500 واحد بسته‏ بندی مرکبات در مازندران

ایرنا- مازندران با داشتن 123 هزار هکتار باغ مرکبات و 150 هزار نفر بهره بردار سالانه تولیدکننده بیش از دو میلیون تن مرکبات است که معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است. این میزان تولید در حالی است که این استان نتوانسته در زمینه صادرات به توفیق لازم برسد و براساس آماری که ازسوی سازمان جهاد کشاورزی این استان ارائه شد درسال گذشته فقط 287 تن مرکبات به کشورهای دیگر صادر شده است .

ایرنا- مازندران با داشتن 123 هزار هکتار باغ مرکبات و 150 هزار نفر بهره بردار سالانه تولیدکننده بیش از دو میلیون تن مرکبات است که معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است. این میزان تولید در حالی است که این استان نتوانسته در زمینه صادرات به توفیق لازم برسد و براساس آماری که ازسوی سازمان جهاد کشاورزی این استان ارائه شد درسال گذشته فقط 287 تن مرکبات به کشورهای دیگر صادر شده است . کارشناسان و مسئولان باغداری و کشاورزی مازندران محقق نشدن صادرات مرکبات استان را نشات گرفته از تعدادی عوامل نظیر نداشتن بسته‌بندی مناسب، نبود پایانه حمل و نقل بین المللی، فراهم نبودن امکان حمل و نقل مناسب، نرخ سود تسهیلات برای سرمایه در گردش و بالا بودن تعرفه‌های گمرکی برشمردند . الف – ع یکی از صادرکنندگان مرکبات مازندران از مناسب نبودن بسته‌بندی مرکبات بعنوان چالش دیگر در زمینه صادرات نام برد و گفت: بسته‌بندی مرکبات در کشورمان بصورت جعبه ای است درحالی که متقاضیان مرکبات در دیگر کشورها خرید به تعداد مرکبات را موردنظر دارند .  وی ادامه داد: در کشورمان خرید میوه بصورت کیلویی است، در حالی که در دیگر کشورها مرکبات به تعداد خریداری می‌شود .
به گفته این صادرکننده بسته‌بندی بصورت جعبه ای مرکبات باعث می‌شود که محصولاتمان بازار و مشتری پسند نباشد. مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران رعایت نکردن استانداردهای صادرات مرکبات را از چالش‌های اساسی در این مقوله اعلام کرد و گفت: به منظور ارتقای صادرات، بجای دادن مجوز راه اندازی بسته‌بندی (سورتینگ) می‌بایست برای تجهیز واحدهای موجود تلاش شود.
محمدرضا شعبانی ادامه داد: در حالی که این ظرفیت و توان بالای تولید مرکبات استان را می‌توان با اعمال استانداردهای لازم افزایش داد. وی افزود: هم اکنون بسته‌بندی مناسب برای صادرات صورت نمی‌گیرد و این مساله تا حدودی در بازاریابی این محصولات تاثیر گذاشته است. دیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه بازاریابی و صادرات محصولات به دیگر کشورها جدای از مقوله بسته‌بندی نیست، ادامه داد: با بسته‌بندی بازار پسند مرکبات می‌توان بازارهای خوبی برای این محصول مازندران در دیگر کشورها یافت . شعبانی به فعالیت 500 واحد بسته‌بندی (سورتینگ) مرکبات در مازندران اشاره کرد و افزود : تقویت صادرکنندگان، پائین آوردن سود بانکی، برند سازی مرکبات، مشوق‌های صادراتی و در نظر گرفتن تعرفه‌های ترجیحی نیز زمینه توسعه صادرات مرکبات را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه در اتاق بازرگانی برای هر کسی کارت بازرگانی صادر شد، گفت: ما استانداردهای صادرات را اصلا رعایت نکردیم و تجار ما تجار حرفه ای نیستند و در حال حاضر در استان، ما بیش از اندازه سورتینگ داریم که لازم است به جای دادن مجوز برای تأسیس سورتینگ نسبت به تجهیز سورتینگ‌های موجود اقدام کنیم.
شعبانی بابیان اینکه بسته‌بندی مرکبات ما موردپسند کشورهای توسعه یافته نیست، گفت: برند سازی و بسته‌بندی مناسب می‌تواند از ارکان اصلی توسعه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات باشد.
مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه استانداردهای صادرات رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: باید در حوزه صادرات کشورهای هدف مشخص شود و با تعریف مناسب از استانداردها، صادرکنندگان را به سمت کشورهای هدف هدایت کرد.
حسین نگهدار مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی مازندران ، بسته‌بندی مرکبات را برای جلب مشتری و صادرات بسیار مهم دانست و ادامه داد : در شناسایی بازار با مشکل مواجه نیستیم و می‌بایست در زمینه بسته‌بندی تلاش‌های وافری صورت بگیرد .

بیشتر بخوانید . . .