هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش ششم )

ماشین‌سازی یادگاری: زمانی که بی‌ثباتی نرخ ارز اتفاق می‌افتد مواد اولیه و تجهیزات جانبی که وارداتی هستند با قیمت روز نرخ ارز تهیه می‌گردد و به ماشین‌سازانی که پروژه‌ای کار می‌کنند، از زمان بستن قرارداد تا وقتی که بخواهند ماشین را تحویل بدهند زمان طولانی را سپری می‌کنند و متضرر می‌شوند.

6- تأثیر نرخ ارز در صنعت ماشین‌سازی و اثر آن در خریداران دستگاه‌های ایرانی

گروه صنعتی ویدر:

نرخ ارز یادآور پارادوکس است، که از یک‌سو پایین بودن آن موجب ارزان شدن قیمت تمام شده ماشین آلات می شود و بالارفتن آن موجب افزایش تقاضای مصرف کنندگان و افزایش سفارشات ماشین‌های داخلی می‌گردد.اما شخصاً ترجیح می‌دهم که پول ملی قوی‌تری داشته باشیم و ما تولیدکنندگان ماشین‌آلات با افزایش تکنولوژیک و بهره‌وری ماشین‌های ایرانی موجب افزایش سفارشات داخلی و در نتیجه ورود به بازارهای خارجی گردیم.

ماشین‌سازی نصرتی:

تغییر نرخ ارز بزرگ‌ترین مشکلات می‌باشد. نسبت عرضه به تقاضای دلار، قیمت آن را تعیین می‌کند.اگر قیمت در نوسان باشد دیگر امنیتی در اقتصاد وجود نخواهد داشت. در نتیجه این اقتصاد لرزان نمی‌‌تواند پشتوانه صنعت شود. این اقتصاد نمی‌تواند صنعت را برای افزایش امنیت، پول، افزایش درآمد و افزایش تولید ثروت از طریق فن و صنعت شکوفا کند. اقتصاد پایه‌ای است که صنعت به روی آن بنا می‌شود. اگر این پایه لرزان و سست باشد، شاید دیواری زیبا و خوش نقش و تکنولوژیک به وجود بیاید اما عمر مفیدی نخواهد داشت و بعد از چندمتر بالا رفتن فرو خواهد ریخت و تمام زحمات سازنده آن هم به هدر خواهد رفت.

طرسام:

متأسفانه تغییرات نرخ ارز همواره موجب ضربه زدن به تولید کننده و صنعت‌گر می‌باشد. چرا که بالا رفتن نرخ ارز به طور غیر مستقیم موجب گران‌تر شدن دستگاه‌های داخلی و به طور مستقیم، موجب گران شدن دستگاه‌های خارجی می‌گردد که همین موضوع، موجب کاهش قدرت خرید مشتری می‌شود. از طرفی پایین آمدن نرخ ارز به صورت غیر مستقیم موجب کاهش قیمت دستگاه‌های داخلی و به ضورت مستقیم، موجب کاهش بسیار زیاد قیمت دستگاه خارجی می‌شود که مشتری را ترغیب به خرید دستگاه خارجی می‌نماید.
جنبه مثبت تغییرات ارز را می‌توان به این شکل در نظر گرفت که این امر موجب می‌شود سازنده داخلی به ساخت دستگاه با قیمت کم‌تر و کیفیت و بازدهی بالا ترغیب شود.

آرادپک:

خوشبختانه این چیزی بود که در سه چهار سال اخیر در یک نقطه ثابت شده بود، اما چند ماهی است که تغییر کرده و این در کار ما خیلی موثر است. متأسفانه فکر این‌که نرخ دلار بالا می رود باعث بی ثباتی شدید در کار ما می شود. چون قراردادهای ما با قیمت مشخص بسته می‌شود اما روزی که می‌خواهیم شروع به کار کنیم افزایش نرخ دلار آزار دهنده می‌شود.

کاراصنعت سازان نوین علیرضا صالحی قمصری استفاده از مینی‌کامپیوترها و نمایشگرهای صفحه لمسی متصل به آن در حال حاضر به اصل جداناپذیر ماشین‌های بسته‌بندی تبدیل شده است

کاراصنعت سازان نوین
علیرضا صالحی قمصری
استفاده از مینی‌کامپیوترها و نمایشگرهای صفحه لمسی متصل به آن در حال حاضر به اصل جداناپذیر ماشین‌های بسته‌بندی تبدیل شده است

ماشین‌سازی کاراتوس:

صنعت بسته‌بندی نیز مانند دیگر صنایع متأثر از تغییرات نرخ ارز است. زیرا بیشتر تجهیزات در این صنعت وارداتی هستند و قیمت تمام شده دستگاه با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد.
ولی بزرگ‌ترین مشکل خریداران و فروشندگان عدم تعادل در قیمت‌ها و تغییر سیاست‌های خارجی می‌باشد.

کاراصنعت سازان نوین:

افزایش نرخ ارز در مراحل اولیه باعث کاهش فروش داخلی می‌شود. البته بلافاصله و به‌سرعت فروش خارجی ما افزایش پیدا می‌کند. اگر نوسان نرخ ارز وجود نداشته باشد، و نرخ ارز در سطح بالا تثبیت شود فروش داخلی هم افزایش پیدا می‌کند ولی نوسان نرخ ارز باعث کاهش فروش است.

آذرماشین چاپ:

افزایش نرخ ارز با ایجاد بازار رقابتی مناسب موجب توسعه صنعت ماشین سازی داخلی خواهد شد وخریداران دستگاه ها را به خرید دستگاه ایرانی و داخلی سوق خواهد داد. این موضوع در بلند مدت موجب ارتقاء کیفی ماشین سازی داخلی و همچنین گسترش صادرات محصولات تولیدی داخل خواهد شد.

ماه‌‌ماشین:

این مسئله برای همه ما جا افتاده و ثابت شده که پایین بودن نرخ ارز به ضررکشور است. زمانی نرخ دلار پایین بود و همه کالا‌های مصرفی ما خارجی بودند. با گران شدن نرخ دلار ما ایرانیان به فکر تولید افتادیم چون قدرت رقابت پیدا کردیم و تولید و صادرات را شروع کردیم. همه تولیدات داخلی ما بعد از انقلاب در سایه گران شدن نرخ ارز اتفاق افتاده است. اگر دلار به نرخ واقعی خود برسد برای ما خوب است چراکه درآمدمان از صادرات زیاد می‌شود و از آن جایی که واردات کالا به ضررمان است بیشتر به تولید فکر می‌کنیم و این فرصتی برای رشد و ارتقاء دانش و کسب و کارمان است.

آرادپک/ علی علمیه امکان ندارد که یک قسمت را به صد برسانید اما قسمت دیگر در نقطه یک بماند.

آرادپک/ علی علمیه
امکان ندارد که یک قسمت را به صد برسانید اما قسمت دیگر در نقطه یک بماند.

کوشش‌کاران:

این مسئله هم دو وجه مثبت و منفی دارد. وجه مثبت آن به ارزش افزوده‌ای که یک ماشین‌ساز تولید می‌کند. اگر این ارزش افزوده به دلار تبدیل شود قطعاً ریال بیشتری حاصل می‌شود. جنبه مثبت این جریان زمانی است که صادرات ما افزایش پیدا کند و جنبه منفی آن این است که نرخ تعرفه‌ها گران‌تر می‌شود و شرایط برای خریدار سخت می‌شود که البته اگر خریداران ما هم بتوانند صادرات داشته باشند در‌آمد آن‌ها هم بیشتر می‌شود. به نظر من در کل تغییرات نرخ واقعی ارز به نفع مردم است، چراکه محیط کسب و کار رونق می‌گیرد و صادرات افزایش پیدا می‌کند.

گروه صنعتی ویدر مهران زنوزی هنوز به رونق کسب کار و اقتصاد در کشور امیدوار هستیم.

گروه صنعتی ویدر
مهران زنوزی
هنوز به رونق کسب کار و اقتصاد در کشور امیدوار هستیم.

بهپک‌ساز:

ارز گران تمایل به خرید کالای ایرانی را زیاد می کند، به شرطی که این کار از طرف دولتمردان پس از آماده کردن بسترهای صادرات کالا و به عمد صورت پذیرد(مشابه کاری که دولت چین انجام می‌دهد) در غیر این‌صورت عدم ثبات ارزش پول کشور در مقایسه با ارزهای خارجی حتی به فرض وجود تمایل خرید از طرف خارجی‌ها ایجاد سر‌در‌گمی برای سازنده داخلی می‌نماید.
تدارک جنس، محاسبه ضرر و زیان واقعی، قیمت‌گذاری صحیح روی دستگاه ساخته شده سازنده را دچار بی‌حوصلگی و تمایل به کم‌کاری می‌نماید.

ماشین‌سازی یادگاری:

زمانی که بی‌ثباتی نرخ ارز اتفاق می‌افتد مواد اولیه و تجهیزات جانبی که وارداتی هستند با قیمت روز نرخ ارز تهیه می‌گردد و به ماشین‌سازانی که پروژه‌ای کار می‌کنند، از زمان بستن قرارداد تا وقتی که بخواهند ماشین را تحویل بدهند زمان طولانی را سپری می‌کنند و متضرر می‌شوند.

تولیدی صنعتی عباسی:

افزایش نرخ ارز بر روی تولید تأثیر زیادی دارد. ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را افزایش بدهیم زیرا بیشتر مصرف‌کننده‌ها توانایی خرید پایینی دارند و به همین خاطر اگر بخواهیم افزایش قیمت دهیم آن‌ها توان خرید ندارند، در نتیجه ما نمی‌توانیم تولید را ادامه دهیم و مجبوریم از سودی که روی دستگاه وجود دارد صرف نظر کنیم و با همان قیمت قبل ماشین را ارائه دهیم.

ماشین‌سازی حکمایی:

چنان چه با عینک صادرات به صنعت ماشین‌سازی نگریسته شود، در مقایسه با حالت فروش ماشین به مشتری داخلی شاید تفاوت‌هایی مشاهده گردد. در کشورهای صادرکننده گران شدن نرخ ارز موجب ورود ارز بیشتری به آن کشورها می‌گردد و حال آن ‌که اگر صادراتی در میان نباشد، گرانی ارز باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده دستگاه و به دنبال آن پایین آمدن قدرت خرید مشتریان می‌گردد.

شیرزاد:

مشکل ارز خارجی و تهیه قطعات از داخل یا خارج از کشور فاجعه دیگری در تولید می‌باشد که هیچ راهکاری ندارد. در زمان دولت قبلی ارز واردات کالا مبلغ 29580 ریال بود در حالی که ارز اختصاص یافته به صنایع تولیدی 35000 ریال بوده است لذا خیلی ساده می‌توان فهمید که صنعت چقدر مظلوم واقع شده است.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

 

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .