فروردین 1402 در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در فروردین ماه ۱۴۰۲

رضا اسعدی نظرلو


 

۱۸۰ آزمون کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی در زنجان انجام شد

سرپرست اداره کل استاندارد استان زنجان گفت: در راستای اجرای وظایف قانونی استاندارد در خصوص آزمون کمیت محصولات و فرآورده‌های بسته بندی شده در مراکز تولید و عرضه، ۱۸۰ نمونه در زنجان و شهرستان‌ها مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صابر کاظمی روز یکشنبه در جلسه بررسی این آزمون ها، افزود: در این طرح که از مرداد سال گذشته اجرایی شد، ۵۰ درصد نمونه های مورد آزمون قبول و نمونه های مردودی برای انجام اقدامات قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی استان زنجان معرفی شد.

وی اظهار داشت: کنترل و پایش وزنی محصولات بسته بندی شده جهت حفظ و صیانت از حقوق مصرف کنندگان است و فرآورده‌های تولیدی در محل تولید توسط کارشناسان اداره کل با استفاده از تجهیزات و ابزار دقیق توزین می شود.

این مسوول ادامه داد: پس از آزمون در صورت مغایرت وزن محصولات بسته بندی شده با کمیت درج شده از سوی تولیدکننده بر روی بسته بندی محصول، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

سرپرست استاندارد استان زنجان خاطرنشان کرد: همشهریان عزیز می توانند در راستای اطمینان از صحت علامت استاندارد، کد ۱۰ رقمی مندرج در ذیل علامت استاندارد را به سامانه پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.

وی گفت: شهروندان همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس inso.gov.ir منعکس کنند.

 

معاون استاندار کردستان: بسته‌بندی و بازاریابی توت فرنگی نیازمند توجه ویژه است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: بسته‌بندی و بازاریابی محصول توت فرنگی در استان نیاز به توجه و تقویت دارد و برگزاری جشنواره و دعوت از سرمایه‌گذاران و اساتید دانشگاه فرصتی برای توسعه این محصول و رفع مشکلات پیش روی آن است.

حامد قادرزاده در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت فرنگی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، اظهار کرد: تولید توت فرنگی از سال ۱۳۶۰ و با سطح زیرکشت ۱۸۰ هکتار در کردستان آغاز شد و اکنون این استان را به عنوان جایگاه اصلی تولید این محصول در سطح کشور و همچنین کشورهای همسایه می شناسند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر به همت محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان و با پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی، تغییراتی در تولید توت فرنگی از لحاظ سطح زیرکشت و ارقام آن ایجاد شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه هنوز بسته‌بندی و بازاریابی این محصول در استان دارای مشکلاتی است، گفت: ساختار محصول توت فرنگی از نظر ظاهری به گونه ای است که ماندگاری زیادی ندارد و افزون بر این هنوز به صورت انبوه سرمایه گذاری بر روی فرآوری آن در استان صورت نگرفته است.

قادرزاده ادامه داد: چون تقاضای بازار هنوز برای تازه خوری این محصول بالا است و نمی توانیم از عرضه آن خودداری و برای فرآوری نگهداری کنیم ولی با افزایش تولید این محصول از طریق توسعه گلخانه ها، فرآوری و عرضه این محصول در همه فصول امکان پذیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: جشنواره توت فرنگی به منظور تجلیل از افرادی است که کار علمی و تحقیقاتی در ارتباط با این محصول انجام دادند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: نگاه تولیدکنندگان به توت فرنگی باید از تامین معاش به سرمایه تغییر یابد تا همه فواید اقتصادی ممکن از فایده فرآوری گرفته تا مالکیتی در زمینه تولید این محصول ایجاد شود.

قادرزاده یادآور شد: سطح گلخانه های توت فرنگی در استان پایین است و برای افزایش تولید و عرضه آن نیاز به توسعه گلخانه ها داریم.

وی اضافه کرد: در برخی از استان های کشور توت فرنگی بدون کیفیت را با برند کردستان عرضه می کنند که این به ضرر تولید استان است و باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم، دست متقلب ها را در این زمینه رو کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه آینده کشور تخصص گرایی در حوزه های تولیدی براساس مزیت ها است، گفت: تولید صنعتی و تازه خوری توت فرنگی و بسته بندی آن از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

 

امتیاز ویژه نمایشگاه «آینده چاپ ایران» برای شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران خبر داد: نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX۲) همزمان با دومین تجربه برگزاری خود، امتیاز ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در نظر گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با اشاره به تمیهدات ویژه ستاد برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران برای شرکت‌های دانش بنیان، به خبرنگار ایرنا عنوان کرد: نمایشگاه در گام نخست با استقبال فعالان بزرگ صنعت چاپ کشور همراه بود و در گام دوم نیز تاکنون حمایت‌های خوبی از سوی مجموعه‌های مختلف صنعتی انجام شده است.

بابک عابدین با بیان اینکه IFPEX۲ برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف برطرف کردن نیازهای فناورانه صنعت چاپ در نمایشگاه تمیهدات ویژه‌ای اندیشیده است، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکننده ایده و شیوه‌های نوین در حوزه‌های صنعت چاپ هستند، کشور نیز به این ایده‌های نوین و مدرن در صنعت چاپ نیاز دارد به همین دلیل معتقدیم که چنین فعالیت‌هایی در کشور باید تقویت شود.

عابدین درباره ضرورت اختصاص فضایی ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه آینده چاپ ایران، توضیح داد: دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بازارهای بین‌المللی از طریق حضور در IFPEX۲ و برگزاری رویدادهای تخصصی و آموزش‌های مبتدی و پیشرفته از طریق برگزاری انواع ورک‌شاپ‌های تخصصی در سایه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند محقق شود.

رئیس دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به نتایج این حضور نیز گفت: در این رویداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و استارتاپ‌ها علاوه بر معرفی توانمندی‌ها، خدمات و رونمایی از محصولات جدید، می‌توانند در قالب شبکه‌سازی با سایر شرکت‌ها هم‌اندیشی داشته باشند.

 

بررسی تطابق وزن واقعی و وزن نوشته روی بسته‌بندی‌های محصولات تولید شده در واحدهای صنعتی قم

مدیرکل استاندارد قم گفت: در جریان اجرای طرح پیش بسته بندی، وزن محصولات تولید شده در واحدهای صنعتی مشمول این طرح در استان به‌منظور مقابله با کم‌فروشی و برخورد با تخلف‌های احتمالی در این زمینه، مورد پایش قرار می‌گیرد.

محمدهادی سماواتی بیان داشت: در این طرح، بازرسان اداره کل استاندارد استان به واحدهای صنعتی فعال در قم مراجعه و از محصول تولیدی آن‌ها،‌ نمونه برداری می‌کنند، بر این اساس باید وزن محصول تولیدی به صورت خالص با وزن اعلام شده از سوی شرکت برابر باشد و در غیر این صورت تخلف رخ داده‌است.

وی با اشاره به این که اجرای این طرح به‌صورت مستمر و بدون توقف، دنبال می‌شود، افزود: صنایع غذایی و شیمیایی در کانون توجه این طرح قرار دارد که بر این اساس حدود ۲۰۰ واحد صنعتی فعال در استان شامل طرح پیش بسته بندی می‌شود و بازرسان اداره کل استاندارد وزن محصولات تولید شده در این واحدها را با نظارت مستمر، مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در اجرای طرح پیش‌ بسته بندی حتی نمونه‌برداری از سطح بازار و مراکز عرضه و یا انبار عمده محصولات تولید شده نیز صورت می‌گیرد تا روند بازرسی‌ها به صورت کامل تصادفی باشد و در همه این شرایط باید وزن محصول مورد نظر به طور دقیق با وزن اعلامی شرکت در روی جلد و بسته‌بندی آن یکی باشد.

سماواتی تاکید کرد: انتظار ما این است که درصد تخلف واحدهای صنعتی مشمول در این خصوص صفر باشد و وزن محصول تولیدی آن‌ها در جریان بررسی‌های انجام شده به طور دقیق با وزنی که اعلام کردند یکسان باشد، چرا که در غیر این صورت براساس قانون با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با انجام نظارت‌های دقیق و همراهی تولیدکنندگان، شاهد کم‌فروشی در عرضه هیچ محصولی نباشیم، افزود: متاسفانه در این زمینه تخلف‌هایی دیده می‌شود که در ابتدا برای واحد متخلف اخطار صادر شده و در صورت تکرار جریمه‌های سنگین و حتی تعطیلی واحد در انتظار متخلفان است.

وی با اشاره به ارزیابی ۷۳ نام تجاری در طرح پیش بسته بندی در استان قم، ادامه داد: در همین رابطه طی سال گذشته ۴۳ درصد کل نمونه‌ها (از نظر رعایت وزن اعلامی با وزن محصول) مردود بودند که بیشترین این مردودی‌ها در تنقلات، لبنیات، فرآورده‌های گوشتی، انواع سس،‌ قند، ماکارانی و حبوبات مشاهده شد.

 

تنها واحد بسته‌بندی تخم مرغ در دزفول

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول گفت: تنها واحد تولید تخم مرغ خوراکی شهرستان دزفول ۹۸ هزار و ۶۲۰ قطعه مرغ تخم گذار دارد که سالانه یکهزار و ۵۸۰ تن تخم مرغ تولید می‌کند.

بهروز قمرزاده در جریان بازدید از مرکز بسته بندی تخم مرغ شرکت آوان تنها مرکز بسته بندی تخم مرغ دزفول افزود: این واحد با بسته بندی سالانه یکهزار و ۲۰۰ تن تخم مرغ خوراکی نخستین و تنها واحد بسته بندی تخم مرغ خوراکی و بهداشتی در استان و شهرستان است.

وی میزان سرانه سالانه مصرف تخم مرغ به ازای هر نفر را ۱۲.۵ کیلوگرم دانست و ادامه داد: مزرعه مرغ تخم گذار دزفول بخشی از نیاز استان را تامین می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول گفت: فقط ۱۴ واحد مرغ تخم گذار در استان خوزستان وجود دارد که درمجموع نیاز ۴۰ درصد مردم این استان را رفع می‌کنند که این تراز منفی از دیگر استان‌های همجوار تامین می‌شود.
وی افزود: تمهیدات لازم برای تامین تخم مرغ مورد نیاز مردم شهرستان دزفول در ماه رمضان اندیشیده شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

عدم بسته‌بندی و خام‌فروشی تولیدات معدنی و کشاورزی چالش مهم در گناباد

رضا نصیری در جلسه شورای فرهنگ عمومی گناباد افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار گناباد در زمینه های معدنی و کشاورزی ولی بخش زیادی از این تولیدات به صورت خام به سایر نقاط کشور ارسال و بعد از بسته بندی به نام آن مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.

وی ادامه داد: با وجود استعدادها و پتانسیلهای غنی گناباد در تولید محصولات کشاورزی مانند پسته، زعفران و غیره به دلیل نبود برند سازی کالاهای تولیدی این شهرستان در دیگر نقاط کشور شناخته شده نیست.

فرماندار گناباد تاکید کرد: باید در کنار ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی، محصولات تولیدی در بخشهای کشاورزی و معدنی در این شهرستان بعد فرآوری و بسته بندی به دیگر نقاط ارسال شود تا شاهد کاهش معضل خام فروشی باشیم.

وی گفت: بایستی با پیگیری مسوولان ذیربط در تولیدات شاخص معدنی و کشاورزی یک برند به نام گناباد در سطح ملی ثبت تا محصولات این شهرستان شناخته شود.

نصیری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان مهار تورم و رشد تولید توسط رهبر معظم انقلاب افزود: باید در کنار حمایت و رفع موانع تولید در بخشهای صنعتی معدنی و کشاورزی حمایت از تولیدات فرهنگی و علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی هم در اولویت مسوولان قرار گیرد.

با وجود استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی و از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی مقادیر زیادی از مجموع تولیدات این بخشها به صورت خام به سایر شهرستانها و استانها صادر می شود.
از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می شود و ماحصل تلاش کشاورزان این شهرستان به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
اکنون با وجود ظرفیت های اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی، تنها کمتر از ۱۰ واحد بسته بندی در این شهرستان فعال است که این شمار جوابگوی نیاز موجود در منطقه نیست.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

 

تولید برچسب ایرانی هوشمند شناسایی سلامت مواد غذایی با یک‌صدم قیمت وارداتی

یک تیم استارتاپی در کشور، نوعی برچسب هوشمند طراحی و تولید کرده است که قادر به شناسایی لحظه‌ای سلامت مواد غذایی است و قیمت آن با کیفیت بالاتر تنها یک صدم محصول وارداتی است.

