بسته‌بندي‌هاي هوشمندتر برای محصولات بهداشتي

دومين اختراع که روز 3 جولاي معرفي شد بر اساس يک پروتکل ارتباط بي‌سيم بوده و يک تاکتيک جايگزين براي هدف مشابه افزايش سازگاري و ايمني است

3 جولاي يک روز ويژه براي بسته‌بندي‌هاي دارويي و پزشکي هوشمند بود چون دو اختراع معرفي شدند که سازگاري با بيمار و ايمني مصرف‌کننده را بالا مي‌بردند. يکي از محصولات محفظه اي با برچسب هوشمند و ديگري بطري تجويز دارو با قابليت RFID بود.

اولين اختراع، یک بطري فلزي موجدار مجهز به سيستم شناسايي با امواج راديويي و ساخت به شرکت MEPS Real-Time, Inc در ‍Carlsbad کاليفرنيا است. اين شرکت تهيه‌کننده سيستم‌هاي RFID “Intelliguard” براي داروهاست. در ماه مي، این ‌شرکت يک برچسب هوشمند RFID معرفي کرد که 65 درصد کوچکتر از بقيه برچسب‌هاي RFID محصولات دارويي بوده و مي‌توان از آن براي کيت‌ها،‌ سيني‌ها و کشوهاي هوشبري استفاده کرد. طبق اطلاعات داده شده در مورد اين اختراع، استفاده از RFID کمک مي‌کند که بطري دارو از طريق زنجيره عرضه قابل شناسايي و پيگيري شود. اما RFID بي‌سيم تنها گوشه کوچکي از ويژگي‌هاي جالبتر محصول است: آنتن درون RFID در کنار لايه موجدار فلزي قرار مي‌گيرد تا ناحيه موثر آنتن RFID و بنابر اين سيگنال را افزايش دهد. استفاده از بسته‌بندي يا يک قطعه بسته‌بندي استاندارد به اين شکل براي افزايش قدرت RFID هوشمندانه است.

علاوه‌ بر اين،‌ يک آنتن ثانويه هم روي گوشه‌ي بطري به شکلي که اطلاعات روي بطري را پنهان نکرده و خوانايي برچسب را افزايش دهد، سوار مي‌شود.

اين اختراع نسب به “flag tag” RFID يک پيشرفت به حساب مي‌آيد.

البته، استخراج داده‌هاي RFID نياز به پورتال/خواننده/پرسش‌کننده و ديگر زيرساخت‌هاي مرتبط دارد، ‌اما اين طراحي بسيار کارا و مقاوم RFID براي اين محصولات بسته‌بندي شده کوچک و حساس ارزيابي تجاري خوبی دارد.

برچسب هوشمند تجويز داروي NFC

دومين اختراع که روز 3 جولاي معرفي شد بر اساس يک پروتکل ارتباط بي‌سيم بوده و يک تاکتيک جايگزين براي هدف مشابه افزايش سازگاري و ايمني است. اين اختراع،‌ که در مورد چندين نفر به کار رفته است، بر ارتباط حوزه‌ي نزديک(NFC) استوار است به طور معمول مورد استفاده براي تکنولوژي لمسي گوشي‌هاي هوشمند بوده و يک بازار رو به رشد است که انتظار مي‌رود طبق يک مطالعه جديد تا سال 2022 با CAGR 8/8 درصدي به 25/16 ميليارد دلار برسد. در واقع، اين مثالي از اين است که چطور مي‌توان اطلاعات روي برچسب هوشمند را خواند.

به طور خلاصه،‌ سيستم درپوش برچسب هوشمند مي‌تواند نسخه،‌ زمان و دوز داروي تجويز شده را به بيماران يادآوري کرده، محتويات دارو را نظارت کرده و داده‌هاي استفاده‌ي بيمار را جمع‌آوري،‌ ضبط،‌ ذخيره و منتقل کند. اين دستگاه توسط يک باتري يا نور از طريق يک سلول خورشيدي انعطاف‌پذير شارژ مي‌شود. اپليکيشن‌هاي گوشي همراه هم براي اين دستگاه توسط NFC و Wi-Fi Direct ايجاد شده‌اند. يک کد پاسخ‌سريع موبايل هم در نظر گرفته شده است.

اين سيستم به بيماران زمان مصرف داروهايشان را يادآوري کرده و به دکترها اجازه مي‌دهد که استفاده صحيح داروهاي تجويزشده را از راه دور کنترل کنند.

هزينه کلي مالکيت چنين چيزي را مي‌توان اين گونه خلاصه کرد که سيستم قابل‌استفاده مجدد بوده (يک برچسب هوشمند قابل‌بازيافت تجويز دارو) یعنی می‌توان داده‌ها را پاک کرد و سپس يک نسخه جديد نوشت.
iranpack-sanat-bastebandi-154-Smart Pharma duo

بیشتر بخوانید . . .