برای نخستین بار کمیته بین‌المللی فنی ISO/TC313 ماشین‌آلات بسته بندی و تحت ریاست ایتالیا ایجاد شد.

ایجاد کمیته فنی جدید مزایای قابل توجهی برای شرکت‌های فعال در صنعت خواهد داشت. اکنون استانداردهای یکپارچه شده دیگر فقط در اروپا اجرا نمی‌شوند بلکه در سراسر جهان اعمال خواهند شد و اختلافات جدی بین استانداردهای اروپا، آمریکا و دیگر کشورها از بین خواهند رفت.

ISO-Technical Committee No. 313

کمیته جدید مسئول ایجاد استانداردهای بین‌المللی برای بسته‌بندی کارخانه و ماشین‌آلات خواهد بود. آندره مالاگولی، نایب‌رئیس انجمن ماشین‌سازان ایتالیا UCIMA، به عنوان رییس این کمیته منصوب شده است.

 

در اوایل سال جاری میلادی، ISO (سازمان جهانی استانداردسازی) پیشنهاد ایتالیا را برای ایجاد کمیته فنی ماشین‌آلات بسته‌بندی  ISO/TC313پذیرفت. این یک کمیته فنی بین‌المللی جدید است که مسئول طراحی استانداردهای بسته‌بندی کارخانه‌های بسته‌بندی و ماشین‌آلات با تاکید ویژه بر جنبه‌های ایمنی، طراحی و کارایی آنها خواهد بود.

 

این تصمیم بیشتر با تایید و پشتیبانی رهبر سازندگان ماشین‌آلات بسته‌بندی ایتالیا یا همان انجمن ماشین‌سازان ایتالیا UCIMA گرفته شده است. این صنعت 80 درصد درآمد خود را از صادرات به دست می‌آورد و سهم بسیار زیادی از بازار جهانی را در کنترل خود دارد. به عنوان معمار و مروج کمیته فنی جدید، ایتالیا دارای دبیرخانه بین‌المللی برای کار نظارتی است که شامل همه کشورهای تولیدکننده اصلی و یا کاربران تکنولوژی بسته‌بندی است.

andrea_malagoli 1200

آندریا مالاگولی، مدیر عامل شرکت IMA، پس از معرفی هیئت مدیره Ucima، که او معاون آن است، به عنوان رییس کمیته فنی ماشین‌آلات بسته‌بندی (ISO/TC313) منصوب شده است. او متولد سال 1965 و دارای مدرک تحصیلی در اقتصاد و بازرگانی از دانشگاه مدنای است. وی عضو خانواده Vacchi است که اکثریت سهامدار گروه IMA هستند.

 

ایجاد کمیته فنی جدید مزایای قابل توجهی برای شرکت‌های فعال در صنعت خواهد داشت. اکنون استانداردهای یکپارچه شده دیگر فقط در اروپا اجرا نمی‌شوند بلکه در سراسر جهان اعمال خواهند شد و اختلافات جدی بین استانداردهای اروپا، آمریکا و دیگر کشورها از بین خواهند رفت.

 

اولین جلسه بین‌المللی این کمیته برای 10 اکتبر 2018 در میلان برنامه‌ریزی شده است.

 

کمیته فنی استاندارد ماشین‌آلات بسته‌بندی هم‌اکنون 10 عضو اصلی و 12 عضو ناظر دارد که ایران عضو ناظر است. گفتنی است تمام اعضای اصلی از اروپا و آمریکای شمالی هستند و نیمی از دوازده عضو ناظر نیز اروپایی هستند که از جمله آنها می‌توان به فرانسه و اسپانیا اشاره کرد. ژاپن، استرالیا و هند نیز که انجمن ماشین‌سازان بسته‌بندی دارند در حال حاضر جزء اعضای ناظر هستند. ماهنامه صنعت بسته‌بندی پیش‌بینی می‌کند در نشست تعداد زیادی از اعضای ناظر این کمیته به عضویت اصلی درآیند.

 

iso-tc313

اعضای اصلی: اتریش، دانمارک، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد، سوئیس، هلند، انگلستان، ایالات متحده

اعضای ناظر: استرالیا، کلمبیا، فنلاند، مجارستان، هند، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، اسلواکی، اسپانیا، تایلند

 

یادآور می‌شود در حال حاضر تنها کمیته فنی مستقیم بسته‌بندی در سازمان جهانی استاندارد (ایزو) کمیته 122 است که تمام مسائل مربوط به بسته‌بندی را در بر می‌گیرد. کشور ایران که پیش از انقلاب قرار بود نخستین دبیرخانه کمیته بسته‌بندی در جهان باشد بعد از بیش از سه دهه تلاش کارکنان سازمان استاندارد ایران توانست موقعیت خود در این کمیته را بهبود بخشیده و بخش از امور اداری دبیرخانه را بر عهده گیرد.

 

اینک این دومین کمیته فنی در سازمان ایزو است که به طور مستقیم موضوع بسته‌بندی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید . . .