هر سال هنگام تحویل سال نو از خدا میخواهیم که حال ما را به سوی بهترین حالها بگرداند. همچنین همه ما میدانیم که این گونه دعاها در واقع برای جلب حمایت و کمک خدا است و حمایت زمانی معنی پیدا میکند که ما خود قدم در راه گذاشتهباشیم.
ما نیز در ماهنامه صنعت بستهبندی برای متحول شدن و رفتن به سوی وضعیت بهتری که شامل همه دستاندرکاران بستهبندی شود مطالعه زیادی کردیم. حاصل آن مطالعات و تحقیقات، تغییرات بسیاری است که مبدا آن را شماره ۱۰۰ مجله قرار دادیم.
شماره ۱۰۰ ماهنامه صنعت بستهبندی در مرتبه اول، شاهدی است بر تلاش مداوم ما برای ثبات و پایداری. شماره ۱۰۰ نشانهای است از هویت صنعت بستهبندی کشور که ثابت میکند بستهبندی در ایران سابقهدار است و بخش کوچکی از این سابقه به صورت مکتوب در نشریهای به نام صنعت بستهبندی نگهداری شده است.
از آن جا که شماره فعلی مجله که در دستان شماست شماره نود و نه است و قرار نیست در مقام نود و نه صحبتهای صدی بکنیم دلمشغولیهای صدشمارهای شدن مجله را به همان شماره صد واگذار کرده و تنها اطلاعاتی راجع به چهره جدید ماهنامه صنعت بستهبندی ارائه میدهیم.
دلیل این که یک صفحه را به این توضیحات اختصاص دادهایم این است که چهره جدید مجله آن قدر با تصویری که شما از آن میشناسید تفاوت دارد که به احتمال زیاد خواهید گفت:
”این یک مجله جدید است. پس مجله صنعت بستهبندی کجاست؟“
همانند گذشته تغییرات در ماهنامه صنعت بستهبندی با برنامهریزی و مطالعه دقیق و مشاوره با گروههای گوناگون مخاطبان و متخصصان فن انجام شده است. تغییرات در ماهنامه صنعت بستهبندی، نیاز دستاندرکاران بستهبندی، چاپ، طراحان و واحدهای تولیدی کشور میباشد و ما این نیاز را براورده خواهیم کرد.
۱- ماهنامه صنعت بستهبندی از شماره صد به صورت تمام رنگی منتشر خواهد شد. این کار دغدغه ما از ابتدا بوده و در حال حاضر نیز با توشهای به نام توکل به این سمت میرویم. زیرا اجرای این کار به صورت حرفهای الزاماتی دارد که پایبندی به آن الزامات، تعهدات سیستم مالی و اجرایی مجله را سختتر خواهد کرد.
۲- تیراژ ماهنامه صنعت بستهبندی از شماره صد به بعد حداقل پانزده هزار جلد در ماه خواهد بود که در منطقه خاورمیانه بیسابقه و بیرقیب است. طی یازده سال سابقه فعالیت رسانهای و اطلاعرسانی در زمینه بستهبندی همواره بر این حقیقت باور داشتهایم که تعداد جویندگان دانش و اخبار بستهبندی بسیار بیش از آن چیزی است که منتشر شده و توزیع میشود. یکی از آرزوهای مدیر ماهنامه صنعت بستهبندی همواره این بوده که مجله حتی با همین بضاعت علمی و کیفی اندک به دست صدها هزارنفر مردمیبرسد که در همه جای کشور با بستهبندی زندگی میکنند و یا بستهبندی در زندگی آنها به هر شکلی تاثیر دارد.
با همت کارکنان ماهنامه صنعت بستهبندی و درک واقعیتهای این برنامه بزرگ اطلاعرسانی از سوی اهالی بستهبندی و چاپ و با یاری خدا این پانزدههزار جلد تیراژ را ابتدا و نقطه آغاز برنامه جدید خود قرار دادهایم.
۳- گرافیک و طرح پایه صفحهآرایی ماهنامه صنعت بستهبندی تغییر خواهد کرد. کار بازنگری در گرافیک مجله با بهرهگیری از طراحان برجستهگرافیک کشور که هر یک در عرصه کاری خود استاد و زبانزد هستند آغاز شده و در راستای سیاستها و رویکردهای جدید مدیریت و تحریریه مجله پیش میرود. بارزترین نکته در این خصوص تغییر چهره لوگوی (عنوان) مجله بستهبندی است.
۴- ماهنامه صنعت بستهبندی توان و سطح کیفی خروجی تحریریه خود را ارتقا داده و ضمن ادامه همکاری با بعضی کارشناسان پیشین از همکاری خبرهگان جدیدی بهرهمند شده که هم از میانگین سنی بالاتر و هم تجربه مفید بیشتری برخوردار هستند. همچنین این مجله بتازگی از نعمت مشاوره برخی پیشکسوتان خوشنام مطبوعات نیز بهرهمند شده که در جهت بالا بردن سطح عملکرد مطبوعاتی ماهنامه صنعت بستهبندی این نشریه را یاری خواهند داد.
۵- بدیهی است که افزایش سطح کمی و کیفی ماهنامه صنعت بستهبندی منجر به بالا رفتن کارایی آن در امر اطلاعرسانی خواهد شد. این کار مهم و این قدم بزرگ مانند گذشته بدون کمک اهالی و دستاندرکاران بستهبندی و چاپ امکانپذیر نخواهد بود. افزایش تولید و ارتقا کیفیت افزایش هزینه نیز به دنبال خواهد داشت. از این رو ماهنامه صنعت بستهبندی ناچار از بازگشت به تعرفه سابق خود (تعرفه ابتدای سال ۱۳۸۶) میباشد. گفتنی است سیستم کادربندی و طبقهبندی آگهیها از شماره صد به بعد متحول شده و همشکل و مشابه نشریات موفق جهان خواهد بود.
بارزترین تغییر در سیستم طرح روی جلد است که انعکاسی خواهد بود از گزارشی در داخل مجله و تنها به معرفی گزارش مربوطه میپردازد.
ما برای خدمت به این مرز و بوم فقط همین کارها را میدانیم اما برای همین حداقل، شرافتمندانه و خستگیناپذیر تلاش میکنیم و برای آن برنامه داریم. اگر خدا توفیق دهدو مردم یاری کنند.