يارانه فقط به دامداران، در صنعتي كه بيش از پنجاه درصد به بسته‌بندي وابسته است

دستورالعمل جديد دولت در بخش لبني نشانه اطلاعات كم از صنعت لبنيات است. در حالي كه صنعت لبنيات پس از دريافت محصول خام، هزينه قابل توجهي را صرف ساير عمليات از جمله بسته‌بندي و حفاظت محصول مي‌كند

دستورالعمل جديد دولت در بخش لبني نشانه اطلاعات كم از صنعت لبنيات است. در حالي كه صنعت لبنيات پس از دريافت محصول خام، هزينه قابل توجهي را صرف ساير عمليات از جمله بسته‌بندي و حفاظت محصول مي‌كند دولت تنها به پرداخت يارانه نقدي به كارخانجات لبني براي خريد شير از دامدار بسنده كرده و كل فرايند صنعت لبنيات را ناديده گرفت. در واقع اين يك حمايت از صنعت لبنيات و مردم كه مصرف‌كننده آن هستند تلقي نمي‌شود بلكه فقط حمايت از دامداري‌ها است. اين نشان از آن دارد كه دولت، درون‌دادهاي صنايع را بدرستي در نظر نمي‌گيرد.
حمايت و كنترل ورودي صنعت كار بسيار بجايي است كه توسط دولت انجام شود اما ورودي هر رشته از صنعت معمولا يك ماده نيست. در صنايع لبني غير از ماده خام، مواد بسته‌بندي از اهميتي برابر با خود شير برخوردار هستند.
محمدرضا اسماعیلی رییس اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد روند اجرای دستور العمل جدید پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر گفت: این اعتبار در صورت ارائه مدارک و قراردادهای کارخانه‌ها در مورد حجم خرید شیر از دامداران پرداخت می شود به نوعی که پس از احراز حجم خریداری شده شیر توسط کارخانه ها مابه‌تفاوت قیمت از 1110 تومان تا 1300 تومان که 190 تومان است را دولت به کارخانه‌ها با توجه به آماری که ارائه می‌کنند پرداخت کرده و سپس کارخانه‌ها این رقم را به دامداران می‌پردازند.
وی با بیان این که کارخانه‌ها در حال حاضر به این مصوبه اعتراض دارند که چرا تنها این یارانه به دامداران تعلق می‌گیرد، گفت: علاوه بر قیمت شیر مواد بسته‌بندی و سایر موارد مصرفی کارخانه‌ها نیز افزایش یافته ولی دولت و وزارت صنعت این موارد را در نظر نگرفته است. طی جلساتی که در گذشته برگزار شد اعلام کردیم که باید در تصمیم‌گیری‌ها کارخانه‌ها و هزینه‌هایی که به آنها اضافه شده است را نیز در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید . . .