راه‌کارهای نوین بسته‌بندی صنعتی برای حمل و نقل ایمن در سراسر جهان

برای حمل و نقل کالا در جاده، از طریق هوایی یا دریایی، پالت‌ها یکی از مهم ترین تجهیزات بارگیری هستند. پالت چوبی کلاسیک یورو از مدت‌ها قبل رقبای پلاستیکی پیدا کرده است، زیرا پالت‌های پلاستیکی دارای مزایای زیادی هستند: آنها تاب ندارند و عمر طولانی دارند، ابعاد و شکل دقیق آنها باعث ایجاد امنیت بالایی در هنگام پردازش می‌شود و تنظیم را ممکن می‌کند.

معرفی برخی گرایش‌ها و نوآوری‌های بسته‌بندی صنعتی که در نمایشگاه اینترپک 2023 ارائه خواهند شد.

منبع: نمایشگاه اینترپک interpack.com

ترجمه و ویرایش: رضا نورائی


بسته بندی چوبی صادراتی قبل از بارگیری در بندر. (تصویر: HPE)

بخش بزرگی از کالاهایی که در سطح جهان تولید می‌شود برای صادرات در نظر گرفته شده است. همه این کالاها اغلب باید مسافت‌های طولانی را طی کنند و برای سفر باید با خیال راحت بسته‌بندی شوند. بنابراین باید استانداردهای بسته‌بندی صنعتی برای سفرهای زمینی، هوایی و دریایی بالا باشد. صنعت بسته‌بندی به این الزامات با راه‌حل‌های جدید واکنش نشان می‌دهد که حمل و نقل را حتی ایمن‌تر، آسان‌تر، قابل ردیابی و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

اتحادیه اروپا در میان بازیگران برتر تجارت جهانی قرار دارد: این اتحادیه بزرگترین صادرکننده کالاهای صنعتی در جهان است و در عین حال بزرگترین بازار صادراتی را برای حدود 80 کشور جهان نشان می‌دهد. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، مهمترین شریک تجاری این کشور، چین است: در سال 2021، کالاهایی به ارزش 696 میلیارد یورو بین چین و اتحادیه اروپا مبادله شد که معادل 16 درصد از کل تجارت کالاهای اتحادیه اروپا است.

طبق گفته انجمن بسته‌بندی چوبی، پالت و بسته‌بندی صادراتی آلمان (Bundesverband Holzmittel، Paletten Exportverpackung، HPE) حدود 80 درصد از حمل و نقل جهانی کالا از بسته‌بندی چوبی استفاده می‌کند. اینها پایدار و ضد آب هستند، که به ویژه برای حمل و نقل از طریق دریا بسیار مهم است. اغلب برای این منظور از پالت‌های کانتینری، کالسکه‌های چرخدار یا جعبه‌ها استفاده می‌شود. “اگر نیازی به حفاظت اضافی از اطراف نباشد، کالسکه‌های چرخدار اغلب برای حمل و نقل در کانتینر استفاده می‌شوند. اما در هر صورت، کالاهای بسته‌بندی باید روی کالسکه‌های چرخدار ایمن شوند، که به نوبه خود باید به طور حرفه‌ای در داخل کانتینر محکم شوند.» مارکوس کرشنر، مدیر عامل HPE توضیح می‌دهد. کالاهای بسته‌بندی که برای حمل و نقل در داخل یک کانتینر خیلی حجیم یا خیلی سنگین هستند در داخل جعبه‌های جداگانه بسته‌بندی می‌شوند که طبق ضوابط HPE می‌توانند در مواردی با ابعاد یک خانه کوچک برابری کنند. صنعت ما از بسته‌بندی‌های چوبی برای جابجایی تقریباً هر چیزی، از ریزتراشه‌ها برای وسایل الکترونیکی سرگرمی گرفته تا پره‌های روتور برای توربین‌های بادی، استفاده می‌کند. به منظور ردیابی دما، ارتعاشات و رطوبت در طول سفر، دیتالاگرها در داخل جعبه‌ها به طور فزاینده‌ای برای ثبت تمام داده‌های مربوطه برای تجزیه و تحلیل بعدی استفاده می‌شوند. به لطف ردیابی توسط اسکنر، وضعیت فعلی و مکان یک جعبه را می‌توان به صورت آنلاین در زمان واقعی تعیین کرد. و از طریق GPS نیز می‌توان این داده‌ها را به صورت بلادرنگ به گوشی هوشمند یا تبلت ارسال کرد.

به خصوص ماشین‌آلات و قطعات نیاز به حفاظت کارآمد در برابر خوردگی در هنگام حمل و نقل از طریق دریا دارند. بنابراین، عوامل خشک‌کننده یا مولکول‌های بازدارنده خوردگی فرار (VCI) برای جلوگیری از خوردگی داخل بسته‌بندی اضافه می‌شوند. به اصطلاح مسدود‌کننده‌های خوردگی هوشمند(ICB) جدید در بازار هستند. در مسدودکننده‌های هوشمند، یک ماده فعال (ثبت شده) به درجه رطوبت واکنش نشان می‌دهد: اگر درجه رطوبت محرک خوردگی در داخل بسته‌بندی افزایش یابد، مقدار مواد محافظی که آزاد می‌شود نیز افزایش می‌یابد. اگر تأثیر رطوبت دوباره کاهش یابد، آزاد شدن عامل محافظ ضدخوردگی نیز کاهش می‌یابد. ایده این است که مدت زمان کلی حفاظت را افزایش دهیم.

محصولاتی که قرار است با حمل و نقل هوایی حمل شوند ممکن است برای مدتی قبل از بارگیری در معرض شرایط آب و هوایی قرار گیرند. برای کالاهای حساس، پوشش‌های حرارتی وجود دارد که پایداری دما را برای حمل و نقل هوایی افزایش می‌دهد. جدیدترین روکش‌ها از چندین لایه تشکیل و تا حدی از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند، به عنوان مثال یک لایه عایق ساخته شده از الیاف rPET.

جعبه های چوبی از کالاهای حمل و نقل در فصول سال محافظت می کنند. (تصویر: HPE)

پالت – پایدار، بهداشتی و پایدار

برای حمل و نقل کالا در جاده، از طریق هوایی یا دریایی، پالت‌ها یکی از مهم ترین تجهیزات بارگیری هستند. پالت چوبی کلاسیک یورو از مدت‌ها قبل رقبای پلاستیکی پیدا کرده است، زیرا پالت‌های پلاستیکی دارای مزایای زیادی هستند: آنها تاب ندارند و عمر طولانی دارند، ابعاد و شکل دقیق آنها باعث ایجاد امنیت بالایی در هنگام پردازش می‌شود و تنظیم را ممکن می‌کند. آنها دقیقا به فن‌آوری‌های ذخیره‌سازی و حمل و نقل خودکار. وزن کم آنها در هنگام جابجایی دستی برای کارمندان آسان است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و CO2 در حین حمل و نقل می‌شود. سطوح مستحکم عاری از مواد مضر، تمیز کردن آسان و رعایت استانداردهای بالای بهداشتی است. پالت‌های تودرتو نیز فضای مورد نیاز و هزینه‌های ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهند. شرکت Cabka تولیدکننده پالت و غرفه‌دار نمایشگاه اینترپک اخیراً نسل جدیدی از پالت‌های پلاستیکی را ارائه کرده است که از پلاستیک‌های بازیافتی به ویژه برای استفاده در صنایع شیمیایی ساخته شده‌اند. این شرکت بیشتر از مواد بازیافتی برای راه‌حل‌های حمل و نقل خود استفاده می‌کند و این محصولات دوباره می‌توانند چندین بار بازیافت شوند.

نسل جدید پالت های پلاستیکی Cabka برای استفاده در صنایع شیمیایی طراحی شده است. (تصویر: گروه Cabka)

موضوع پایداری، برخلاف راه‌حل‌های بسته‌بندی برای نقطه‌ی فروش، تا کنون موضوع کم‌اهمیتی در بسته‌بندی صنعتی بوده است. معمولا تاکید بر حمل و نقل ایمن است. اما با افزایش بحث در مورد ردپای کربن و حفاظت از آب و هوا، این موضوع در حال جلب توجه است. از آن جایی که بسیاری از مواد بسته‌بندی اغلب برای حمل و نقل انباشته می‌شوند، شرکت‌ها اگر پوشش‌های نازک‌تر یا ظروف قابل استفاده مجدد یا ساخته شده از مواد بازیافتی را در نظر بگیرند نیز می‌توانند از لحاظ مالی سود ببرند. به عنوان یک جایگزین پایدار برای قفس‌های پالت سنتی یا جعبه‌های چوبی برای حمل کالا، برای مثال Cabka با Sabic همکاری کرده است تا یک ظرف بسیار بزرگ کاملاً قابل بازیافت ایجاد کند. این شرکت به دنبال یک پلیمر کاملا قابل بازیافت و سبک وزن برای تولید CabCube خود بود. محلول جدید و قابل بازیافت آسان برای پردازش، مقاوم در برابر فشار و وزن کمتر از پالت‌های سنتی است.

Sabic و Cabka در توسعه یک ظرف بسیار بزرگ تاشو و کاملاً قابل بازیافت همکاری کرده اند. (تصویر: سابیک)

سیستم بازیابی برای IBC (Intermediate bulk containers)

در بسیاری از زمینه‌های صنعت و کاربرد، IBC به راه حل بسته‌بندی مورد علاقه تبدیل شده است. ظروف فله میانی برای حمل مواد شیمیایی مایع یا دانه‌بندی شده، غذاها، لوازم آرایشی یا دارویی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در Werit، مشتریان می‌توانند بین IBC‌های 300، 600، 800 و 1000 لیتری روی انواع پالت‌ها، با یا بدون شیر و با اندازه‌های مختلف درب، انتخاب کنند. سیستم بازگشت این امکان را فراهم می‌کند که همه IBC‌های استفاده شده و خالی شده، صرف نظر از نوع ساخت و ساز و سازنده، به صورت رایگان پس گرفته شوند. پس از بازسازی، تمیز کردن یا تعویض اجزای مختلف، IBC دوباره وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

Ecobulk SX-D جدید حمل و نقل ایمن کالاهای پرکننده حساس را حتی در شرایط سخت تضمین می کند. (تصویر: شوتز)

مخصوصاً برای کالاهای خطرناک، شرکت Schütz یک IBC با پوسته بیرونی نسوز ساخته است که حتی در شرایط سخت از نشت محافظت می‌کند. این مدل ظرف دارای یک پوسته بیرونی بسته و نسوز ساخته شده از فولاد است که یک ظرف ضد مایع اضافی را تشکیل می‌دهد که عملاً به عنوان یک سینی جمع‌آوری یکپارچه در صورت آسیب دیدن ظرف HDPE داخلی عمل می‌کند. اگر ظرف پلاستیکی داخلی به دلیل گرمای آتش ذوب شود، پوسته فولادی بیرونی به طور موثری از فرار محصول جلوگیری می‌کند. در نتیجه، این مدل IBC می‌تواند برای کالاهای پرکننده حساس نیز استفاده شود که قبلاً عمدتاً در ظروف با حجم‌های کوچک‌تر مانند مخزن‌های فولادی حمل می‌شدند. به عنوان اولین ترکیب IBC تا کنون، این ظرف برچسب “تأیید FM” را توسط شرکت بیمه مالکیت صنعتی FM Global دریافت کرد.

وقتی صحبت از ذخیره‌سازی و حمل و نقل مایعات و گرانول‌ها می‌شود، شرکت Auer جایگزین‌های پلاستیکی نیز ارائه می‌دهد. پاکت داخلی جدید IBC دارای کیسه‌های داخلی قابل تعویض است و بنابراین نه تنها بهداشتی و ایمن است، بلکه قابل استفاده مجدد است. بسته به نوع آن می‌تواند 250، 500 یا 600 لیتر را حمل کند و از بالا پر و خالی می‌شود.

این محلول های جعبه قابل استفاده مجدد حاوی یک کیسه داخلی قابل تعویض است. (تصویر: بسته بندی Auer)

پلاستیک بارهای ایمن را می‌پوشاند

روکش‌های پلاستیکی نقش مهمی در ایمن‌سازی کالاهای صنعتی در حین حمل و نقل دارند و اگر از مواد قابل بازیافت یا بازیافت ساخته شده باشند، برای اقتصاد دایره‌ای پایدار مفید هستند. روکش‌های پلاستیکی بسته‌بندی برای شرینک یا استرچ، سطح بالایی از امنیت را در برابر سرقت فراهم می‌کند و در عین حال به طور قابل اعتمادی از کالاهای روی پالت‌ها در برابر کثیفی و رطوبت محافظت می‌کند. سطح بالای پایداری بار به این معنی است که اغلب مواد بسته‌بندی اضافی، مانند تسمه‌های پلاستیکی، غیر ضروری است. به این ترتیب، آن چه در انتها باقی می‌ماند، بسته‌بندی تک ماده‌ای است که براحتی می‌توان آن را دور انداخت و بازیافت کرد. شرکت MSK غرفه‌دار Interpack نیز از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که به منابع کمتری نیاز دارند، برای مثال در سیستم‌های هود استرچ خود. اینها با مصرف انرژی بسیار کاهش یافته کمتر از 0.07 کیلووات ساعت در هر پالت کار می‌کنند و می‌توانند فویل‌های استرچ بسیار نازک را تا 20 میکرومتر پردازش کنند. برای حوزه کاربرد سریع رو به رشد باز کردن بسته‌بندی خودکار پالت‌ها، MSK یک جداکننده کاملاً خودکار برای برداشتن تسمه‌ها از پالت‌های کالاهای بارگذاری شده ایجاد کرده است. و با فناوری جدید باز کردن بسته‌بندی توسط یک شرکت دیگر، بسته‌بندی کششی نیز می‌تواند به صورت کاملاً خودکار از پالت‌ها جدا شود. این کار امروزه نیز بیشتر با دست انجام می‌شود.

 

برچسب‌ها قابلیت ردیابی را تضمین می‌کنند

برچسب‌های قابل اعتماد بخصوص برای کالاهای خطرناک، بسیار مورد تقاضا هستند. با برچسب‌ها و سیستم‌های برچسب‌گذاری ساخته شده توسط شرکت Herma، بسته‌بندی مواد شیمیایی را می‌توان ردیابی کرد. به عنوان نمونه آنها از یک کد QR استفاده می‌کنند که حاوی تمام اطلاعات مهم محصول است و به عنوان یک برچسب روی درب مخزن اعمال می‌شود. به این ترتیب، هر خمره جداگانه را می‌توان شناسایی کرد و در امتداد زنجیره تامین و مسیرهای حمل و نقل قرار داد. در هنگام پر کردن، کد همچنین به کاربران کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که بسته‌بندی مورد استفاده واقعاً برای کالاهای پر شده مناسب است. با این حال، برچسب دارای کد QR نیز باید در صورت پر شدن داغ مقاوم در برابر آسیب باشد.

کد QR روی درب محفظه حاوی تمام اطلاعات مهم در مورد محصول است. (تصویر: Herma)

Herma همراه با Boxlab Services، استارت آپی که توسط BASF تأسیس شده است، اخیراً خرید و استفاده از برچسب برای کالاهای خطرناک را ایمن‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر برای محیط زیست کرده و به این دلیل است که، علی‌رغم عملکرد مرتبط با ایمنی، برچسب‌های کالاهای خطرناک همچنان منبع مستمر ریسک در بسیاری از شرکت‌ها هستند. برچسب‌های کالاهای خطرناک باید محکم به انواع مختلف ظروف مانند بشکه، مخزن، ظروف، IBC، کیسه‌های بزرگ و بطری‌ها، و همچنین به پالت‌های پیچیده‌شده در فیلم استرچ پلاستیکی بچسبند (و این به معنی تعداد زیادی مواد سطحی مختلف است). Sven Pleier، مدیر حساب‌های کلیدی شرکت Herma می‌گوید. بسته به کاربرد مورد نظر، آنها باید در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیایی‌ها و حلال‌ها، خاک، گریس و روغن، اثرات محیطی مانند گرما، رطوبت، سرما و اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشند. برچسب‌های مخصوص کالاهای خطرناک به صورت تک ورق یا رول تحویل داده می‌شود. مواد حامل سیلیکونی شده پس گرفته شده و دوباره به مدار بازیافت وارد می‌شود.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .