امیدواریم کارها در ایران بصورت حرفه‌ای و استاندارد پیش برود

ما به رضایت غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان اهمیت زیادی می‌دهیم و در این راستا عملکرد شریک ایرانی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

گفت و گو با نیلوفر پنکار نماینده شرکت نمایشگاهی دوسلدورف در ایران، به بهانه برگزاری نمایشگاه pacprocess

iranpack sanat bastebandi 177 penkar

نیلوفر پنکار نماینده انحصاری شرکت نمایشگاهی دوسلدورف آلمان و رییس هیئت مدیره شرکت فوژان راهبران آتی Niloufar Penkar

1- با توجه به شناخت طولانی مدت اهالی صنعت و تجارت از شما به عنوان هماهنگ کننده بسیاری از شرکتهای نمایشگاهی آلمان در ایران به عنوان نماینده انحصاری شرکت نمایشگاهی دوسلدورف در ایران بفرمایید شرکت دوسلدورف چه مسئولیتی در باره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب پذیرفته و کدام بخش از این رویداد را بر عهده دارد؟

با سلام و سپاس از شما «شریکِ مطبوعاتیِ اینترپک». همان طور که شما و خوانندگان گرامی نشریه وزین صنعت بسته‌بندی یقیناً به خاطر دارید، آلمان ها از سال‌ها پیش در بسیاری از نمایشگاه های ایران حضوری پررنگ و گسترده داشتند که البته این حضور در آن زمانها بیشتر در قالب اجرای پاویون های رسمی کشور آلمان شکل می‌گرفت و در برخی موارد هم با بعضی مجریان ایرانی در بخش جذب غرفه‌گذاران (مشارکت‌کنندگان) بین‌المللی همکاری می‌کردند. حالا به لطف برجام این همکاری‌ها مدت هاست که دوباره از سرگرفته شده و این بار خدا را شکر با شدت و سرعت بیشتر.
می گویم خدا را شکر، چون امید است که شرکت های مطرح اروپایی با حضورشان در بسیاری نمایشگاه های تخصصی تکنولوژی های روز را که سال ها به دلیل تحریم های اقتصادی علیه ایران از آن به دور بودیم، به کشور وارد می کنند و صنعتگران ایرانی برای آشنایی و بهره مندی از آن ملزم به تقبل هزینه های سنگین سفرهای خارجی نیستند و باز هم روابط خارجی ما در سطوح مطلوبی قرار خواهد گرفت.
بر همین اساس نمایشگاه دوسلدورف هم اخیراً در چند پروژه در ایران شروع به فعالیت هایی کرده که جای بسی خوشحالی دارد. اولین نمونه این پروژه ها، نمایشگاه ایران پلاست بود که البته هنوز هم ادامه دارد. مسئولیت دوسلدورف به طور مشخص فقط جذب غرفه‌گذاران بین‌المللی است، که به واسطه سوابق ارزشمندی که در این زمینه دارد، دور از ذهن نیست که موفق شود.

2- تبلیغات مجری ایرانی بیشتر بر محور شرکت دوسلدورف و اتحادیه اینترپک می‌باشد. آیا این نوع تبلیغات تقابل یک شرکت آلمانی با اتحادیه‌های برگزارکننده نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران را القا نمی کند؟ به نظر می‌آید نمایشگاه شهر آفتاب پشت سر آلمانی‌ها سنگر گرفته است!

به نظر من این یک امر طبیعی است؛ ما از نمایشگاهی یا به عبارتی مجری (دوسلدورف) صحبت می کنیم که در این عرصه یک ابرقدرت است! پس این که از نام و شهرت او در تبلیغات، آن هم برای اجرای یک کار مشترک استفاده بشود، امر عجیب یا دور از ذهنی نیست.
دوسلدورفی‌ها در 60 سال اخیر بیش از 5000 مورد نمایشگاه اجرا کرده اند. این یعنی یک دنیا تجربه! خب در پاسخ به پرسش قبلی شما هم عرض کردم که ما یعنی مسه دوسلدورف تجربه قبلی هم در تهران داشتیم، همکاری با مجری ایران پلاست در فررودین 1395 که البته ایران پلاست مهر امسال برای یازدهمین بار برگزار خواهد شد. خب این هم یعنی تجربه. ما برای مجری ایرانی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب هم آرزوی موفقیت خیلی زیاد داریم.

3- با توجه به ارائه تقویم سالانه نمایشگاه‌های آلمان، بویژه دوسلدورف از سوی شما که از طریق شبکه ارتباطی خاص شما در ایران انجام می شود چرا پیش از این وجود یا احتمال برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب توسط شرکت دوسلدورف در ایران اطلاع رسانی نشد؟

مشتریان ما در سراسر دنیا همیشه عادت و از نمایشگاه دوسلدورف انتظار دارند که زمان برگزاری نمایشگاه ها خیلی زودهنگام به آنها اعلام شود. نمایشگاه دوسلدورف هم به عنوان یک مجری حرفه ای و کاربلد همیشه از همین سبک پیروی کرده است. ولی توافق بر سر اجرای این نمایشگاه بعد از این که تقویم سال بسته شده بود، مشخص شد و متأسفانه نتوانستیم به موقع اعلام کنیم. از این بابت از همه دوستان و مشتریان خودمان صمیمانه پوزش می طلبیم.

4- خانم مونیکا شِدِل که تا چندی پیش مشاور آلمانی سابق نمایشگاه اگروفود بوده نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب را در صفحه اختصاصی شرکت خود به عنوان یکی از پروژه های فعلی خود آورده است. با توجه به این که خانم شدل از همکاران شرکت نمایشگاهی فرترید آلمان بوده و ربطی به شرکت نمایشگاهی دوسلدورف ندارد نقش ایشان در این نمایشگاه دوسلدورفی چیست؟

البته تا آن جا که من اطلاع دارم خانم مونیکا شِدِل هیچ گاه مشاور آلمانی نمایشگاه آگروفود نبودند. بلکه ایشان صرفاً کارمند شرکت fairtrade بودند. شرکت fairtrade در زمره یکی از مجریان برتر نمایشگاهی آلمانی است که شاید بتوان گفت همراه و همگام با پالار سامانه نخستین سنگ های بنای نمایشگاه آگروفود را گذاشت و در واقع آقای مرتز، بنیانگذار و مدیرعامل fairtrade مشاور یا تعیین کننده خط مشی ها است.
کاملاً صحیح می فرمائید، خانم شدل هیچ نوع ارتباط و همکاری خاصی با شرکت نمایشگاهی دوسلدورف ندارند و اساساً نقشی را نیز در نمایشگاه دوسلدورف ایفا نمی کنند. اساساً ایشان با مجری ایرانی نمایشگاه در نوعی از ارتباط هستند، که من از جزئیات آن آگاه نیستم.

5- مردم همیشه از تازگی و تغییر استقبال می کنند و امید دارند که نتیجه بهتری بدهد. شما به عنوان یکی از دو برگزارکننده نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب، امیدهای طرف آلمانی خود را از ورود به کار نمایشگاهی در ایران آن هم با وجود یک همتای بیست و چهارساله در چه می بینید؟

ما به این رقابت خوش‌بین هستیم. ما امیدواریم که در نهایت بازار صنایع بسته‌بندی و چاپ در ایران رونق بیشتری بگیرد و شرکت نمایشگاهی دوسلدورف هم در این زمینه نقش خودش را ایفا کرده باشد.
ما به رضایت غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان اهمیت زیادی می‌دهیم و در این راستا عملکرد شریک ایرانی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
این نمایشگاه مورد حمایت ما است و امیدواریم کارها در ایران بصورت حرفه‌ای و استاندارد پیش برود و این موضوع را زیر نظر داریم. وظیفه ما ترغیب غرفه‌گذاران غیرایرانی برای شرکت در نمایشگاه است و همکاران من در آلمان امیدوار هستند که این کار باموفقیت انجام شود.
آن تازگی و تغییر که در ابتدای سوال اشاره کردید قطعا اهمیت داشته و چنین نیازی همیشه احساس می شود. ما به تغییر در مسیر توسعه همکاری بازار بسته‌بندی و چاپ ایران با شرکت‌های بزرگ جهان فکر می‌کنیم.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .