گرایشاتی در رابطه با انعطاف‌پذیری بسته‌بندی و ویژگی‌های آن

معمولا تمایلات و گرایشات پیش از آنکه متوجه شوید بوجود می‌آیند. به نظر می‌رسد که گرایش به بسته بندی انعطاف‌پذیر، عمری طولانی دارد که نشان‌دهنده ماندگاری آن است. در این جا برخی روندها و گرایشاتی که اخیرا توسعه یافته‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 امکانات بازکردن آسان بسته‌بندی: امروزه روش‌های بسیاری برای باز و بسته کردن بسته‌ها وجود دارد از جمله ویژگی‌های باز و بسته‌شدن خط خطی، زیپ‌های بازشوئی که برای بازشدن نیازی به پاره‌شدن سرپوش کیسه‌ای ندارند و سوپاپ‌های پیچیده برای کیسه‌های مایع. ماشین‌آلات پیشرفته نیز با افزایش توانایی استفاده از این ویژگی در خط تولیدشان، طی عملیات پر کردن و سیل‌، با حداقل مشکلات خرابی مواجه می‌شوند.

 فیلم‌هایی با نفوذناپذیری بالا: رویکرد نسل جدیدی از فیلم‌ها و پوشش‌های شفاف، به سمت استفاده از موانعی نظیر فویل و فیلم‌های فلزی می‌باشد. این فرصت‌های جدید در ارائه محصولات، عالی به نظر می‌رسند و مانع بروز مشکلاتی نظیر پیچ‌خوردگی فویل و برخی از تکنولوژی‌های قدیمی برای پوشش محافظ می‌شوند. بعلاوه، این ساختارها قابلیت بسته‌بندی کیسه‌های سازگار با مایکروویو را ارائه می‌دهند.

 نفوذ به گروه‌های کاملا جدید: بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، تمایل دارد که در یک دوره زمانی از سال، به سمت سایر گروه‌های محصول حرکت کند. نمونه‌های سنتی در این زمینه شامل ماهی تون و مواد غذایی حیوانات خانگی هستند و این در حالی است که کیسه‌های قدیمی انعطاف‌پذیر بعد از دهه‌های متوالی از ظهور قوطی‌ها، همچنان جلوتر هستند. اخیرا کیسه‌های انعطاف‌پذیر غذای کودک جایگزین بطری‌های شیشه‌ای شده‌اند. وقتی بازدهی یک ویژگی کلیدی باشد، قابلیت انعطاف‌پذیری برای لوازم خانگی و کود باغچه‌ها نیز مهم است و در نظر گرفته می‌شود.

 نگاهی سریع به آینده: در حال حاضر وجود کیسه‌های انعطاف‌پذیر خرده‌فروشی برای نگهداری سس گوجه‌فرنگی مناسب‌ترین گزینه است. سایر چاشنی‌های چسبنده نیز از این کیسه‌ها استفاده می‌کنند. موفقیت‌های بازار تست در اروپای غربی و شرقی، آسیا و آمریکای لاتین نیز از قضیه حکایت دارد. محصولات بهداشتی و زیبایی نظیر شامپو و صابون‌های مایع و همچنین سوپ‌ها، ذخایر و میوه‌های کنسرو شده نیز قابلیت استفاده از این کیسه‌های انعطاف‌پذیر را دارند.

 تغییرات در بسته‌بندی غلات: با توجه به اینکه بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیری برای انوع محصولات رده بالا (high end) نظیر گرانولا و رده پایین (low end) مانند ارزش غلات ساخته شده است، کارشناسان معتقدند که سازندگان غلات به سادگی می‌توانند سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه کیف و جعبه ابزاری داشته باشند که در هر زمانی قابل گسترش است. با توجه به برتری کارتن‌های قابل بازیافت کاغذی ساخته شده از منابع تجدیدپذیر، جایگزینی در این رابطه پیچیده‌تر می‌شود.
صرف انعطاف‌‌پذیری بسته‌بندی موجب نمی‌شود که مصرف‌کنندگان – خصوصا در ایالات متحده- آن را بپذیرند. چشم‌انداز جهانی جدید به این معنا است که ساختارها و شکل‌های بسته‌بندی – که ابتکارات نوآوری را هم شامل می‌شود- در هر نقطه از جهان ایجاد می‌شود.

 لایه‌های بیشتر در اکستروژن همزمان (coextrusion): اگرچه ممکن است خیلی منطقی به نظر نرسد، اما افزودن لایه‌ها در ساختار بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، واقعا می‌تواند منجر به بهبود اقتصاد و کارایی شود. این امکان اجازه می‌دهد تا کنترل دقیق‌تری روی لایه‌ها صورت بگیرد. خطوط تولید فیلم اکستروژن همزمان سه و پنج لایه، توسط اندازه اکسترودر و طراحی قالب‌ها محدود می‌شود. بیشتر مبدل‌ها به خطوط تولید هفت لایه و نه لایه متمایل هستند که بدون اینکه از ساختار تجاوز کنند، انعطاف‌پذیری بیشتری برای داشتن عملکرد دلخواه، ضخامت و هزینه فراهم می‌کنند.
یکی از روش‌ها، استفاده از رزین‌های ارزان‌تر به عنوان لایه‌های فشرده است. روش دیگر این است که لایه نفوذناپذیر را با یک سرویس‌دهنده به عنوان “پشتیبان” در مورد یک روزنه (pinhole) دیگر، به دو لایه نازک تقسیم کنند. این رویکرد همچنین تعداد رابط‌های مصنوعی را با نفوذ‌پذیری متقابل و کاهش میزان نفوذ، افزایش می‌دهد. فن‌آوری‌های متعددی برای جداسازی مواد سدیم در بسیاری از لایه‌ها معرفی شده‌اند که در این رابطه، داده‌ها در زمینه نفوذناپذیری بهبود بیشتری را در مقایسه با imageServiceروش‌های خطی نشان می‌دهد.

 بسته‌بندی با شکل انعطاف‌پذیر: نسل فعلی بسته‌بندی فرم/ پرکردن/ سیل (form/fill/seal)، سبک‌ها و شکل‌های مختلفی از کیسه‌ها را نسبت به قبل ارائه می‌دهد. شکل‌های جدید قرارگرفته در قفسه‌ها، یکی از علائق شرکت‌هایی هستند که مشتاق بسته‌بندی‌های خوب برای مصرف‌کنندگان می‌باشند. کیسه‌هایی به فرم‌های دو بعدی و به شکل منحنی سالهاست که تولید کمی داشته‌اند و تولیدکنندگان ماشین آلات ایالات متحده در حال کار روی تجهیزات کارآمدتری هستند که بتوانند کیسه‌های سه بعدی یا مخروطی تولید کنند. یک از چالش‌های این قضیه، حفظ طراحی ذاتی در پروفایل‌های پیچیده‌تر است.

 کیسه‌هایی با قابلیت ریتورت (retort) بیشتر: یک بسته ریتورت پس از پرشدن، برای کشته شدن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند مواد غذایی را خراب کنند در درجه حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرد. عوامل متعددی منجر به رشد بسته‌بندی انعطاف‌پذیر با قابلیت ریتورت می‌شوند. آنها آسان‌تر از قوطی‌ها باز می‌شوند، وزن بسیار کمتری دارند و می‌توانند تاثیرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای داشته باشند. به علاوه، کیسه‌ها می‌توانند نفوذ و یا شکستن را به حداقل برسانند و نوآوری‌هایی در زمینه بسته‌بندی، نظیر قابلیت پخته‌شدن بدون از دست رفتن طعم را فراهم کنند.
بسیاری اعتقاد دارند که مواد غذایی موجود در کیسه‌هایی با قابلیت ریتورت، به خاطر چرخه‌های گرمایش استریلیزاسیون طعم بهتری دارند. هندسه تخت و مسطح بسته انعطاف‌پذیر برای اطمینان از این است که برای حفظ زمان و درجه حرارت مناسب قبل از دریافت غذا در مرکز، مواد غذایی نزدیک به سطح به مدت طولانی یا تا دمای بالا حرارت داده نشوند.

 تاثیر گسترده کیسه‌ها: از آنجایی که ساختارهای کیسه را می‌توان سفارشی کرد تا طیف وسیعی از نیازهای نفوذناپذیری را برآورده کنند، تعداد زیادی از کاربردهای جدید این کیسه‌ها در حال ظهور هستند: مایع، چسبناک، پودری، گرانول و دارای ذرات ریز. این رشد، بازارهای متعددی را شامل می‌شود از جمله : غذا و نوشیدنی، لوازم آرایشی، مراقبت‌های بهداشتی، مواد غذایی حیوانات خانگی، خودرو، داروسازی و کشاورزی. در حالیکه سرعت پرکردن کیسه‌ها هنوز هم با انواع بسیاری از کانتینرهای معمولی برابر نیست، این فاصله به ویژه در عرصه محصولات خشک محدود و بسته است.
 بسته‌بندی پایدار به فرم‌های جدید: بسیاری از مردم در کل چرخه حیات بسته‌بندی، به جنبه قابلیت بازیافت در پایداری بسته‌بندی توجه دارند. فاکتورهای بسیاری در رابطه با تاثیرکربن انواع مختلف بسته‌بندی درنظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در امر تولید و حمل و نقل، کیسه ها امکان ذخیره انرژی زیادی را فراهم می‌کنند.
برای مقایسه ظروف و مخازن سفت و محکم در برابر کیسه‌ها، شما می‌توانید یک بار کامیون از کیسه‌های تخت را در نظربگیرید که ظرفیت نگهداشت محصولی معادل پانزده تا بیست و پنج بار کامیون از ظروف سفت و سخت خالی را دارند. همچنین به دلیل ساده‌سازی بسته‌بندی نظیر حذف برچسب‌گذاری و سرپوش و غیره، بسته بند‌ها می‌توانند تا صدها و هزاران دلار در هزینه‌های مواد بسته‌بندی و سیستم‌های عملیاتی بسته‌بندی ثانویه صرفه‌جویی کنند.

تبدیل زباله به انرژی: پس از تجربه موفقیت‌آمیز تبدیل زباله به انرژی (Waste-to-Energy) یا به اختصار WTE در کشورهای اروپایی و آسیایی، این گزینه در آمریکای شمالی برای انعطاف‌پذیری بسته‌بندی درنظر گرفته می شود. پیشرفت هایی که در تکنولوژی زباله سوزی شهر صورت گرفته است، مسائل مربوط به انتشار مواد مضر را مورد توجه قرار داده است و احتمال تلاش شرکت‌های ایالات متحده برای تبدیل مواد زائد به برق، گازهای مصنوعی، سوخت و مواد قابل بازیافت را افزایش داده است. WTE می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای، سربار دفن زباله، مصرف انرژی و هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین با کاهش زباله‌های جامد شهری و تولید انرژی قابل فروش به شبکه محلی، سازمان‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌ای انرژی در سراسر جهان کمک کنند. این امر به نوبه خود می‌تواند اهداف بزرگ‌تری مانند ان

بیشتر بخوانید . . .