برخی مشکلات موجود در بسته بندی، تاریخ انقضا و حمل و نقل مواد غذایی که ایجاد مسمومیت‌های احتمالی مصرف کنندگان و البته هدررفت چشمگیر مواد غذایی را بدنبال داشته است، یک تیم استارتاپی کشورمان را مصمم به طراحی و ساخت برچسب هوشمند به منظور شناسایی لحظه ای سلامت محصولات غذایی کرده است.

این برچسب به گونه ای طراحی شده که متناسب با نوع ماده غذایی مورد نظر محیط بسته بندی را شبیه سازی کرده و همزمان با تغییرات ماده غذایی در داخل بسته بندی، رنگ قسمت میانی برچسب تغییر و مصرف کننده را از وضعیت سلامت محصول مطلع می سازد تا با نزدیک شدن به زمان فساد ماده غذایی سریع تر اقدام به مصرف آن کند.

برچسب هوشمند ویرا از جمله استارتاپ های شرکت کننده در رقابت اینوتکس پیچ استان تهران است که ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ با برتری دو استارتاپ بیازما و موری استایل به کار خود پایان داد.

رضایت تولیدکننده بزرگ لبنیات از برچسب تولید داخل

حتی یکی از کارخانجات بزرگ تولید و فروش لبنیات در کشورمان از این برچسب استفاده کرده و یک تاییدیه مبنی بر رضایت از کیفیت محصول به این تیم جوان استارتاپی ارایه کرده است. یک واحد بزرگ تولیدی پروتئین نیز برای استفاده در محصولات پروتئینی خود به آنها سفارش محصول داده است.

بنیان گذار و مدیر عامل این استارتاپ که درحال حاضر در کارخانه نوآوری آزادی مستقر است، در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در خصوص این ایده استارتاپی اظهار داشت: ایده استارتاپ ما یک برچسب هوشمند است که به نوعی جایگزین برچسب های تاریخ انقضا می شود.

رضا احمدی افزود: این برچسب هوشمند به منظور پایش لحظه‌ای سلامت مواد غذایی، از زمان تولید تا مصرف، طراحی شده تا علاوه بر سهولت استفاده برای همه اقشار جامعه، بتواند نقش مهمی در هوشمند سازی سیستم‌های کنترل شرایط نگهداری محصولات غذایی به هنگام حمل و نقل، فروش و کاهش هدررفت و مرجوعی این محصولات ایفا کند.

وی با بیان اینکه، تاریخ های انقضا فعلی که روی محصولات غذایی نصب می شوند، کنترلی بر وضعیت حمل و نقل و نگهداری مواد غذایی ندارند و تنها یک عدد استاتیک محسوب می شوند، افزود: بر همین اساس در قالب یک تیم یک برچسب هوشمند طراحی کرده ایم که برای همه مواد غذایی فساد پذیر قابل استفاده است.

احمدی گفت: برچسب هوشمند از قابلیت منحصر به فردی برخوردار است و این ویژگی باعث می شود رنگ قسمت هوشمند برچسب بعد از اتمام تاریخ انقضا تغییر رنگ نداشته باشد و کماکان وضعیت فساد آن ماده را نشان دهد و همین طور باعث می شود از هرگونه تقلب یا سودجویی افراد متقلب با دستکاری و تغییر تاریخ انقضا درج شده روی بسته بندی محصولات غذایی جلوگیری کند.

وی در ادامه، پایش وضعیت سلامت محصول در زمان حمل و نقل و فروش برای مدیریت بهتر آن، کاهش هدررفت به دلیل اصلاح بازه زمانی مصرف و صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب را از مزایای استفاده از برچسب هوشمند نام برد و افزود: یکی از محاسن برچسب های بسته بندی هوشمند این است که افراد کم بینا، سالمندان و کودکان می توانند به راحتی متوجه فساد مواد غذایی شوند.

احمدی گفت: به دلیل اینکه هدر رفت محصولات غذایی به دلائل شراط نامطلوب بسته بندی و سیستم حمل و نقل در کشورمان بسیار زیاد است، این برچسب باعث می شود از حجم وسیعی اتلاف آب برای تولید مواد غذایی جلوگیری شود. ضمن اینکه دومین خاصیت استفاده از برچسب هوشمند، کاهش بسیار زیاد محصولات مرجوعی به کارخانجات غذایی است.

وی با بیان اینکه، برچسب بسته بندی هوشمند از دو بخش شامل یک قسمت میانی هوشمند و همچنین بخش مرجع برای تشخیص وضعیت سلامت ماده غذایی شکل گرفته است، افزود: قسمت میانی یک محفظه پلاستیکی با حجم مشخص بوده که بخش فوقانی آن شفاف است و مایع هوشمند در داخل این محفظه تزریق می شود.

احمدی اضافه کرد: این سنسور با شبیه سازی محیط داخلی بسته بندی برای ماده غذایی مورد نظر با توجه به شرایط نگهداری، تغییرات ماده غذایی را دنبال کرده و این تغییر سبب تغییر رنگ مایع هوشمند می شود.

این فعال استارتاپی که دارای مدرک کارشناسی ارشد شیمی دارویی است، افزود: بسته بندی هوشمند در واقع بر اساس شرایط نگهداری و ماندگاری محصول غذایی در شرایط مختلف تغییر رنگ می دهد و با این تغییر رنگ به مصرف کننده اطلاع می دهد که محصول مورد استفاده از چه کیفیتی برخوردار است.

وی گفت: این برچسب با سه رنگ بنفش، خاکستری و زرد درجه بندی سلامت محصول غذایی را مشخص می کند. هنگامی که رنگ برچسب بسته بندی برخی محصولات غذایی از جمله گوشت، مرغ و لبنیات بنفش است نشان دهنده تازگی محصول و خاکستری به معنای آن سالم بودن ماده غذایی است، اما باید زودتر مصرف شود، اما هنگامی که رنگ برچسب زرد می شود نشان دهنده فاسد شدن ماده غذایی است.

به گفته این فعال حوزه نوآوری، عملکرد مایع کاملا هوشمند بوده و بر اساس شرایط نگه داری رفتار متناسب با آن شرایط را از خود نشان می دهد. به عنوان مثال در صورت طراحی این برچسب هوشمند برای استفاده روی بطری شیر پاستوریزه و نصب آن روی بطری، در صورتی که شیر در شرایط نامناسب و دمای محیط (۲۵ درجه سانتی گراد) نگه داری شود، برچسب به صورت خودکار بعد از گذشت مدت زمان مشخص از زمان نگهداری در این شرایط تغییر رنگ داده و به مصرف کننده هشدار می دهد.

طراحی این برچسب برای هر ماده با توجه به ماندگاری و اجزای سازنده منحصر بوده و بر اساس نوع ماده غذایی طراحی می شود و عمل می کند.

احمدی در خصوص اینکه این ایده چگونه به ذهن وی رسیده، اظهار داشت: هنگامی که در مقطع کارشناسی روی پلیمرهای حساس به شرایط و محیط کار می کردم، این ایده به ذهنم رسید که از این پلیمرها می توان برای بسته بندی هوشمند محصولات غذایی استفاده کرد.

وی در پاسخ سوالی در خصوص قیمت این برچسب و اینکه آیا در حال حاضر این محصول به کشور وارد می شود یا خیر، گفت: قیمت تمام شده هر یک از این برچسب ها در حال حاضر ۴۰۰ تومان است. درحالی که قیمت نمونه برچسب های خارجی وارداتی که تنها زمان و دما را به مصرف کننده نشان می دهند حدود ۵۰ سنت تا یک و نیم دلار است.

وی در ادامه در خصوص مشکلات استارتاپ ها نیز اظهار داشت: برخی استارتاپ ها به دلیل اینکه، محصول آنها خاصیت نمایش لحظه ای ندارند و بیشتر غیرحضوری است، در فرآیند دانش بنیان شدن با مشکل مواجه هستند.

این فعال حوزه نوآوری افزود: محصولاتی مانند برچسب که خاصیت غیرحضوری دارند، را نمی توان به طور مستقیم برای داوری به نمایش گذاشت که این موضوع پذیرش گرفتن از داوران را برای تیم های استارتاپی سخت کرده است.

 

رفع موانع تولید 2 واحد بسته‌بندی در آذربایجان ‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۶۲ درصد مصوبات بازدید از واحدهای تولیدی استان در قالب طرح یکشنبه‌های حمایت از تولید با هدف رفع مشکلات آنان، اجرایی شد.

جواد کرمی در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی تحت عنوان «یکشنبه‌های تولید» و در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون در قالب ۶۶ هفته اجرای این طرح از ۱۳۳ واحد تولیدی راکد، نیمه راکد و فعال بازدید به عمل آمده که منجر به ۳۳۶ مصوبه جهت رفع مشکلات آنان شده است.

وی با بیان اینکه امروز نیز استاندار آذربایجان‌غربی به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی از ۲ واحد چاپ و بسته بندی بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت، افزود: در خواست تسهیلات جدید، مشکلات مربوط به اشتراک گاز، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از عمده درخواست‌های این واحدهای صنعتی بودند که رفع آنها در دستور کار قرار گرفت.

کرمی ادامه داد: حمایت از واحدهای تولیدی فعال برای توسعه آنان در دستور کار قرار دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی صبح امروز از ۲ واحد صنایع بسته بندی اروم پک و شرکت چاپ آرین فرم بازدید کرد.

به روز رسانی صنعت چاپ در این بازدید مورد تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بود.

صنعت چاپ آذربایجان‌غربی در جایگاه رتبه ۶ کشوری قرار دارد.

 

برخورد با ۱۴ شیرینی فروش در اهواز به دلیل فروش جعبه با قیمت شیرینی

مدیرکل استاندارد خوزستان با اشاره به شدت گرفتن مقابله با کم فروشی در این استان گفت: پرونده تخلف برای ۱۴ شیرینی فروش در اهواز به دلیل کم فروشی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

علی داوودی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که به تازگی در دستور کار اداره استاندارد قرار گرفته مقابله با کم فروشی است که در این راستا بازرسان استاندارد با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی ضمن هشدار به شیرینی فروشی‌ها در استان درخصوص خالص فروشی افزود: یکی از مواردی که مدنظر این دستگاه نظارتی است نحوه فروش شیرینی در شیرینی فروشی‌ها و محاسبه نکردن وزن جعبه در قیمت شیرینی است.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: با توجه به اجباری بودن استاندارد ملی ۱۶۳۸۱ تحت عنوان کمیت در فرآورده‌های پیش بسته بندی، این اداره کل به منظور صیانت از حقوق مردم تمامی محصولات واحدهای تولیدی و توزیعی و خدماتی را علاوه بر کنترل استاندارد کیفی، بهداشت و سلامت از نظر کمی مورد آزمون و بررسی قرار داده و درصورت مشاهده کم فروشی پرونده واحدهای متخلف را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد.

وی افزود: با توجه به بازرسی در قالب گشت مشترک با نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی از واحدهای صنفی شیرینی فروش متاسفانه مشاهده شد اغلب آنها وزن جعبه را با قیمت شیرینی محاسبه کرده‌اند که با توجه به استاندارد ملی شماره ۱۶۳۸۱ مصداق کم فروشی است.

طرح مقابله با کم فروشی به تازگی به دستور کارهای استاندارد افزوده شده و در این راستا بر وزن کالاها و مواد غذایی بسته بندی نظارت می‌شود.

 

4۰۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی واحد بسته‌بندی روغن موتور در خراسان رضوی

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در این ۲ شهرستان جنوب خراسان رضوی طی سالجاری اختصاص یافت.

وی همچنین از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی واحد تولید روغن موتور در شهرستان گناباد با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این میزان بدنبال درخواست سرمایه گذار برای راه اندازی نخستین واحد تولیدی و بسته بندی روغن موتور در گناباد و طی جلسات اخیر با وزیر صنعت و معدن و تجارت اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با اختصاص این میزان اعتبار در آینده نزدیک احداث نخستین واحد تولیدی و بسته بندی روغن موتور در گناباد آغاز می شود.

 

فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در آذربایجان ‌شرقی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گفت: بیش از ۵.۵ میلیون تن ظرفیت در این حوزه ایجاد شده است.

ایاز برنو اظهار کرد: آذربایجان شرقی قطب مطمئن صنایع تبدیلی و بسته بندی بوده و رتبه اول بسته‌ بندی عسل و فرآوری تخم مرغ در کشور بخشی از توانایی استان در حوزه صنایع تبدیلی است.

وی نزدیکی به مرزهای روسیه و اروپا را از ظرفیت های جغرافیایی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: بیش از ۱۵۰ سردخانه در آذربایجان شرقی که نیم میلیون تن ظرفیت این سردخانه‌هاست؛ باعث شده تا زنجیره تولید سیب در استان کامل و بعد از برداشت برای صادرات آماده شود.

وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازارهای کشور همسایه در حوزه صنایع تبدیلی، گفت: آذربایجان شرقی از محصولات کشاورزی مرغوبی برخوردار است و وقتی صنایع تبدیلی خوبی نیز ایجاد کنیم، می توانیم با بسته بندی و فرآوری با کیفیت و مناسب، به نیاز بازارهای منطقه به خوبی پاسخ دهیم و تامین امنیت غذایی کشور را رقم بزنیم.

برنو، در خصوص ضرورت توسعه سردخانه برای تامین مستمر محصول برای صنایع تبدیلی در طول سال اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در زمان خاصی برداشت و تولید می‌شوند، باید سردخانه‌ها و همچنین کارخانه‌های صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم چرا که صنایع تبدیلی حلقه بسیار مهمی است که امنیت غذایی را تضمین می کند.

میزان تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلات استان آذربایجان شرقی در طول سال به ۶ میلیون تن می رسد.

 

حمایت تعاونی لیتوگرافان از فاطمی امین

شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی، خواستار کنار گذاشتن موضوع استیضاح وزیر صمت و حمایت مجلس از فاطمی امین شدند.

در نامه غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران آمده است: اینجانب به عنوان نماینده و مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان صنعت چاپ ایران با عنایت به عملکرد مثبت جناب فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه کاری صنعت چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته و دستور ایشان در پشتیبانی‌های معاونت عمومی و مدیرکل فعال حوزه سلولزی، صنعت چاپ و لوازم تحریر صلاح نمی‌دانیم در این زمان حساس کشور وزارتخانه به سمت بحران، رکود، آزمون و خطا برود.

این نامه ادامه یافت: لذا تمنا دارد با درایت و شناختی که از حضرتعالی و دلسوزان نظام مقدس در مجلس شورای اسلامی داریم موضوع استیضاح وزیر کنار گذاشته شود یا از جناب فاطمی امین حمایت فرمائید.

 

امام جمعه ایلام: برندسازی و بسته‌بندی جذاب کیفیت تولید را افزایش می‌دهد

نماینده ولی ‌فقیه در استان و امام‌ جمعه ایلام گفت: بنا بر آمار اعلامی تردد بیش از سه میلیون گردشگر در استان طی ایام نوروز بیانگر یک حرکت مثبت رو به جلو برای رونق توریسم و گردشگری در استان بجز ایام اربعین است.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام بر بسته‌بندی‌های شکیل و جذاب برای عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات‌ محلی استان تاکید کرد و گفت: تنوع محصول، برندسازی و بسته‌بندی جذاب محصولات کیفیت تولید را نیز افزایش می‌دهد و البته بر فرایند تولید یک محصول نظارت کارشناسان نیز ضروری است.

 

توسعه واحد تولید ظروف شیشه‌ای به شیشه ساختمانی در فریمان

واحد تولیدی شیشه فلوت از گروه صنعتی شیشه کاوه واقع در شهرک صنعتی کاویان حوالی شهرستان فریمان با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان رضوی و سایر مسوولان به بهره برداری رسید.

عضو هیات مدیره گروه صنعتی شیشه کاوه در آیین آغاز به کار این واحد گفت: این واحد با ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن ظرف شیشه ای ویژه بسته بندی مواد غذایی با هزینه هزار و ۶۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

عسگریان افزود: با بهره برداری از این واحد برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این واحد، ظرف ۲ سال ایجاد شده و در کنار واحد تولید شیشه تخت گروه صنعتی کاوه با ظرفیت ۶۰۰ تن در سال قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید . . .