قوطی هوشمندی که شیر فاسد راتشخیص می دهد

کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایران – محققان نوعی قوطی شیر توسط پرینترهای سه بعدی طراحی کرده اند که مجوز بودن به نشانگر در صورت فاسد شدن شیر به مصرف کننده هشدار لازم را میدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،مهندسان دانشگاه برکلی و تایوان بطری هوشمند با پرینتر سه‌بعدی طراحی کرده‌اند که می‌تواند تخمین بزند غذاهای درون یک فروشگاه از جمله شیر که تاریخ مصرف کمی دارد، تا چه زمانی سالم باقی خواهند ماند.

معمولا بو کشیدن شیر برای مطمئن شدن از سالم بودن آن، کار سختی است چون بوی شیر فاسد خیلی مشمئزکننده است. حتی بعضی افراد تاریخ مصرف شیر را نگاه نمی‌کنند، آن را سر می‌کشند. حال، مهندسان با استفاده از یک فناوری راه‌حلی برای این کار پیدا کرده‌اند.

این فناوری قطعات الکتریکی را در یک پلاستیک چاپ شده توسط پرینتر سه‌بعدی جاسازی می‌کند. آنها سپس یک سر بطری شیر از این پلاستیک درست کردند که شامل مدار تشدید است و می‌تواند تغییرات سیگنال‌های الکتریکی ایجادشده توسط تکثیر باکتری‌ها را تشخیص دهد.

با این ابزار، زمانی که کسی می‌خواهد مثلا شیر بخرد، فقط کافی است که در بطری شیر را نگان کند. اگر شیر خراب یا در شرف خراب شدن باشد، روی آن نوشته شده: «لطفا بو نکشید!»

مهندسان می‌گویند که امیدوارند به زودی این در بطری هوشمند را برای بسته‌بندی‌های غذاهای دیگر درست کنند. آنها می‌گویند:‌ «روزی را تصور کنید که می‌توانید تلفن همراه خود را برای چک کردن میزان تازگی غذاها به کار ببرید».
https://icfp.ir/fnews.php?action=slidenews&id=71965

بیشتر بخوانید . . .