مسابقه ملی طراحی بستهبندی
با رویکرد صادرات
برگزارکننده: اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ایران
با حمایت:
سازمان توسعه تجارت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
و …
به نظر میآید راه درست همین است.
دیگران هم همین راه را رفتهاند.
و امروز موفق هستند.
اگر طراحان گرافیک خود برای خود مسابقه میگذاشتند انعکاس آن بیشتر در داخل خودشان بود. اما وقتی کسانی مسابقه گرافیک بگذارند که منافعشان در گرو کیفیت کار طراحان گرافیک باشد آن وقت میتوان لبخند زد و نسبت به آینده گرافیک کشور امیدوار شد. چون این بار مشتری به دنبال طراح است. این یعنی این که گرافیک و ارزش یک اثر گرافیکی خوب بیش از پیش درک شده است. آن قدر که گروهی خارج از صنف گرافیک برای پیدا کردن هنرمندان چیرهدست امروز گرافیک ایران مسابقه میگذارند. هزینهاش را هم خودشان میدهند و مهمتر از همه برای دفاع از کاری که دست به آن زدهاند برای مردم از جایگاه و نقش مهم طراحی گرافیک در چاپ و بستهبندی میگویند.
این که کسی بداند دردش چیست خود یک نعمت است. صنعت چاپ کشور امروز میداند که میتواند بعضی دردهایش را در طراحی گرافیک درمان کند. صنعت چاپ کشور احساس نیاز کرده و برای رفع نیاز خود هزینه میکند. مسابقه میگذارد و جایزه میدهد. صنعت چاپ کشور میخواهد بزرگان گرافیک ایران را بشناسد تا بتواند با کمک آنها وارد بازارهای جهانی شود. روزگاری خجسته فرا رسیده است. هنر گرافیک ایران در عرصه گرافیک تجاری خریدارانی جدی پیدا کرده است. اتحادیه صادرکنندگان خدمت صنعت چاپ در نخستین اقدام ملی خود انتخاب صمیمی دارد. ایشان دریافتهاند که با وجود تجهیزات چاپی مدرنی که چند سالی است وارد کشور شده بدون تعامل صحیح با طراحان گرافیک برجسته و حرفهای به آن چه که میخواهند نمیرسند.
طـراحـان گـرافیک نیـز بـاید با درک این فرصت مناسب دستی را که به سوی ایشان دراز شده بفشارند و از این بستر برای معرفی شــــایـسـتـگـــیهـــا و اندیشههای نوین خود بهره ببرند.
مــســـابـقــه ملــی طراحان بستهبندی با رویکرد صادرات با حمایت بیسابقه وزارت فـرهـنـگ و ارشـاد اسلامیو وزارت بازرگانی جشنوارهای است که دستاندرکاران تجارت را با واقعیتهای گرافیک ایران آشنا میکند. اگر اساتید و طراحان گرافیک از این فرصت به خوبی استقبال نکنند و آثار برجستهای ارائه ندهند چه بسا این رویکرد فرهنگی که از سوی ارباب تجارت رخ داده منجر به رویگردانی و ناامیدی از طراحان داخلی شود.
توسعه صادرات سرنوشت محتوم صنایع کشور است چه با کمک طراح ایرانی و چه طراح خارجی.
چه بهتر که ارباب تولید و تجارت طراحان برجسته ایرانی را بشناسند و از اندیشه و هنر ایشان برای صادرات کالاهای خود کمک بگیرند. مسابقه ملی طراحی بستهبندی، این اتفاق مبارک اگر به نتیجه صحیح خود که به نوعی شناسایی و ثبت پتانسیل گرافیک امروز ایران در زمـیـنـه تـجارت و بستهبندی است منجر شود، بازار جدید و برنامهریزی شدهای را برای گرافیک ایران باز خواهد کرد. با توجه به اهداف و برنامههای کلی سازمان توسعه تجارت که از حامیان اصلی این مـسـابـقـه است میتوان دریافت که سیاستگزاران تجارت در کنار سیاستگزاران فرهنگ (وزارت ارشاد) بیش از پیش به نفش گ رافیک در توسعه کشور واقف شدهاند و سعی دارند این توجه و درک را نه فقط در کلام بلکه در عمل و به صورت تشویق طراحان برجسته گرافیک کشور نشان دهند.

فرصتی برای معرفی گرافیک تجاری ایران
متنی که در ادامه میآید به عنوان سرمقاله شماره ۹۵ ماهنامه صنعت بستهبندی به چاپ رسیده است