تاسيس کميته متناظر OIML در ايران

OIML يا سازمان بين‌المللي اندازه‌شناسي قانوني که مانند سازمان استاندارد جهاني ISO داراي اعتبار و اختيارات قانوني بين‌المللي است بر کار سيستم‌هاي اندازه‌گيري و تطبيق آنها در کشورهاي مختلف نظارت مي‌کند. سي کشور به عنوان عضو فعال و هفده کشور به عنوان عضو ناظر در اين سازمان حضور دارند که ايران از اعضاي ناظر مي‌باشد.

کميته فني شماره شش (TC6) اين سازمان به بسته‌بندي اختصاص داده شده که تاکنون متناظر آن در ايران تاسيس نشده بود.

روز بيست و چهار شهريور نشست تاسيس آن در سازمان ملي استاندارد ايران برگزار و به طور رسمي آغاز به کار کرد. در اين نشست سيدمصطفي ايرانمنش به عنوان رييس، رضا نورائي به عنوان نايب‌رييس و افشين اوحدي به عنوان دبير اين کميته انتخاب شدند.

با تاسيس اين کميته در ايران نقش ايران در تدوين قوانين تطبيقي اندازه‌گيري و مقادير مربوط به صنعت بسته‌بندي فعال‌تر خواهد شد. اين موضوع مي‌تواند در روابط تجاري بين ايران و ساير کشورها و خنثي کردن موانع و بهانه‌هاي گمرکي موثر باشد.

با وجود ارتباط مستقيم اين کميته با بسته‌بندي اما مسئولان سازمان استاندارد تاکيد دارند عمده مباحث اين کميته بر قوانين کاربردي مقادير و اندازه‌هاي و سيستم‌هاي تبديل آنها به يکديگر در حوزه بسته‌بندي دلالت دارد. بنابر اين تسلط بر اندازه‌شناسي و واحدهاي اندازه‌گيري صنعتي بر شناخت از بسته‌بندي ارجحيت دارد. گفتني است دبيرخانه اين کميته پذيراي متخصصان علاقمند به همکاري مي‌باشد.

بیشتر بخوانید . . .