هم‌اندیشی جشنواره صنعت چاپ با اصحاب رسانه

کارشناسان در نشست هم‌اندیشی جشنواره صنعت چاپ با ارائه دیدگاه‌های خود درباره پوست‌اندازی این رویداد و توجه به راه‌های افزایش میزان مشارکت تاکید کردند.

 

نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با موضوع بیست و سومین دوره جشنواره چاپ با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن یگانه، دبیر بیست‌وسومین دوره جشنواره صنعت چاپ، رضا نورایی، مسئول کمیته داوری انتخاب آثار چاپی برتر جشنواره صنعت چاپ، جلال ذکایی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان و مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی چاپ دیجیتال، بهروز قزلباش، سردبیر مجله «بازار بسته‌بندی»، میلاد حاتمی، سردبیر نشریه «چاپ و نشر»، قباد نظری، مدیرمسئول نشریه «دنیای چاپ» و نشریه «چاپ و تبلیغات» شنبه (۱۸ آذرماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایبنا ابراهیمی ضمن قدردانی از پایه‌گذاران جشنواره صنعت چاپ، درباره صنعت چاپ، گفت: صنعت چاپ از نظر قابلیت، اهمیت و ظرفیت، نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، سرآمد است؛ بنابراین با محوریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور و مشارکت تشکل‌های صنفی، جشنواره صنعت چاپ در شهرهای مختلف برگزار شده است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم‌اندیشی با فعالان رسانه در بهبود کیفیت جشنواره موثر است؛ به‌عبارت دیگر ارزش افزوده‌ای برای برگزاری یک آیین درخور شأن صنعت چاپ، محسوب می‌شود.

جلال ذکایی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان و مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی چاپ دیجیتال، درباره جریان تحولی جشنواره صنعت چاپ طی بیش از دو دهه گفت: این رویداد در فرآیند بررسی آثار و بخش رقابتی جشنواره، تحول درخورتوجهی را طی کرده است. آثار براساس استاندارد، رتبه‌بندی و بدون افشا نام صاحب اثر و مخفیانه داوری می‌شود. با وجود همه محسنات، به نظر می‌رسد چند آسیب به بخش مسابقه آثار چاپی وارد است.

ذکایی درباره سابقه تغییر نحوه برگزاری برخی رویدادهای صنعتی با تصمیم حاکمیت به نمایشگاه «صنعت» اشاره و بیان کرد: درباره نمایشگاه «صنعت» حاکمیت به این نتیجه رسید، نحوه برگزاری آن با توجه به الگوهای بین‌المللی از قابلیت برخوردار نیست؛ بنابراین تصمیم براین شد تا این رویداد ابتدا، متناسب با صنایع مختلف، خرد همچنین به بخش خصوصی واگذار شود.

ذکایی با تاکید بر تقویت دبیرخانه دائمی جشنواره صنعت چاپ، گفت: دبیرخانه دائمی، به این معنا است که فعالیت دبیرخانه در طول سال حس شود؛ نه اینکه چند ماه مانده به رویداد فعالیت خود را شروع می‌کند. تغییر مدام تیم داوری مسابقات آثار چاپی، یکی از آثار وضعیت دبیرخانه دائمی محسوب می‌شود که یک آسیب است.

وی افزود: ضمن تقدیر از همه اعضای اعضا تیم داوری، به نظرم برای هر داور، یک حکم پنج‌ساله صادر شود. اگر فعالیت دبیرخانه در طول سال مستمر، ادامه داشته باشد، برای فعالان و متقاضیان امکان ارسال اثر در مقاطع مختلف زمانی سال وجود دارد.

در ادامه این نشست بهروز قزلباش، سردبیر مجله «بازار بسته‌بندی» نتیجه انتخاب آثار برتر چاپ را ارتقا حرفه‌ای و صنعتی رسته‌های چاپ دانست و گفت: بیست و دو دوره جشنواره چاپ در کشور برگزار شده اما به‌نظر می‌رسد، از نظر برندینگ موفق نبوده و به‌اصطلاح جا افتاده و شاخص نشده است؛ این حرف به معنای بی‌خبری فعالان صنعت چاپ و بی‌کیفیتی این رویداد نیست.

این فعال رسانه‌ای افزود: زمانی که برنده بودن موجب بهبود اعتبار، افزایش شهرت تولیدکننده و ارجمندتر شدن تولید بنگاه نشود، چه خاصیتی خواهد داشت؛ بنابراین نشان جشنواره باید مانند جشنواره‌ها دیگر تعریف شود؛ البته با توجه به اینکه اغلب فعالان با یکدیگر آشنا هستند، ضرورتی ندارد این تعریف درون خانواده چاپی‌ها انجام شود؛ بلکه مردم را باید در جریان این موضوع قرار داد؛ چراکه موجب شکل‌گیری رقابت بین چاپخانه‌ها برای تولید محصولات باکیفیت‌تر خواهد شد. در نتیجه زمینه‌های ارتقا رسته‌های مختلف چاپ را فراهم خواهد کرد.

به‌گفته وی، در جشنواره صنعت چاپ صرفاً به اثر برتر نباید جایزه داد بلکه باید به تولید برتر، بنگاه تجاری برتر جایزه داد. به ‎نظر می‌رسد عموم مردم با تولید محتوای رسانه‌ای، باید در جریان این رویداد قرار بگیرند.

در ادامه این نشست میلاد حاتمی، سردبیر نشریه «چاپ و نشر» با تاکید بر توجه به جایگاه فعالان صنعت چاپ در استان‌ها، ادامه داد: فعالان صنعت چاپ استان‌ها انتظار دارند، جشنواره صنعت چاپ رنگ و بوی کشوری داشته باشد و این بُعد فقط به تقدیر از چند پیشکسوت معروف در چند شهرستان، محدود نشود. علاوه براین باید فرصت سخنرانی برای برگزیدگان در اختتامیه فراهم شود.

بابک شیرخانی، فعال حوزه چاپ و مدیرمسئول ماهنامه «صنعت چاپ» درباره راه‌های افزایش میزان مشارکت در جشنواره صنعت چاپ گفت: مشارکت را باید فراگیر کرد؛ به‌ویژه قشر خاکستری فعال حوزه چاپ را به حضور در این رویداد وادار کنیم. به‌نظر می‌رسد، جلب اعتماد فعالان این حوزه، اندکی دشوار باشد اما راه‌هایی مانند گفت‌وگو و یا تعریف مزایایی برای جلب مشارکت آن‌ها وجود دارد.

در ادامه این نشست قباد نظری، مدیرمسئول نشریه «دنیای چاپ» و نشریه «چاپ و تبلیغات» پیشنهاد کرد، بخش «اخلاق حرفه‌ای» با هدف بررسی مشتری در جشنواره صنعت چاپ تعریف شود.

رضا نورایی، رییس کمیته داوری جشنواره درباره نقش رسانه‌ها در تقویت جایگاه جشنواره صنعت چاپ گفت: ارزش یک رقابت به کیفیت داوری آثار آن رقابت است. مولفه‌ای که براهمیت آن تاکید می‌کنم. حس مشارکت و خودجوشی برای حضور در این رویداد باید تقویت شود.

وی ادامه داد: داغ کردن تنور رقابت یکی از مصادیق همراهی رسانه‌ها با جشنواره صنعت چاپ است. هرچه می‌توانیم باید کاری کنیم، برگزیدگان بیشتری داشته باشیم حتی اگر بر روی صحنه دعوت نشوند.

نورایی با بیان این مطلب که پیچیدگی اثر رقابتی یک ارزش است، ادامه داد: ملاک، فقط زیبایی و خوشرنگی اثر نیست؛ بلکه پیچیدگی و چالش در تولید یک اثر اهمیت دارد.

وی در ادامه این نشست، ارتباط بین جشنواره صنعت چاپ با روز ملی صنعت چاپ را رد کرد و گفت روز ملی صنعت چاپ مثل تاریخ تولد یک فرد است. در تمام طول سول می‌توان از آن فرد تقدیر رکد و این الزاما مربوط به روز تولدش نیست.

وی همچنین درباره توجه به نقش افراد تاثیرگذار در تولد یک اثر چاپی موفق و اهمیت به آن در جشنواره بیست و سوم گفت: این افراد در این دوره از جشنواره دیده می‌شوند و در مجموع نقش حرفه‌ای معرفی شده است؛ طراحی گرافیک، طراحی ساختار، اپراتور چاپ، مسئول پیش از چاپ، مسئول پس از چاپ در این رویداد دیده شده‌اند. یکی از اهداف در این دوره، تکثیر احساس رضایت و افتخار است.

گفتنی است در این نشست مدیران مسئول ماهنامه‌های صنعت چاپ و هنر بسته‌بندی و سایت‌های خبری سلولزی و کارتن اینفو نیز دعوت شده بودند که اغلب به دلیل عدم حضور در تهران در جلسه نبودند.

مشروح کامل این نشست را در سایت ایبنا در اینجا بخوانید.

برای دریافت فراخوان جشنواره و فرم ثبت نام غیر آنلاین این سطر را کلیک کنید

برای ثبت نام آنلاین آثار این سطر را کلیک کنید

ویدیوی گفتگوی دبیر بخش آثار برتر چاپی با واحد مرکزی خبر

ویدیوی گفتگوی رییس کمیته داوری آثار برتر چاپی با واحد مرکزی خبر

بیشتر بخوانید . . .