ماشین راحت تر بوده و دسترسی به آن بهبود می‌یابد.
کاهش هزینه‌های کار و افزایش دفعات کار دستگاه جزء اهداف Walterwerk هم هستند، که یک تولید کننده فرهای صنعتی در Kiel است. در interpack، این شرکت از دستگاه Jupiter IC، رونمایی خواهد کرد که نسل جدید از خطوط تولید ویفر شیرین و اسنک است که به گفته Markus Bartels، رئیس بازاریابی فنی، سرعت تولید ویفر آن از سیستمهای کنونی بالاتر است. Jupiter IC بیش از 5 ویفر در ثانیه تولید می‌کند درحالیکه دستگاه‌های دیگر تنها 4 عدد می‌سازند. علاوه بر این، شرکت خط تولید جدید را طوری طراحی کرده است که به نگهداری کمتری نیاز داشته باشد و به این شیوه هزینه‌ها را کاهش داده است.

iranpack-sanat-bastebandi-FA_3_Photo_4_Suesswaren_Confectionary_Walterwerk
نسل جدید ماشینها هم اکنون در مرحله تولید در Walterwerk است. Bartels توضیح می‌دهد،”ما سعی داریم سیستم‌های خود را کاربردوست‌تر و فراگیرتر بسازیم. این کار ضروری است چون روند روبه رشد تنوع محصولات الزامات سخت‌تری بر سیستم‌های تولید تحمیل می‌کند. به گفته Bartels،”با تغییرات مکرر و چرخه‌های کوتاه‌تر زندگی محصولات، آنها باید انعطاف-پذیرتر بوده و اصلاحشان راحت‌تر باشد.”
تولیدکنندگان بسته‌بندی و سازندگان ماشین‌آلات، با نوآوری‌های عظیمشان برخی نیازمندی‌های جدید در بخش شیرینی و اقلام پخته را برطرف کرده‌اند.
سازندگانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، از بین تمامی خلاقیت‌های بسته‌بندی و ماشین آلات کارآمدتر، گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارند و در interpack پیش رو، می‌توانند توانایی های خود را به نمایش بگذارند

بیشتر بخوانید . . .