دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه پتروکم ایران 2024 – کیش

نمایشگاه ایران پتروکم 2024، نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی در حوزه پتروشیمی، پالایش، و پتروپالایش از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار گردید.

گزارش از: حسین قاسمی راد

نمایشگاه ایران پتروکم 2024، نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی در حوزه پتروشیمی، پالایش، و پتروپالایش بود که با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار گردید.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران پتروکم 2024 بسیار چشمگیر بود. با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، 16 شرکت دانش‌بنیان در پاویون ویژه‌ای به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود پرداختند. این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله نرم‌افزارهای مالی و مدیریت، خدمات فنی مهندسی، تجهیزات اندازه‌گیری و ابزار دقیق، و تولید ورود کردند.

علاوه بر این، بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در این رویداد حضور داشتند و دستاوردهای خود را عرضه و معرفی کردند. این نمایشگاه فرصتی بی‌نظیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان بود تا با معرفی محصولات و خدمات خود، در بازارهای داخلی و بین‌المللی مطرح شوند و به تبادل تجربیات و اطلاعات بپردازند.

اکبر زمانیان، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: در این نمایشگاه شرکت‌ها، پتروشیمی‌ها و زیرمجموعه‌های آنها، همچنین پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های هلدینگ‌های دیگر حضور داشتند.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه غرفه‌ای 120 متری متعلق به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در اختیار 10 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی و صنعت پتروشیمی و پالایشگاه‌ها قرار گرفته بود.

زمانیان گفت: در حاشیه این نمایشگاه، پنل های تخصصی مختلف مرتبط با صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی نیز برگزار گردید.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی صنایع پتروشیمی ایران در دی ماه اعلام کرد که صنعت پتروشیمی کشور در ۵ سال گذشته ۶۱ میلیارد دلار درآمد داشته است.

مهدوی ابهری گفت: صنعت پتروشیمی همچنین از سال 1397 تاکنون 27 میلیون تن مواد اولیه به ارزش 26 میلیارد دلار به بخش پایین دستی و 11 میلیون تن کود به بخش کشاورزی عرضه کرده است.

وی صنعت پتروشیمی را لوکوموتیو اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد: این صنعت ظرفیت بالایی برای توسعه، تولید و صادرات دارد.

درآمدهای بخش پتروشیمی در سال گذشته به 16 میلیارد دلار رسید و تولید آن در هشت ماهه نخست سال جاری 8 درصد افزایش یافت.

مرتضی شمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مهرماه امسال اعلام کرد که تولید پتروشیمی ایران تا پایان سال جاری میلادی به حدود ۷۸ میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به تولید بیش از 35 میلیون تن پتروشیمی در این مدت، خروجی هدف گذاری شده در 6 ماهه اول سال محقق شده است.

بیشتر بخوانید . . .