چاپگر روباتیک تولید تجهیزات الکترونیکی

دامنه کاربردهای بالقوه این اجزای الکترونیکی چاپ‌شده (از مدارهای الکترونیکی در ترمومترهای دیجیتال گرفته تا صفحات انعطاف‌پذیر سلول‌های خورشیدی و بسته‌بندی هوشمند با تعبیه سنسور) گسترده است

محققان انستیتوی تولید تکنولوژی و مواد پیشرفته، Fraunhofer IFAM در Bremen آلمان از متدهای چاپ مختلفی برای تولید اجزا و سنسورهای الکترونیک استفاده می‌کند. اکنون دانشمندان IFAM یک خط تولید روباتیک راه اندازه کرده‌اند که اجازه می‌دهد روش‌های مختلف چاپ در یک جا ترکیب شوند، و زیرلایه‌های دوبعدی و سه بعدی به طور اتوماتیک چاپ شوند.

این مقاومت‌ها، ترانزیستورها، مدارها و خازن‌ها اول روی صفحه طراحی شده و سپس مستقیما در داخل زیرلایه‌های دوبعدی و سه بعدی قرار داده می‌شوند. دانشمندان به جای جوهرهای معمولی کاغذ، از “جوهر کاربردی” استفاده می‌کنند که مواد الکترونیکی مایع یا خمیرمانند است.

دامنه کاربردهای بالقوه این اجزای الکترونیکی چاپ‌شده (از مدارهای الکترونیکی در ترمومترهای دیجیتال گرفته تا صفحات انعطاف‌پذیر سلول‌های خورشیدی و بسته‌بندی هوشمند با تعبیه سنسور) گسترده است. برای اتوماتیک کردن فرآیند، مدول‌های صفحه silk، چاپگر جوهرافشان، مخزن پخش‌کننده، و چاپ aerosol-jet در بخش تولید انسجام می‌یابند. دکتر Volker Zöllmer، رئیس دپارتمان ساختارهای کاربردی در IFAM می‌گوید، “خط تولید با واحد روباتیک مرکزی، فیدرهای اجزا، سیستم‌های چاپ و کوره‌های حرارتی ما را قادر می‌سازد سطوح را در یک اندازه تقریبا صنعتی به کار بگیریم.”

در دسترس بودن تکنولوژی‌های مختلف در یک سیستم کمک می‌کند ساختارهایی با محیط، عرض و ضخامت مختلف را روی زیرلایه چاپ کرد. مثلا چاپ aerosol-jet محققین را قادر می‌سازد ساختارهای بسیار ظریف با عرض تنها 10میکرومتر را روی قطعه قرار دهند. سر چاپگر aerosol jet را روی سطح زیرلایه متمرکز می‌کند که لزوما نباید مسطح یا نرم باشد. همچنین می‌توان ضخامت اشکال چاپ‌شده را تنوع بخشیده و ساختارهای چندلایه ایجاد کرد.” نرم‌افزار کنترل با تعیین روشهای چاپ لازم و ترتیب انجام آنها، برای تولید محصول نهایی موردنظر برنامه‌ریزی می‌شود. سپس روبات زیرلایه را برداشته و آن را به اولین ایستگاه چاپ می‌فرستد تا زمانی که فرآیند کامل شده و بعد نهایتا برای حرارت دیدن به داخل کوره می‌رود تا ویژگی‌های عملکردی لازم را به دست آورد.

انتخاب موادی که می‌توانند به عنوان زیرلایه یا جوهرهای کاربردی استفاده شوند تقریبا نامحدود است. جوهرهای به کار رفته توسط متخصصین IFAM شامل فلز، سرامیک، پلیمرهای رسانای برق، و حتی مواد زیستی مثل پروتئین و آنزیم می‌شوند. بسته به نوع کاربرد موردنظر، این رسانه‌ها روی زیرلایه‌های ساخته شده از شیشه، پارچه، فلز، صفحات سرامیکی و بسیاری از مواد دیگر قرار می‌گیرند.”

بیشتر بخوانید . . .