رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: افزایش تعرفه مقوا به نفع صنعت نیست

ایرنا- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بر پایه تجربه چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی با دیوار تعرفه نمی توان از صنعت حمایت کرد؛ زیرا باعث بالا رفتن تعرفه ها، مقرون به صرفه نبودن واردات رسمی و دامن زدن به قاچاق می شود.
«محمد لاهوتی» افزود: تفاوت کتاب مقررات صادرات و واردات امسال با سال گذشته در این است که سال گذشته در 10 گروه کالایی، 10 ردیف وجود داشت اما امسال به هشت ردیف تبدیل شده است که از نظر رتبه بندی جهانی و قوانین تسهیل تجارت بین المللی یک نکته مثبت محسوب می شود.
وی گفت: کاهش طبقه بندی موجب شد بعضی کالاها در زیر گروه هایی قرار بگیرند که بی دلیل تعرفه های واردات آنها افزایش پیدا کرده است.
لاهوتی افزود: مقوا کالای تولید داخل و مورد استفاده و نیاز در صنایع بسته بندی و… است و در صادرات نیز تاثیر بسیاری دارد و یک باره 4.5 درصد افزایش تعرفه داشت که چنانچه این رقم را با ارزش افزوده، مالیات واردات و… محاسبه کنیم، بیشتر می شود.
لاهوتی گفت: دولت یازدهم تلاش بسیاری کرد شرایط را تسهیل کند اما در بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکر بیشتر در زمینه صنعتی است، به همین دلیل در این دولت افزایش تعرفه رخ داد که این رویکرد، مخالف با پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت است.
وی افزود: امروز کشور به وضع قوانینی نیازمند است که هم تسهیل کننده باشد و هم بتواند قاچاق را کاهش دهد.
به گفته لاهوتی، اعمال تعرفه کنونی شرایط را برای قاچاق فراهم می کند و فرصت در اختیار افراد سودجو قرار می دهد.
وی گفت: جمهوری اسلامی مرزهای آبی و خاکی فراوانی دارد که غیرقابل کنترل به نظر می رسد و از سوی دیگر قوانین مالیاتی درست اجرا نمی شود و فاکتور برای فروش کالا صادر نمی شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بالا بردن دیوار تعرفه برخی کالاها فقط درآمدهای دولت را بالا می برد و در بخش های دیگر فرصت سوء استفاده را فراهم می کند. در واقع فرصت هایی که از واردات غیررسمی دولت جلوگیری می شود، به مراتب بیشتر است.
وی دیوار تعرفه را مصداق «به نام صنعت به کام دولت» خواند

بیشتر بخوانید . . .