هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش دوم)

آذرماشین چاپ: استفاده از تجهیزات کنترل و اتوماسیون موجب کاهش خطاهای ناشی از عوامل انسانی و نیروی کاری شده و دقت و کیفیت و تکرارپذیری تولیدات و محصولات را افزایش می‌دهد.

2- اهمیت تجهیزات کنترل و اتوماسیون در ماشین‌سازی بسته‌بندی

طرسام:

کنترل دقیق عملکرد دستگاه‌های بسته‌بندی و در نتیجه کنترل خروجی این دستگاه‌ها و نهایتاً ارائه‌ محصول، با کیفیت بسته‌بندی بسیار بالا همواره از جانب تولیدکننده و مصرف‌کننده اهمیت بسیار بالایی داشته و دارد. لذا با توجه به آن که تمام ماشین‌آلات بسته‌بندی با کیفیت، از سیستم‌ها و تجهیزات اتوماسیون بهره می‌گیرند، اهمیت بسیار بالای این تجهیزات غیر قابل انکار است. استفاده از تجهیزات اتوماسیون در صنعت بسته‌بندی موجب کاهش خطاهای اپراتوری و گاهاً حذف کامل خطاها می‌شود که شرکت طرسام نیز این امر را همواره در نظر دارد.

آرادپک:

شاید یک زمانی این امکان وجود داشت که بدون اتوماسیون و ماشین‌آلات دقیق، ماشین ساخت. اما امروزه با توجه به پیشرفتی که در همه زمینه‌ها صورت گرفته است، کمبود این تجهیزات می‌تواند شما را در مرحله‌ای به شکل کامل نگه دارد و به هیچ عنوان امکان رشد برایتان وجود نداشته باشد. چنان که بسیاری از همکاران ما که به مرور از بازار حذف شدند؛ شاید به این دلیل بوده که تجهیزات غنی و قوی سخت افزاری و نرم افزاری نداشته‌‌اند. پس در شغل ما اگر تجهیزات نباشد محکوم به فنا هستیم.

ماشین‌سازی کاراتوس:

باتوجه به پیشرفت روز افزون صنایع به خصوص ماشین‌آلات بسته‌بندی رویکرد جدید ماشین‌آلات بر اساس سیستم الکترونیک می‌باشد. در این سیستم کنترل پروسه بسته‌بندی به عهده تجهیزات اتوماسیون خصوصاً انواع پی‌ال‌سی‌ها و کنترل دورها می‌باشد.

کوشش‌کاران/ مجتبی نائلی من حدس می‌زنم در آینده‌ای نزدیک خیلی از مشاغل و کارخانه‌ها در ایران دچار مشکل شوند زیرا آن چنان که باید با شرایط بین‌المللی همسو نیستند.

کوشش‌کاران/ مجتبی نائلی
من حدس می‌زنم در آینده‌ای نزدیک خیلی از مشاغل و کارخانه‌ها در ایران دچار مشکل شوند زیرا آن چنان که باید با شرایط بین‌المللی همسو نیستند.

ماشین‌سازی نصرتی:

این موضوع بسیار مهم است. برای مثال، کاری که قبلاً با 7 سنسور و چندین تایمر انجام می‌شد، الان با یک سنسور و یک plc ساده انجام می‌شود. در نتیجه کاربری و استفاده بسیار بالا خواهد رفت.
کارهایی که در گذشته به شکل آرزو بودند، امروز به واقعیت پیوسته‌اند، ماشین‌های cnc و ربات‌ها امروز از طریق مدارهای کنترل software کارامد و قوی کاربردی شده‌اند.

ماشین‌سازی اوصانی:

اهمیت آن نیاز به بازگویی مجدد ندارد و برای بیشتر تولید کنندگان روشن است. زیرا هم باعث کاهش هزینه‌ها و هم منجر به افزایش راندمان تولید شده است.

گروه صنعتی ویدر:

بدیهی است که امروزه پیشرفت و افزایش اتوماسیون در صنعت بسته‌بندی و ایجاد تنوع در ماشین‌های بسته‌بندی به ‌دلیل توسعه و همه‌گیری تجهیزات کنترلی جدید و مناسب‌تر شدن قیمت آ‌ن‌ها می‌باشد.

کاراصنعت سازان نوین:

تجهیزات کنترل و اتوماسیون دو مقوله متفاوت هستند. هر ماشین دارای یک سیستم کنترل اجزای تشکیل‌دهنده می‌باشد. هر چه درجه اتوماسیون ماشین بیشتر باشد سیستم کنترلی پیچیده‌تری مورد نیاز است. اهمیت این سیستم در ایجاد سهولت رابطه بین ماشین و اپراتور می‌باشد.استفاده از مینی‌کامپیوترها و نمایشگرهای صفحه لمسی متصل به آن در حال حاضر به اصل جداناپذیر ماشین‌های بسته‌بندی تبدیل شده است. این شرکت دارای واحد مجزای مکاترانیکس است که کار برنامه‌ریزی این قسمت را انجام می‌دهد.

آذرماشین چاپ:

استفاده از تجهیزات کنترل و اتوماسیون موجب کاهش خطاهای ناشی از عوامل انسانی و نیروی کاری شده و دقت و کیفیت و تکرارپذیری تولیدات و محصولات را افزایش می‌دهد… در نتیجه موجب افزایش سرعت و کیفیت محصولات تولیدی شده و همچنین موجب کاهش ضایعات ناشی از مواد اولیه و عوامل انسانی و محیطی خواهد شد.

ماه‌‌ماشین:

با توجه به این که کارخانجات ناگزیر هستند که رو به رشد باشند و ظرفیت تولیدشان را بالا ببرند، این بحث بسیار مهم است. مثلاً در گذشته اتوماسیون برای کارخانه‌ای که صد تن تولید داشت، تا انتهای خط تولیدش که همان بسته‌بندی قرار می‌گیرد اهمیتی زیادی نداشت.
اما همین کارخانه امروز چهارصد یا پانصد تن تولید دارد (به دلیل این که هزینه‌های تولید بالا رفته است و کارخانجات مجبورند ظرفیت تولید را بالا ببرند تا توجیه اقتصادی داشته باشند) و این جاست که اتوماسیون اهمیت پیدا می‌کند. در چند سال اخیر متخصصین مکاترونیک وارد صنعت شده‌اند. این افراد الکترونیک و مکانیک را طوری تلفیق می‌کنند که بهترین بهره را داشته باشند.

ماشین‌سازی حکمایی:

/ اختصاص سالن ویژه و اختصاصی برای اجزاء تشکیل‌کننده و مورد مصرف دستگاه‌های بسته‌بندی تحت عنوان Component در نمایشگاه تخصصی بسته‌بندی اینترپک در دوسلدورف آلمان که از سال 2014 محقق گردیده است، نشان‌گر اهمیت خاص تجهیزات کنترل و اتوماسیون در دستگاه‌های بسته‌بندی می‌باشد.
یک ماشین بسته‌بندی بدون تجهیزات و کنترل اتوماسیون، غیر قابل تصور است، لذا میزان عملکرد اجزاء یادشده به عنوان پارامتر تعیین کننده کیفیت یک ماشین بسته‌بندی مطرح می‌گردد. زمان پاسخ یک اِلمان حس‌گر در یک ماشین بسته‌بندی (Response Time) نقش مهمی در یک ماشین بسته‌بندی دارد. بازه دمایی ارائه شده یک حس‌گر دما، کیفیت متفاوتی در عمل دوخت (Seal) به همراه خواهد داشت.
آهنگ به کارگیری تکنولوژی نو در تامین‌کنندگان تجهیزات کنترل مانند سایر بخش‌های صنعت مشهود است و با فراهم‌آوری فضای مناسب جهت طراحی و ساخت ماشین‌های بسته‌بندی، با راندمان بیشتر، ضایعات کم‌تر، مصرف انرژی بهینه در یک فضای رقابتی مشغول می‌باشند.

کوشش‌کاران:

اصولاً اتوماسیون ماشین بسته‌بندی نقشی اساسی دارد و ماشین‌آلات بیشتر به سمت الکترومکانیک و کم کردن نقش کارگر و خطاهای انسانی پیش می‌روند. به خصوص در کار ما جلوگیری از ایجاد آلاینده‌های ثانویه در فضا اهمیت زیادی دارد.

ماشین‌سازی یادگاری:

نود درصد ماشین‌آلات تولیدی این مجموعه مجهز به تجهیزات کنترل دقیق و نرم‌افزار‌های کاربردی و… می‌باشند.

تولیدی صنعتی عباسی:

شاخص اصلی زیرساخت اتوماسیون در ماشین‌آلات همان به روز کردن دستگاه است و اگر تمام تجهیزاتی که باید در آن وجود داشته باشد را در ماشین‌آلات مورد استفاده قرار دهیم از نظر کیفیت و راندمان خیلی بهتر خواهد بود.

بهپک‌ساز:

واضح است که به روز بودن دستگاه، سازنده را ملزم به استفاده از تجهیزات جدید و به روز می‌کند. بدون داشتن آگاهی و اشراف به آن چه باعث تسهیل کار دستگاه و اپراتوری آن می شود و بدون بکار‌گیری آن‌ها در طرح و ساخت، کار شما تبدیل به یک تکرار ملال‌آور خواهد شد.
سرعت پیشرفت دانش اتوماسیون در جهان بسیار سریع است، شاید تلفیق هر روزه آن با دستگاه ساخته شده توسط ماشین‌ساز به همان سرعت امکان‌پذیر نباشد، اما آشنایی و پیروی از اصل استفاده از آن‌ها، سازنده را به‌ روز و قدرتمند نگه می‌دارد. این مسئله که چگونه بعضی از سازندگان صنعتی یک دستگاه را چند سال پی‌در‌پی در نمایشگاه‌هایی که محل ارائه کارهای جدید است، برده و نمایش می‌دهند و پس از اتمام نمایشگاه آن ماشین را جهت سال آینده بسته‌بندی و به انبار شرکت خود تحویل می‌دهند، سال‌هاست ذهن من را درگیر خود کرده است.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .