چالش‌های بسته‌بندی چین

این چالش‌ها عبارتند از: موفق‌شدن در فرآیند خرده‌فروشی، فراهم کردن امکان خرید بدون دردسر، برقراری ارتباط در سطح عاطفی، انتقال اطلاعات کلیدی برای متمایزشدن از رقبا، عملکرد در یک سطح خاص کاربردی. این موارد می‌توانند به عنوان اساس توسعه بسته‌بندی موثر به کار برده شوند. اما این استدلالی مبنی بر یکنواخت بودن قواعد در زمینه بسته‌بندی نیست.

ما پس از انجام مطالعات تحقیقاتی طی مدت بیش از بیست سال بر روی بسته‌بندی و خریدار در کشور چین، مایل هستیم مشاهدات خود از این بازار را با شما به اشتراک بگذاریم. با وجودی که هیچ قاعده مشخصی در این بازار به چشم نمی‌خورد اما می‌توانیم با شناخت چالش‌های دایمی همیشگی که سد راه تمامی سیستم‌های بسته‌بندی است، احتمال موفقیت در چین را افزایش داده و به این ترتیب دینامیک‌های منحصر به فرد بازار چین را معرفی کنیم.
در ابتدا بهتر (و طبیعی) است که به تفاوت‌هایی که بازار چین را از سایر کشورها متمایز می‌کند بپردازیم. پیشتر استدلال کردیم که بازاریاب‌ها و نمایندگی‌ها می‌توانند با متمرکزسازی توجه (و کوشش‌های توسعه‌ای خود در زمینه بسته‌بندی) بر روی چالش‌های مشترکی که بسته‌بندی در همه بازارها با آنها روبروست، بیشترین نفع را ببرند. این چالش‌ها عبارتند از: موفق‌شدن در فرآیند خرده‌فروشی، فراهم کردن امکان خرید بدون دردسر، برقراری ارتباط در سطح عاطفی، انتقال اطلاعات کلیدی برای متمایزشدن از رقبا، عملکرد در یک سطح خاص کاربردی. این موارد می‌توانند به عنوان اساس توسعه بسته‌بندی موثر به کار برده شوند. اما این استدلالی مبنی بر یکنواخت بودن قواعد در زمینه بسته‌بندی نیست.
خریداران چینی
به علت وسعت و تنوع چین، دشوار است که به طور دقیق بگوییم “چه چیز در خرده‌فروشی در این بازار جواب می‌دهد؟”. اما می‌توانیم مشاهدات کمی را به خصوص در مورد خریداران جوان‌تر و مرفه‌تر (در شانگهای و دیگر شهرهای توسعه‌یافته غربی) گزارش دهیم. این افراد توجه خوبی به محصولات جدید دارند و تحت تاثیر برندهای معروف غربی و طراحی آنها قرار می‌گیرند. بسته‌بندی غالبا یک محرک مستقیم انتخاب محصول توسط این افراد در بعضی زمینه هاست.
سطح گرایش به حوزه دیجیتال در این افراد بالا بوده و نسبت به فناوری هشیارند. از این رو غالبا لازم است که بسته‌بندی در زمینه گسترده‌تر مسیرهای خریدار تا خرید مورد ارزیابی قرار گیرد که می تواند شامل پیش برنامه‌ریزی آنلاین و/ یا استفاده از وسایل همراه باشد.
این افراد می‌توانند نسبت به کیفیت محصول بسیار حساس باشند. ما پی برده‌ایم که خریداران چینی، برندها و بسته‌بندی را بسیار پایینتر از خریداران در سایر کشورها به لحاظ “کیفیت بالا” و “برند مورد اطمینان من” امتیازدهی می‌کنند. این مشاهده بر فرصتی تاکید دارد که بسته‌بندی چین برای ایفای نقش به عنوان یک وسیله‌ی اطمینان‌بخش کیفی در اختیار دارد.
برتری بسته بندی
بسته‌های چینی نسبت به بسته‌ها در سایر کشورها نوعا کپی/ ادعاهای بیشتری را نشان می‌دهند. یک بسته با ظاهر بسیار ساده در بازار چین می‌تواند نشان‌دهنده پایه‌ای بودن یا کیفیت پایین محصول تلقی شود.
در عمل، بسته‌بندی نامنظم می‌تواند در سالن‌های خرید مشکل ایجاد کند. یک یافته جالب که ما با مرور پایگاه داده‌مان با آن مواجه شدیم آن بود که خریداران چینی نوعا زمان بیشتری را برای یافتن محصولات با سیستم کدگذاری خاص در سالن خرید می‌گذرانند.

 

 

بیشتر بخوانید . . .