خلاصه گزارش گرایش‌های صنعت چــا پ در نمـایشگاه جهانی دروپا 2016

– خوش‌بینی برای رشد در سال 2016
– خوش‌بینی ویژه برای آفریقا و خاورمیانه
– دیجیتالی شدن در حال رشد است اما فرآیندهای متعارف هنوز تسلط دارند
– وب‌سایت برای غرفه‌های چاپ
تنها چند هفته قبل از گشایش نمایشگاه دروپا 2016، سومین گزارش روندهای نمایشگاه جهانی دروپا منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که اگرچه بازیابی و بهبود بحران مالی سال 2008 ناقص و نامتوازن بوده است، چاپگرها در همه جا بطور فزاینده‌ای درباره چشم‌اندازهای خود در طول سال 2016، علیرغم حاشیه‌های زیاد و کاهش قیمت‌ها خوش‌بین هستند. این امر بر روی طرح‌های آنها برای سرمایه‌گذاری در تجهیزات تولید تاثیرگذاشته است.
سه گزارش از هیئت جهانی در مورد 750 تن از دست اندر کاران چاپ به منظور بررسی وضعیت صنعت چاپ و انتظارات از آنها در آینده در طی سه سال منتهی به نمایشگاه دروپا 2016 استخراج شده است.
Sabine Geldermann، مدیر نمایشگاه دروپای Messe Dusseldorf اظهار داشت:” نمایشگاه دروپای امسال محلی برای نمایش آخرین تحولات در صنعت چاپ جهانی است. با ارائه مجموعه‌ای از گزارشات روند جهانی نمایشگاه دروپا، ما قادر به قرار دادن کل تحولات جدید در متن توضیحات این صنعت می‌شویم. هرکسی که از نمایشگاه دروپای امسال بازدید کند می‌تواند گزارشی تهیه شده از سابقه تک‌تک شرکت‌کنندگان بیابد”.
پژوهش و نگارش گزارشات توسط Richard Gray و Neil Falconer از شرکت مشاوران تخصصی و تحقیق بازار آینده صنعت چاپ صورت پذیرفت. Richard Gray می‌گوید:” گزارش قبلی در سال 2015 به‌طورکلی در سطح جهانی خوش‌بینانه بود”. “در سال 2016 این تصویر با برخی از مناطق در حال پیشرفت مانند آمریکای شمالی، که برخی از جمله کشورهای در حال توسعه با آن در مبارزه هستند تکمیل شد. به‌همین‌ترتیب درحالی که بازار بسته‌بندی و بازارهای تابعی به‌خوبی در حال گذران امور هستند، آنهایی که در بازار تبلیغاتی و به‌ویژه در بازار چاپ هستند بیشتر به چالش کشیده می‌شوند”.
در هر گزارش واکنش چاپچی‌ها جمع‌آوری شده و میانگین آن به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری قابل اعتماد اقتصادی محاسبه شده است. 37 درصد از گروه جهانی چاپگرها، وضعیت کنونی خود را در سال 2015 خوب عنوان کردند، درحالی که 12 درصد از گروه اصلی وضعیت خود را ضعیف توصیف کردند، و بالانس خالص مثبت را 25 درصد بیان کردند. در آینده، چاپچی‌ها بطورکلی از طریق پیش‌بینی 50 درصد شرایط اقتصادی‌شان به منظور بهبود اوضاع در سال 2016 مثبت‌تر هستند، در مقایسه تنها شش درصد از پیش‌بینی آنها به وقوع نمی‌پیوندد- بالانس مثبت 44 درصد است.
همه مناطق در خصوص سال 2016 خوش‌بین‌تر هستند نسبت به سال 2015، اما بیشترین رشد حس مثبت در آفریقا، استرالیا/اقیانوسیه، خاورمیانه و آسیا وجود دارد. تحقیق انجام شده در بخش‌ها، میانگین همه پیش‌بینی‌های سال 2016 خوش‌بینانه‌تر هستند، با چاپ تبلیغاتی و کاربردی (که گاهی اوقات صنعتی نیز نامیده می‌شود) بیشترین رشد در مقایسه با سال 2015 را می‌توان به نمایش گذاشت.

چشم‌اندازهای دیجیتال
نگاهی به برخی از چهارده فرآیند چاپ متداول می‌اندازیم، این گزارش دریافته همان طور که انتظار می‌رود، فناوری‌های دیجیتالی به‌سرعت در حال رشد هستند ( به‌طور میانگین 28 درصد در هر سال)، اما در لیتوگرافی چاپ افست sheet fed به‌ویژه در انتشارات (رشد خالص مثبت هفت درصد) و بسته‌بندی (+12 درصد) نیز رشد قابل توجهی ملاحظه شد.
فلکسوگرافی نیز بسیار خوب در بسته‌بندی عمل کرده (+18 درصد)، و مشاهده گردید که گراور نیز به‌طور متوسط اما قطعی (+3 درصد) در این بخش رشد نموده است. چاپ تابعی حوزه رشد برای چاپ صفحه (+11درصد) است، ولی دیجیتال در این جا بسیار مهم است.
در حالی‌که بخش عمده‌ای از گردش مالی هنوز از چاپ معمولی به دست می‌آید، افزایش مداوم در حجم و ارزش چاپ دیجیتال، به استثنای بسته‌بندی درجایی تنها سیزده درصد گزارش شده است که نشان‌دهنده بیش از 25 درصد گردش مالی در مقایسه با 35 درصد گردش مالی برای چاپ تبلیغات، 24 درصد برای انتشارات و 59 درصد برای چاپ تابعی است. توانایی دیجیتال برای چاپ محتوای متغیر مهم است، با دارا بودن 59 درصد چاپگرهای تابعی و 35 درصد چاپگرهای تبلیغاتی گزارش شده است که گردش مالی دیجیتال بیش از 25 درصد متغیر بوده است.
به نظر می‌رسد چاپ پیوسته تنها با یک درصد رشد از سال 2014 (25 درصد چاپگرها آن را دارند) تا سال 2015 (26 درصد) از رده خارج شده باشند. تنها آمریکای شمالی به‌عنوان یک بخش در چاپ کاربردی و محلی شاهد افزایش رشد قابل‌توجهی در حجم چاپ پیوسته بوده است.
محدودیت‌های رشد
هم چاپگرها و هم تامین‌کنندگان رقابت سخت را به‌عنوان بزرگترین محدودیت رشد عنوان نمودند، عدم فروش نیز تقریباً عامل بزرگ دیگر است. زمانیکه دلیل این امر پرسیده می‌شود، بزرگترین عامل ( 58 درصد) یافتن مشتریان جدید، و یافتن کارکنان فروش خوب با 35 درصد در درجه دوم است. حدود 32 درصد فقدان تقاضا برای چاپ سنتی را مقصر می‌دانند، اما تنها 10 درصد عین این جمله را برای چاپ دیجیتال می‌گویند.

 

 

بیشتر بخوانید . . .