جا نمانیم!

خیلی از پارسال بهتر شده بود. نمایشگاه بسته‌بندی استانبول را می‌گویم. ترکیه همین نزدیکی‌ها است. دولتش تلاش بسیار زیادی دارد که با رعایت انواع استانداردها و اصول کیفی این کشور را در جمع کشورهای توسعه‌یافته قرار دهد. کاری به مواضع سیاسی آنها ندارم. بعضی معتقد هستند دولت ترکیه در میل به توسعه از مردمش جلوتر است و امکاناتی را از داخل و خارج کشور فراهم می‌کند که بیش از شتاب و میل به توسعه در داخل کشور می‌باشد. بسیاری از کارآفرینان ایرانی که پا به این کشور می‌گذارند از امکانات خوب ترکیه برای کارآفرینی می‌گویند. در نمایشگاه بسته‌بندی ترکیه کم نبودند شرکت‌های ترک که سرمایه‌گذاران یا مدیران ارشد آنها ایرانی بودند. این به دلیل شرایط بهتر کارآفرینی و سهولت ارتباطات جهانی در ترکیه است. اقلام وارداتی از ترکیه و شهرت خوب اجناس ترک در ايران نشان می‌دهد که این کشور در بسیاری از فن‌آوری‌های مورد نیاز ایران از سطح کمی و کیفی بالایی برخوردار است. عدم نیاز به تشریفات اخذ روادید در سفر به ترکیه در تلاطم روابط خارجی ایران با دولت‌های غربی یا متمایل به غرب، خود یک فرصت به حساب می‌آید. باید صنعتگران و بازرگانان ایرانی بیشتری را در این نمایشگاه دید.
نمی‌توان گفت نمایشگاه بسته‌بندی استامبول در زمره معروفترین نمایشگاه‌های بسته‌بندی جهان است. اما پس از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران برای صنعت بسته‌بندی ایران از تمام نمایشگاه‌های منطقه بهتر می‌باشد.
نمایشگاه امسال ترکیه برخلاف پارسال میزبان غرفه‌گذاران غیر ترک زیادی از کشورهای گوناگون نیز بود و این روند گذشته از فواید بسیاری که برای خود ترکیه دارد فرصت خوبی برای دست‌اندرکاران بسته‌بندی در ایران نیز فراهم می‌کند تا راه را کوتاه کرده و در ترکیه با برندهای برتر بسته‌بندی ملاقات و مذاکره کنند. اگر این روند ادامه یابد و البته اگر شرایط تجارت خارجی ایران به همین گونه فعلی مانده باشد نمایشگاه ترکیه سر پل مناسبی برای تبادل تجاری با اروپا و آمریکا در زمینه بسته‌بندی خواهد بود.
هومن اخوین طراح و مشاور بسته‌بندی، عکس‌های خوبی از نمایشگاه بسته‌بندی استامبول گرفت که اندکی از آنها در این شماره چاپ شده است. قرار است بیش از صد قطعه از این عکس‌ها در سایت iranpack.ir قرار گیرد.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .