پیشرفت‌های جذاب پوچ‌های ایستاده

حتی طراحی پوچ‌های ایستاده نیز دستخوش تغییر می‌شود، نه تنها چاپ بلکه شکل آنها هم مورد بازنگری قرار می‌گیرد. جدیدا اغلب پوچ‌های مستطیلی سنتی و معمول به شکل تخم مرغی یا سایر شکل‌های پروفیل شده طراحی می‌شوند زیرا مالکین برند مایل به استفاده از شکل هایی هستند که گرفتن آنها در دست راحت‌تر بوده و شکل‌های پروفیل شده جذاب تر مشابه با شکل بطری‌ها یا دیگر بسته‌های صُلب را مد نظر دارند. از نظر مصرف‌کننده، پوچ‌های ایستاده “دشمن زباله” محسوب می‌شوند. این پوچ‌ها کوچک و کاربردی بوده و بیرون آمدن محتویات آنها تا آخرین قطرات ممکن است.

بسته‌ی دوستدار محیط زیست برای روغن موتور
Glenroy که یک شرکت تبدیل و چاپ بسته‌‌های منعطف است، به همراه شرکت Lube-Tech که سازنده روانکار است ادعا کرده‌اند که اولین پوچ ایستاده روغن را در آمریکا تولید نموده‌اند. به این دلیل از واژه “ادعا” استفاده شد که چند ماه پیش، اولین پوچ ایستاده برای روغن موتور توسط شرکت Universal Lubricants در پوچ‌های سری Eco Ultra به کار برده شده بود. پوچ ساخت Glenroy برای روغن مصنوعی C-TEC2 طراحی شده و به گفته شرکت سازنده، سطح جدیدی از راحتی را برای روغن ماشین‌های برف‌رو فراهم می‌کند. این پوچ سبک و بادوام از قابلیت نگهداری راحت در یک ماشین برف‌رو Arctic Cat برخوردار بوده و ضمنا دهانه ضد دستکاری آسان‌ریز و دسته زاویه‌دار ارگونومیک آن، ریختن سریع و آسان روغن در مخزن کوچک روغن ماشین برف‌رو را تسهیل می‌کند.
این پوچ ایستاده منعطف، تمامی مزایای اصلی زیست‌محیطی را در مقایسه با یک بطری صلب روغن فراهم می‌کند. یک مزیت مهم نهایی آن مساحت سطح بزرگتر برای نشان دادن مزایای محصول و تصاویر گرافیکی جذاب ماشین برف‌رو Arctic Cat است. مساحت سطح لیبل بطری‌های کوارتی یا 32 اونسی F-style که استاندارد صنعتی محسوب می‌شوند نزدیک به 29 اینچ مربع است، اما این پوچ ایستاده منعطف تقریبا 200 اینچ مربع مساحت سطح قابل چاپ روی لیبل دارد.
شرکت Glenroy اطلاعاتی درباره مواد مصرفی برای ساخت این پوچ منتشر نکرده و بنابراین برای پی بردن به این موضوع باید اولین عرضه روغن موتور بسته‌بندی شده در پوچ‌های ایستاده یک کوارتی برای شرکت Universal Lubricants را بررسی کنیم.

بسته روغن موتور Eco-Ultra FlexPak که توسط شرکت Star Packaging Corp تولید شده به عنوان اولین عرضه خرده‌فروشی بومی و تجاری روغن موتور بسته‌بندی شده در پوچ‌های منعطف یک کوارتی معرفی شده است. FlexPak نیز مانند تمامی پوچهای ایستاده، کاهش چشمگیر استفاده از مواد بسته‌بندی، مصرف انرژی، تصاعدات کربنی و زباله‌جات خاکچال را ممکن می‌سازد.
iranpack-sanat-bastebandi-cq213brk-fpa5-e1361324461753-2
Star Packaging برای این پوچ از یک ساختار ممانعت‌کننده 6 میلی‌اینچی و 3 لایه‌ای پلی‌استر، نایلون و پلی‌اتیلن خطی با دانسیته کم (LLDPE) استفاده کرده است. طراحی این پوچ به گونه‌ای است که از مقاومت به ترکیدگی و آّب‌بندی لازم برای نگهداری روغن و سایر محصولات مایع که نگهداری آنها دشوار است، برخوردار است. طبق ادعای شرکت سازنده، این پوچ‌ها از دوام بالایی برخوردار بوده و تست‌های افتادن از ارتفاع 6 متری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
Star Packaging برای ساخت این پوچهای ایستاده از تجهیزات بسته‌بندی پوچ ایستاده ساخت شرکت Totani و برای پر کردن آنها از تجهیزات شرکت Innovative Packaging Network-IPN استفاده می‌کند. پر کردن از طریق تیوب‌های ریختن یکنواخت که از قبل به پوچ‌های ایستاده متصل شده‌اند انجام می‌شود. تیوب ریختن Clean Spout 106 XLR که از جنس پلی‌اتیلن با دانسیته بالا (HDPE) است از شرکت IPN تهیه می‌شود. چاپ روی این پوچ با استفاده از یک پرس فلکسوگرافی MiraFlex ساخت شرکت W&H در 7 رنگ انجام می‌شود.


پوچ‌های ایستاده به شکل اشک
Natura که یک شرکت پیشرو فروشنده مستقیم لوازم آرایشی در برزیل است، سری جدیدی از محصولات مراقبت شخصی خود با نام “Sou” را به بازار عرضه می‌کند. این محصولات شامل صابون مایع، کرمهای مرطوب‌کننده، شامپوها و نرم‌کننده‌های مو هستند. سری محصولات Sou در پوچ‌های ایستاده 200 میلی‌لیتری به شکل اشک عرضه می‌شود که از درِ فلیپ‌تاپ برخوردارند. تمامی این بسته‌ها به یک اندازه و شکل هستند و تنها رنگ و نوشته روی آنها با هم متفاوت است. طبق ادعای شرکت سازنده، مصرف پلاستیک برای ساخت این بسته‌های منعطف، نسبت به ظروف پلاستیکی صلب با همین حجم، هفتاد درصد کمتر است.
این بسته در بازار برزیل، ابداع جذابی به نظر می‌رسد. پوچ‌های ایستاده در این بازار بعضا با یک جزء اتصالی و معمولا نه به عنوان بسته اصلی، بلکه به عنوان بسته‌های پر کردن مجدد برای ظروف صُلب استفاده می‌شوند بنابراین ورود Natura در بازار با این پوچ ایستاده، شاخصه اصلی متمایزکننده این محصولات است. همچنین هیچ محصولی در بازار برزیل با یک پوچ ایستاده به شکل غیرمعمول مانند اشک بسته‌بندی نمی‌شود. ماده مورد استفاده برای ساخت این بسته‌ از شرکت Dixie Toga خریداری شده و لمینیت PET/نایلون/پلی‌اتیلن است. پوچها توسط ماشین‌آلات فرم/فیل/سیل شرکت Volpak تولید می‌شوند. طراحی بسته توسط دو نفر انجام شده و با بازی لغات همراه است.
به این ترتیب که وقتی پوچ ایستاده در موقعیت وارونه قرار داده شود، نام برند یعنی “Sou” که به معنای “منم” است به “Nós” تبدیل می‌شود که به معنای “ما” است.

پوچ ایستاده برای دم کردن قهوه
پس از عرضه یک پوچ ایستاده با یک فرِنچ‌پرِس1 یکبار مصرف قهوه با نام Coffeebrewer توسط شرکت Nordic، شرکت دیگری با نام Nature’s Coffee Kettle یک فیلترپک مستقل و اختصاصی برای قهوه ساییده را درون یک پوچ ایستاده طراحی کرده که به مصرف‌کننده امکان می‌دهد چهار فنجان 8 اونسی (237 میلی‌لیتر) قهوه را با ریختن آب داغ از درِ قابل دوباره‌بندی و زیپی بسته تهیه کند. قهوه دمیده از طریق یک دهانه دیگر این بسته‌ که شبیه کتری است خارج می‌شود. این دهانه، یک تیوب پلاستیکی با درب است که در یک سمت بسته تعبیه شده است. در سمت دیگر این بسته دو سوراخ قرار دارند که گرفتن بسته توسط دست و ریختن محتویات آن را ممکن می‌کنند.

iranpack-sanat-bastebandi-mixpack01-w320-100dpi

پوچ ایستاده دومحفظه‌ای
یک پوچ دیگر با خواص چشمگیر عایق بودن و دوام، بسته منعطف شرکت Flair Flexible Packaging است که یک ساختار سه لایه متشکل از PET لمینیت شده با چسب،PET متالیزه شده تحت خلا و پلی‌پروپیلن ریخته‌گری شده است. بر روی این بسته براق، چاپ گراوه در هفت رنگ با استفاده از جوهرهای آّب‌پایه انجام می‌شود. توسعه این پوچ ایستاده دومحفظه‌ای، قابلیت‌های کاربردی بی‌سابقه‌ای را فراهم می‌کند. با استفاده از این پوچ‌ها نه تنها امکان مخلوط‌کردن نوشیدنیها یا افزودن مکمل‌ها به آب ایجاد می‌شود، بلکه قابلیت استفاده در وعده‌های آماده خوردن/اسنک‌ها و همچنین بسته‌بندی مجزای سس‌ها و پاستا فراهم شده و به این ترتیب از تر شدن مواد که در بسته‌های سنتی رخ می‌دهد جلوگیری می‌شود. به علاوه، این پوچها از قابلیت خودگرم یا خودسرد شدن برخوردارند.
ذخیره‌سازی مجزای محتویات بسته، مزایایی بدیهی به همراه دارد. یک مزیت آشکار، افزایش طول عمر محصولاتی در قفسه است که پایداری نداشته یا به سرعت فاسد می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که از چنین راهکاری برای بسته‌های منعطف هم استفاده شود زیرا این بسته‌ها یکی از مهمترین فرمت‌های بسته‌بندی هستند. در همین زمینه، شرکت مکزیکی Simonalbag S.A در همکاری با دوپونت، بسته Mixpack را ثبت اختراع کرده است. Mixpack یک پوچ ایستاده منعطف چندلایه با یک درز میانی است که بسته را به دو بخش تقسیم می‌کند. هر محفظه این پوچ قادر به نگهداری مجزای پودر و مایع است که موقع مصرف با هم مخلوط می‌شوند. این درز میانی طوری طراحی شده که با حداقل نیروی دست پاره شده و اختلاط محتویات بسته را ممکن می‌کند.
iranpack-sanat-bastebandi-package_air_aseptic_thumb
یک بسته دیگر، پوچ خودگرم و خودسردشوی ScaldoPack است که با Mixpack تشابه دارد اما این پوچ نه با یک مکمل بلکه با یک ابزار گرم کردن/سرد کردن موجود در داخل محفظه فرعی کار می‌کند. در این محصول از ایده‌‌ای معروف به “پوچ داخل پوچ” استفاده شده است. پوچ داخلی به عنوان محفظه واکنش عمل کرده و پوچ بیرونی محتوی محصول مصرفی است. با فشار دادن محفظه واکنش، محصول مصرفی گرم می‌شود. به این ترتیب که یک واکنش گرمازا آغاز شده و طی حدودا 5 دقیقه، دمای محصول مصرفی 200 میلی‌لیتری را 35 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد.

با وجود مزایای متعدد پوچ‌های ایستاده و محبوبیت آنها به عنوان یک فرمت بسته‌بندی، مشکلاتی هم در ارتباط با آنها وجود دارد. کار با این پوچ‌ها به ویژه وقتی در مایکروویو حرارت داده شوند، می‌تواند دشوار باشد.

همچنین برای پوچ‌های ایستاده بزرگ، طراحی یک دسته بهتر به ویژه در سمت کناری پوچ لازم به نظر می‌رسد. پوچ‌های شیر، ساخت Ecolean یکی از طراحی‌هایی است که در آن دسته بهتری برای پوچ تعبیه شده است. دسته این پوچ که با هوا پر شده است، گرفتن بسته ضمن ریختن را آسان می‌کند. Ecolean این بسته پلاستیکی منعطف را شبیه به یک پارچ طراحی کرده است. دسته پر شده با هوا پایداری بسته را نیز افزایش می‌دهد. ماده مورد استفاده در ساخت این پوج متشکل از 40 درصد چالک (نوعی گچ) است و بنابراین می‌توان گفت که نیمی از بسته را چالک و هوا تشکیل می‌دهد.
iranpack-sanat-bastebandi-Method-Pouch_DB
ایده استفاده از دسته پر شده با هوا به عنوان بخشی از یک پوچ ایستاده توسط شرکت Method نیز انتخاب شده است. اینگونه به نظر می‌رسد که Method با بررسی دقیق پوچ شیر Ecolean، پوچ معمول ایستاده خود به سبک دویِن1 را که از دهانه خروجی برخوردار بوده و برای پر کردن ظروف حاوی مواد شوینده این شرکت استفاده می‌شده، به قصد آسان کردن ریختن محصول با یک دست اصلاح کرده است. در پاکتِ باریک عمودیِ سمت راست این پوچ، قسمت صُلبی است که در نقش یک دسته برای مصرف‌کننده عمل کرده و ریختن را آسان می‌کند. این بخش 250 میلی‌لیتری مشابه دسته Ecolean، توخالی و بیضوی‌شکل است.
این پوچ توسط شرکت سوئیسی Innovative Packaging Solutions توسعه داده شده و یک ساختار پوچ لمینیت متشکل از PET/جوهر/چسب/نایلون/چسب/LLDPE است. بر روی لایه PET بیرونی این بسته، چاپ معکوس روتوگراوه در نه رنگ انجام شده است و لایه نایلون، مقاومت در برابر سوراخ شدن را تامین می‌کند.
این پوچ اخیرا برنده جایزه طلا از “انجمن بسته‌بندی منعطف: “FPA” شده است (مترجم).

بیشتر بخوانید . . .