طراحی بسته‌بندی به عنوان ابزاری در بازاریابی مصرف‌کننده (بخش 1)

طراحی بسته‌بندی به عنوان ابزاری در بازاریابی مصرف‌کننده

سها عطاالله

نایب رییس کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و جوایز سازمان جهانی بسته‌بندی

نوامبر، 2021

برداشت‌های اولیه تاثیر زیادی در درک مردم از هر چیزی دارد. این امر در مورد شرکت‌ها با توجه به طراحی بسته‌بندی آنها نیز صدق می‌کند.

بنابراین ظاهر بیرونی محصول یا بسته‌بندی اولین جنبه ای است که مشتری بالقوه می‌بیند، و می‌تواند یک ابزار بازاریابی اضافی برای محصول و شرکت باشد که توجه ذهن جستجوگر را به خود جلب کند.

یک بسته‌بندی موثر می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا مصرف‌کنندگان را به محصول خود جذب کند و در نتیجه فروش و صادرات خود را افزایش دهد.

بسته‌بندی خوب می‌تواند به ارزش درک شده یک محصول بیفزاید و تصویر یا پیام درک شده توسط تولیدکننده را به مصرف‌کننده بدهد.

اخیرا و با توجه به تقاضای شدید مصرف‌کنندگان برای بسته‌بندی پایدار، صاحبان برند نیز از طراحی بسته‌بندی ساختاری و بصری خود به عنوان ابزار ارتباطی برای انتقال تعهد خود به پایداری و اقتصاد دایره ای استفاده می‌کنند.

 

بسته‌بندی بخشی از آمیخته بازاریابی است و بنابراین یک بسته‌بندی خوب طراحی شده باید نقش‌های بازاریابی زیر را انجام دهد:

  • جلب توجه و تمایز:

یکی از جنبه‌های مهم یک بسته این است که باید توجه یک مشتری بالقوه را به خود جلب کند.

لازم نیست که این بسته درخشان باشد، اما باید به نوعی منحصر به فرد باشد و باید از سایر رقبای موجود در همان قفسه در خرده فروشان متمایز باشد.

گاهی اوقات سادگی می‌تواند چیزی باشد که آن را متمایز می‌کند. عوامل دیگر می‌تواند شکل، رنگ و سایر عناصر بسته به بخش بازار هدف باشد.

 

  • شناخت برند:

بسته‌بندی هویت محصول است بنابراین باید شخصیت برند را منتقل کند که در محصولات مختلف با همان برند ثابت بماند تا مصرف‌کنندگان به راحتی برند را تشخیص دهند و با آن ارتباط برقرار کنند.

طراحی بسته‌بندی نیز برای انعکاس موقعیت برند ضروری است، خواه یک برند انبوه یا لوکس باشد.

بسته‌بندی، شخصیت برند را از طریق چندین عنصر ساختاری و بصری، از جمله ترکیبی از لوگوی برند، رنگ‌ها، فونت‌ها، مواد بسته‌بندی، تایپوگرافی، تصاویر، شکل‌ها و سایر عناصری که تداعی‌های غنی برند را ارائه می‌کنند، ارتباط می‌دهد.

 

  • ارتباط:

بسته‌بندی به دلیل توانایی آن در انتقال پیام به مصرف کنندگان در محل فروش، در خانه یا سایر مکان‌های مصرف و پس از استفاده (به عنوان مثال دستورالعمل‌های بازیافت) به جنبه مهمی از ارتباطات بازاریابی تبدیل شده است.

در مورد تبلیغات به طور کلی، بسته‌بندی باید سعی کند با به کارگیری پیام‌های مختلف، توجه مصرف‌کننده را به خود جلب کرده و آن را حفظ کند.

 

در اینجا 10 نکته برای طراحی بسته‌بندی آورده شده است:

ادامه در بخش دوم

بیشتر بخوانید . . .