چالش‌ها و پیشنهادهای بازاریابی ضایعات 28 درصدی سیب/ تولید 51 درصد سیب ایران در سه استان

کشورهای چین، اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه، هندوستان، روسیه، برزیل، شیلی، اوکراین و آفریقای جنوبی با مجموع تولید 67.5 میلیون تن از کل تولید 71.6 میلیون تنی جهان (94 درصد سهم از کل تولید) به ترتیب عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده سیب درختی در سال 2014 میلادی بودند که کشور چین به‌تنهایی بیش از نیمی از این سهم را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مؤسسه پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی تفصیلی که در آن به تحلیل گسترده‌ای از وضعیت بازار سیب درختی در جهان و ایران پرداخته است، ضمن ارزیابی برخی چالش‌های موجود در بازار این محصول در ایران با استناد به گزارش‌های مستندی در قالب جداول و نمودارها، نوشته است: سهم ایران در این میان با توجه به تولید سه میلیون تنی سیب در سال 1392 خورشیدی بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، 4.3 درصد تولید جهانی است که به لحاظ جایگاه در مقام چهارم تولید جهانی پس از چین، اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.
بنا بر این گزارش، از مجموع تولید جهانی سیب درختی، حدود 84 درصد آن به‌صورت تازه‌خوری و حدود 15 درصد در صنایع فرآوری به مصرف می‌رسد؛ این در حالی است که 49 درصد مصرف تازه خوری و 36.5 درصد مصرف سیب در صنایع فرآوری به کشور چین اختصاص دارد.
بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا با در اختیار داشتن 28 درصد صادرات محصول، به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده و روسیه با در اختیار داشتن 23 درصد واردات، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سیب در جهان معرفی شده‌اند.
بر پایه این گزارش و بر اساس آمار ارائه‌شده در میان استان‌های تولیدکننده سه میلیون تن سیب درختی در ایران، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران به ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده معرفی شده‌اند که 51 درصد سهم تولید سیب کشور را در اختیار دارند.

میزان تولید سیب در جهان و کشورهای عمده تولیدکننده طی سال‌های 10-2009 تا 14-2013 (هزار تن)

کشور

سال بازاریابی

2009-10

2010-11

2011-12

2012-13

2013-14

چین

31681

33263

35985

38500

39680

اتحادیه اروپا

12096

10981

12338

12207

11974

ایالات متحده آمریکا

4280

4175

4231

4049

4693

ترکیه

2750

2500

2700

2900

2900

هندوستان

1777

2891

2203

2200

2200

روسیه

1230

910

1124

1264

1416

برزیل

1279

1339

1336

1335

1335

شیلی

1370

1431

1360

1420

1310

اوکراین

897

954

1127

1120

1120

آفریقای جنوبی

781

767

813

907

900

سایر کشورها

3916

4123

4056

3735

4061

جمع

62057

63334

67273

69637

71589

بنا بر این گزارش، یکی از نکات جالب توجه این گزارش اشاره به افزایش سه برابری تولید سیب درختی در ایران طی 30 سال گذشته است که از دو طریق سطح زیر کشت و عملکرد حاصل شده است؛ اما به‌دلیل چالش‌های متعدد مدیریتی و تنظیم بازار و صنایع تبدیلی کارآمد و… ضایعات سیب در مرالح مختلف تولید تا توزیع به 28 درصد نیز رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز به حجم صادرات 200 هزار تنی سیب ایران در سال 1392 خورشیدی پرداخته شده که پس از اتحادیه اروپا، چین، آمریکا، شیلی، آفریقای جنوبی و نیوزیلند، ایران را در رتبه هفتم صادرات این محصول در جهان قرار داده است. اگرچه مقاصد اصلی سیب ایران کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان عنوان شده است.
البته در این گزارش به این موضوع نیز پرداخته شده است که هرچند سیب ایران دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما قدرت رقابت صادراتی و درآمد حاصل از آن دارای روند نوسانی، ناپایدار و کاهشی است.
به گزارش ایانا، البته این تنها چالش بازار سیب درختی ایران نیست، بلکه زنجیره نفتی بازرگانی داخلی و خارجی، عدم استفاده از ابزارها و روش‌های نوین درجه‌بندی، بسته‌بندی، حمل و نقل و نگهداری در کنار تبلیغات و بازاریابی نامناسب جزو گزینه‌های دیگر مانع ثبات بازار سیب درختی ایران و حجم بالای ضایعات ناشی از نبود بازار مصرف لازم تولید است.
بنا بر این گزارش، البته در این گزارش به زوایای دیگری از چالش‌ها به‌صورت مفصل و با ذکر اعداد و ارقام اشاره شده که متن کامل آن را در فایل PDF پیوستی در ذیل همین خبر می‌توان دریافت کرد./

https://www.iana.ir/keshavarzi/item/23403-1.html

بیشتر بخوانید . . .