کارگاه آموزشی/مهارتی
نوشتن بیانیه مطبوعاتی(Press Release)
مدرس: رضا نورائی
برگزارکننده: فرهنگسرای رسانه
از زمانی که بخش روابط عمومی و نقش آن در جایگاهسازی برند روندی رو به رشد داشته، هر سال بر اهمیت آن افزوده شده است. به همین ترتیب اهمیت و کاربرد تکنیکی به نام “بیانیه مطبوعاتی” که معادل انگلیسی آن Press Release میباشد به عنوان حلقه اتصال روابط عمومی شرکتها، سازمانها و نهادها با رسانهها و یکی از عوامل مهم سئو، گسترش یافته است.
در این حال گسترش استفاده از بیانیه مطبوعاتی باعث شده این روش برای اثرگذاری حداکثری از استانداردهایی پیروی کند که قابل تعلیم و آموزش میباشند.
از طرفی توسعه استفاده از بیانیه مطبوعاتی به تقویت فنی بخش روابط عمومی و گردش کار رسانه بصورت توام کمک کرده است. همچنین تجربیات ارزشمند تولید محتوا در امور رسانه را به میدان عمل کشانده است.
در حال حاضر بیانیه مطبوعاتی بخصوص از نوع شرکتی آن در کشورهای توسعه یافته رواج و عملکرد موثری دارد.
از این رو طرح و برنامه کارگاه آموزشی بیانیه مطبوعاتی با تکیه بر دانش و تجربیات رضا نورائی تهیه شده و فرهنگسرای رسانه برگزاری آن را بر عهده گرفته است.
امید است همه فعالان روابط عمومی و رسانه در کشور در این کارگاه شرکت کرده و بهره کافی را به نفع خود و سازمان متبوع خود ببرند.
درباره کارگاه آموزشی
بیانیه مطبوعاتی خبری است که با دقت تنظیم شده تا از طریق پیام هدفمند، منافعی را برای صاحب خبر به دست آورد یا او را به اهدافش نزدیکتر کند. بسیاری از بیانیههای مطبوعاتی توسط افراد آشنا با رسانه و روابط عمومی تنظیم میشوند. نحوه نگارش و تجزیه و تحلیل بیانیههای مطبوعاتی اهمیت دارد. بیاینه مطبوعاتی نقش مهمی در جایگاهسازی برند دارد.
این کارگاه آموزشی به شما میآموزد که چگونه یک بیانیه مطبوعاتی بنویسید که پوشش رسانهای برای شما ایجاد کند، پیامهای کلیدی شما را منتقل کند و مشتریان و مخاطبان بیشتری برای شما به ارمغان آورد.
شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک موضوع را انتخاب کنید، چگونه پنج پرسش کلیدی داستان خود را توصیف کنید، چگونه علاقه به پیام نام تجاری خود را افزایش دهید. و این که چرا بسیاری از بیانیههای مطبوعاتی شکست میخورند، چگونه بیانیه مطبوعاتی شما باعث افزایش ترافیک برای محصولات و خدمات شما میشود، و چگونه میتوانید آن را افزایش دهید.
این کارگاه آموزشی به شما نشان میدهد که چگونه یک بیانیه مطبوعاتی بنویسید که موثر و جذاب باشد و بتواند آگاهی و شهرت برند شما را افزایش دهد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید، چگونه یک تیتر جذاب و یک سرنخ قوی ایجاد کنید، چگونه از نقل قولها و آمار استفاده کنید، چگونه بیانیه مطبوعاتی خود را پیکرهبندی و تصحیح کنید، و چگونه بیانیه مطبوعاتی خود را در اختیار رسانهها قرار دهید.
این کارگاه آموزشی اصول نوشتن بیانیه مطبوعاتی را پوشش میدهد، مانند چگونگی پیدا کردن داستان خود، نحوه نوشتن عنوان و عنوان فرعی، نحوه ساختار متن، نحوه افزودن عناصر چند رسانهای، و نحوه توزیع بیانیه مطبوعاتی خود در رسانههای اجتماعی.
مهمترین گروههای هدف:
- مدیران و کارکنان رسانهها
- مدیران و کارکنان موسسات مطبوعاتی و تولید محتوا
- مدیران و کارکنان روابط عمومیها
- مدیران و کارکنان آژانسهای تبلیغاتی
- مجریان و افراد مسئول نقشهای بازاریابی
- صاحبان مشاغل
- کارکنان بازاریابی
- کارکنان جدید سازمانها
اهداف شکلی کارگاه:
- آموزش مفهوم، اهمیت و انواع بیانیه مطبوعاتی (همراه با فعالیت کلاسی)
- آموزش قواعد و اصول نوشتن بیانیه مطبوعاتی موثر و جذاب (همراه با فعالیت کلاسی)
- آموزش چگونگی انتخاب موضوع، تیتر، زیرمجموعه و متن بیانیه مطبوعاتی (همراه با فعالیت کلاسی)
- آموزش چگونگی اضافه کردن عناصر تصویری، صوتی و ویدئویی به بیانیه مطبوعاتی (همراه با فعالیت کلاسی)
- آموزش چگونگی توزیع و انتشار بیانیه مطبوعاتی در رسانههای مختلف (همراه با فعالیت کلاسی)
- آموزش چگونگی ارزیابی و اندازهگیری تاثیر بیانیه مطبوعاتی (همراه با فعالیت کلاسی)
اهداف توانمندسازی کارگاه:
- دانشافزایی استاندارد در زمینه تدوین و آنالیز بیانیههای مطبوعاتی
- ارتقای سطح کیفی روابط عمومی در شرکتها و سازمانها از طریق پیامهای حساب شده و موثر
- افزایش بهرهوری از سرمایه انسانی و دیگر منابع مورد استفاده روابط عمومیها
- ابزارسازی رسانهای برای اجرای سریعتر و موثرتر استراتژیهای شرکتها و سازمانها
- شکلدهی بهتر و موثرتر به برداشتهای مخاظبان
- ساخت ابزار مناسب برای ایجاد و سنجش روابط ویژه با مشتری به منظور بهبود موقعیت رقابتی
- ایجاد و گسترش شبکه اعتمادسازی
- جایگاهسازی برای کسب و کار از طریق مدیریت موثر روابط عمومی
- مدیریت مشتریان در فضای انباشته از اطلاعات غیرواقعی
محتوای برنامه:
- مفهوم بیانیه مطبوعاتی
- آن چه باید قبل و در طول فرآیند گردآوری بیانیه مطبوعاتی بدانیم
- چگونه میتوان هدف خود را هنگام تبلیغ در رسانهها بهبود بخشید
- تسلط پیگیر
- تماس با رسانهها
- طرفداران روابط عمومی
- انعطافپذیری شهرت
- دوره زمانی بازدهی
- شناسایی، تجزیه و تحلیل نمونههایی از بیانیه مطبوعاتی
- کاربردهای گوناگون و موارد کاربردی در نوشتن بیانیه مطبوعاتی
سبک دوره:
- آموزش درون سازمانی
- آموزش فردی
- آموزش با گروه
- آموزش عملی
طول دوره: 8 ساعت
واحد ثبت نام فرهنگسرای رسانه: 3-22888782-021
⇓ فایل PDF این اطلاعیه ⇓