K2016 چه خواهید دید؟

آن چه در ادامه می‌خوانید بخشی از معرفی نمایشگاه پلاستیک آلمان است که متن آن توسط نماینده این نمایشگاه در ایران در اختیار مجله قرار داده شده است.

در ماه اکتبر، بیش از 3000 تاجر از صنعت پلاستیک و لاستیک بار دیگر به معرفی محصولات و فرایندهای تعیین‌کننده روندهای آینده و راه حل‌های عملی خواهند پرداخت.
رشد جمعیت، شهرنشینی، افزایش مصرف انرژی، کاهش منابع، تغییرات اقلیمی و … همه اینها انبوهی از چالش‌های پیش روی ما هستند. این معضلات جهانی نیازمند وجود ذهن‌های خلاق، فن آوری‌های ابداعی و مواد با کیفیت و کارامد هستند. از 19 تا 26 اکتبر 2016، K 2016  میزبان صنعت بین المللی پلاستیک و لاستیک در مرکز نمایشگاهی‌اش در دوسلدورف آلمان خواهد بود. از غرفه‌داران دعوت می‌شود راه‌حل‌های مورد نظر خود را ارائه دهند. K به عنوان مهمترین نمایشگاه شاخص این صنعت و کاربری‌های وابسته، روندها و توسعه‌یابی‌های آینده را در یک مکان گردهم می‌آورد و به عنوان سکو و پلت‌فورم تجارت و نوآوری برای تولید‌کنندگان مواد خام، تولیدکننده‌های ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک و نیز دست اندرکاران و ذی‌نفعان مهمترین صنایع کاربردی شناخته شده است.
ثبت نام برای شرکت در K 2016  ماه‌‌ها قبل از آغاز آن به حد نصاب می‌رسد و بیش از 3.000 غرفه دار از بیش از 50 کشور در آن شرکت می‌کنند. طبق روال همیشگی، بیشترین گروه غرفه داران از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، ایتالیا، اتریش، سوئیس، فرانسه و ترکیه هستند، اما تعداد شرکت‌کننده‌‌هایی که از ایالات متحده آمده‌اند نیز قابل توجه است. در عین حال نمایشگاه تجاری K شاخصی آشکار از بروز تغییرات در بازار جهانی است: در طول چند سال اخیر، تعداد شرکت‌های آسیایی (و آن مقدار از فضای نمایشگاه که برایش ثبت نام کرده‌اند) به تدریج افزایش یافته است. امسال نیز به خصوص کشورهای چین، تایوان، هند، ژاپن و کره جنوبی با حضور نیرومندشان توجه بازدیدکنندگان را جلب خواهند کرد.
از آن جا که نمایشگاه تجاری K محل حضور طیف گسترده‌ای از شرکت‌های موجود در سراسر جهان است، تمرکز فقط بر مسائل اصلی مورد توجه این صنعت همچون کارایی در انرژی، منابع و مواد نیست، بلکه به بخش‌ها و منطقه‌بندی هم توجه شده است.
مثل همیشه، K 2016  در سرتاسر منطقه نمایشگاه پخش است و غرفه‌داران محصولات و خدمات خود را در همه 19 سالن موجود در این مکان با مساحتی کلی به میزان 170000 متر مربع ارائه می‌کنند. ساختار و موقعیت سالن‌ها مطابق با محدوده‌های کلیدی این صنعت است:
– ماشین‌آلات و تجهیزات
– مواد خام و کمکی
– محصولات نیمه‌تمام، ترکیبات صنعتی
و محصولات تقویت‌شده پلاستیکی
– خدمات

ماشین‌آلات و تجهیزات، اولین‌های جهان
امسال، تولیدکننده‌‌های جهانی ماشین‌ و تجهیزات (که بزرگترین گروه غرفه‌داران در K هستند) تعداد بسیاری از “اولین‌ها” در جهان را ارائه خواهند کرد. غرفه‌داران این گروه خاص که دو سوم از محدوده نمایشگاه را در اختیار دارند، محصولات خود را در سالن‌‌های 1 تا 4 و 9 تا 17 به نمایش خواهند گذاشت. مهندسین و تولیدکننده‌های سراسر جهان از هم اکنون برای رسیدن به مهلت نهایی اکتبر به سختی در تلاش هستند تا بتوانند واحدهای پیچیده تولید را به صورت زنده نمایش دهند.

مواد خام و کمکی، مواد آینده
در سال 2016، متخصصان مواد خام و کمکی(افزودنی‌ها) به ارائه تولیدات و محصولات پیشرو در دانش پلیمر می‌پردازند: موادی با کارامدی فوق‌العاده که امکان کارایی زیست‌محیطی و اقتصادی متوازن‌تر را فراهم می‌کنند. گذشته از بهینه‌سازی پلیمرهای استاندارد، موارد تمرکز مهم و اصلی امسال عبارتند از افزودنی‌ها و فیلرها، بیوپلیمرها، پلیمرهای عملکردی و نیز پلیمرهای خود تقویت‌کننده.

محصولات نیمه‌تمام، ترکیبات صنعتی
و تولیدات تقویت‌شده پلاستیکی
یک بازار رو به رشد
از مشخصات این صنعت وجود یک نیروی قدرتمند خلاقانه و طیف وسیعی از محصولات و تولیدات است. محصولات باصرفه از نظر انرژی و منابع اهمیتی بسیار بیشتر از گذشته پیدا کرده‌اند و می‌توانند چالش‌برانگیزترین نیازها را هم براورده کنند. تامین‌کننده‌های مواد خام، محصولات نیمه‌تمام و ترکیبات صنعتی، محصولات و خدمات خود را در سالن‌های 5 تا 8 به نمایش می‌گذارند.

معیاری برای تاریخ
K 2016 نشان‌دهنده زنجیره کامل ارزش افزوده در این صنعت با عمق و وسعتی بی‌رقیب است. این مساله شامل لاستیک هم می‌شود که نقشی بسیار مهم دارد، هرچند این بخش به نسبت سایر بخش‌های صنعت پلاستیک کوچکتر است. با این حال کاربری‌های مهم این صنعت اهمیت زیادی برای آن و توسعه‌های بسیار نوآورانه‌اش قائل هستند.
Rubber Road در سالن 6 بخشی مهم و غیرقابل گذشت از نمایشگاه K بوده و مورد علاقه شدید بازدید‌کنندگان است.
نمایشگاه تجاری K برای این صنعت و بازار جهانی ابداع و نوآوری مرتبط با آن یک معیار است، زیرا در این نمایشگاه است که متخصصان جهانی پلاستیک و لاستیک با هم دیدار می‌کنند، مسیر پیشروی صنعت را نشان می‌دهند و اطلاعات لازم درباره محدوده‌های نو و پیش‌بینی شده کاربری برای پلاستیک و لاستیک را در اختیار متخصصان بازدیدکننده در زمینه صنایع متحرک و اتوماتیو، بسته‌بندی، E+E و ارتباطات، ساخت و ساز، مهندسی پزشکی و صنایع هوا و فضا قرار می‌دهند.

توسعه و پیشرفت در شکل‌دهی پلیمرها
برای مثال در مواردی همچون حمایت از مصرف‌کننده‌ها. استفاده از پلیمرها برای بسته‌بندی مواد غذایی سبب حفاظت از محتویات، تضمین بهداشت و سلامت، ارائه اطلاعات درباره ترکیبات و مدت اعتبار مواد غذایی و تسهیل ذخیره‌سازی و انتقال آنها می‌شود و در عین حال مشخص می‌کند که محصول مورد نظر به شکل اصلی آن تحویل شده یا خیر. در حدود یک سوم تولید بین‌المللی پلاستیک به شکل بسته‌بندی است، درحالی که وزن متوسط بسته‌بندی محصولات از قبل کاهش یافته و نشان می‌دهد بسته‌بندی کمتری برای محصولات بیشتر استفاده شده است.
علاوه بر این، مواد پلیمری در همه جنبه‌های صنایع ماشین‌های متحرک حضور دارند: میزان پلیمرها در خودروها و هواپیماها به تدریج افزایش یافته است. ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی پلاستیک‌ها و مواد مرکب دوشادوش مواد رایج و مرسوم و در مواردی بیش از آنها است، با این تفاوت که سبک‌تر هم هستند. بنابراین استفاده از پلیمرها سبب صرفه ‌جویی در هزینه، منابع و نشر گاز می‌شود.
پلاستیک‌ها در صنعت ساخت و ساز و بخش لوازم خانگی هم نقشی مهم ایفا می‌کنند. مواد پلیمری در صنعت ساخت و ساز به دلیل خصوصیات منحصر به فردشان غیرقابل اجتناب شده‌اند. پلیمرها در مواردی همچون پروفیل‌های پنجره، داکت‌های کابل، سقف‌سازی، ورق‌سازی، و تولید مواد برای کف‌سازی و عایق‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلاستیک مانع نفوذ سرما، گرما و صدا می‌شود. لوله‌های جدید آب و فاضلاب عمدتاً از پلاستیک ساخته می‌شوند زیرا هم به‌صرفه هستند و هم دوام زیادی دارند. مواد پلیمری برای کاربری‌هایی که سبب تولید برق از منابع تجدیدپذیر (مثل انرژی باد و خورشید) می‌شوند نیز به میزان وسیعی استفاده می‌شوند.
نمایشگاه تجاری K همیشه توسعه فن‌آوری را زیرنظر داشته است و این رویه را با ارائه مطالب در محل نمایشگاه و نیز ترتیب دادن رویدادهای مربوطه ادامه می‌دهد.
ارائه مطالب خاص در “پردیس دانش”، “صبحانه‌های تجارت بیوپلاستیک” و “کنفرانس زنجیره طراحی”، 3D fab+print و آغازگر آموزش درباره پلاستیک، بر زمینه‌های خاص و مسائل محوری مرتبط با این صنعت تمرکز دارند فرصتی عالی است برای جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک.

صنعت پلاستیک به آینده شکل می‌دهد
ارائه این مطلب قصد نشان دادن این را دارد که مواد پلیمری چگونه ظاهر زندگی مدرن را شکل داده‌اند چه از نظر عملکردی و چه از نظر زیبایی و پایداری. در این رویداد به جنبه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی پرداخته می‌شود و در عین حال مشکلات ناشی از این صنعت از جمله زباله‌های دریایی هم مد نظر قرار می‌گیرند.
ارائه مطالب و طراحی خلاقانه استند، مسائل اصلی مورد توجه در رویداد خاص ارائه شده در سالن 6 هستند که عبارت است از نطق‌های VIP، ارائه مطالب، رویدادها و بحث‌های مقدماتی. در سرتاسر مدت نمایشگاه، دانشجویان مدارس و دانشگاه هم ایده‌های خود را درباره شکل‌دهی به آینده ارائه می‌کنند تا بازدیدکنندگان را به فکر وا دارند.
برای نهمین بار متوالی این ارائه مطلب خاص، پروژه‌ای از صنعت پلاستیک آلمان با پیشگامی PlasticsEurope Deutschland و Messe Düsseldorf، به ترویج برنامه رسمی نمایشگاه تجاری K خواهد پرداخت.

پردیس علم:
ارتباط و مباحثه بین علم و اقتصاد
پردیس علم، انجمنی که در آن تجارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند به تبادل اطلاعات بپردازند، به بازدید‌کننده‌ها و غرفه‌داران K چشم‌اندازی جامع در زمینه فعالیت‌ها و دستاوردها در تحقیقات مربوط به پلاستیک و لاستیک ارائه می‌دهد.
پردیس علم از آغاز فعالیتش در 2013 وسعت پیدا کرده و تعداد دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای تامین‌کننده مالی شرکت‌کننده در آن در حال افزایش است. در این پردیس 4 موضوع محوری بررسی می‌شوند، زیرا انتظار می‌رود که تاثیر بسیار زیادی بر توسعه بازارهای این صنعت در چند ساله آینده ایفا کنند:
– کارامدی منابع
– رقمی کردن ارزش افزوده/ industry 4.0
– مواد جدید
– مهندسی سبک وزن
و نیز آموزش علوم. دانشمندان حلقه نوآوری در K 2016  یا تیم‌های انستیتوهای آنها به پردازش و تنظیم اطلاعات در زمینه موضوع‌های محوری می‌پردازند و گذشته از حضور در دستور کار پردیس دانش، به این مسائل در رویداد خاص ” پلاستیک به آینده شکل می‌دهد” و نمایش‌ها اشاره خواهد شد.

3D fab+print
هیچ فن‌آوری دیگری در سال‌های اخیر به اندازه چاپ سه بعدی مورد بحث و جدل نبوده است. در سرتاسر دنیا، روش‌های تولید افزودنی به دلیل تاثیرگذاری بر صنعت طراحی و بسته‌بندی، مهندسی ماشین و خط، مهندسی هوا و فضا، مهندسی خودرو و نیز مهندسی دندانپزشکی و پزشکی کاربران خود را هشیار و گوش به زنگ نگه می‌دارند. طبیعتاً K 2016   توجه خاصی به این فن آوری دارد.  سه سال پیش،  Messe Düsseldorf برند  3D fab+print را وارد بازار کرد تا این مبحث مهم را در بازار وارد کند، نه فقط برای بازار تجاری K، بلکه در سایر رویدادها همچون drupa (نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و راه‌حل‌های بین‌رسانه‌ای)، در MEDICA (فروم جهانی پزشکی)، و در COMPAMED (راه‌حل‌های برتر برای فن‌آوری‌های پزشکی).
پورتال  www.3dfabprint.com همراه با KCI Publishing BV به ارائه فن آوری‌های با کیفیت و به روز و چشم‌اندازهای آینده می‌پردازند. یک بروشور مخصوص، اطلاعات لازم درباره همه غرفه‌داران در بخش تولید افزودنی در K 2016 را ارائه می‌کند.

بیوپلیمرها، توانمندی‌ها و فرصت‌ها
در چند سال گذشته، بیوپلیمرها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند زیرا جایگزین مناسبی برای مواد مرسوم پلیمری هستند. بحث مهم در زمینه فایده‌ها و مضرات، نقش آینده و توان بالقوه بازاری بیوپلیمرها (هم دارای پایه زیستی وقابلیت تجزیه زیستی) محرک همه تجارت‌های پیشگام در این صنعت است. غرفه‌داران در بسیاری از استندها اطلاعاتی درباره توانمندی‌ها و فرصت‌های بیوپلیمرها ارائه می‌کنند. علاوه بر این، انتشارات مخصوصی در این زمینه به نام ” مجله بیوپلاستیک” با همکاری Messe Düsseldorf سه رویداد دیگر را هم برگزار می‌کند که به این مساله توجه دقیقتری دارند: “صبحانه‌های تجارت بیوپلاستیک” هر صبح از 20 تا 22 اکتبر برگزار خواهند شد. در این گردهمایی‌ها بازدیدگنندگان می‌توانند به ارائه و تبادل اطلاعات بپردازند.

کنفرانس زنجیره طراحی
این کنفرانس که در K 2013  آغاز شد، بازخورد بسیار مثبتی داشت. این بار کنفرانس Design Chain@K به میزبانی  Crain Communications بار دیگربه جنبه‌های فنی و کاربردی نوآوری در زنجیره طراحی می‌پردازد. این رویداد به طراحان و تولیدکنندگان مواد امکان می‌دهد تا در زمینه استفاده از پلیمرها در کاربری‌های متفاوت تولید به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند. در این برنامه مثال‌هایی از صنایع خودروسازی و پزشکی، لوازم مصرفی الکترونیک و بسته‌بندی ارائه خواهند شد.

تشویق حرفه‌ای‌های جوان در K2016
آغازگر آموزش و تعیین صلاحیت آلمان KAI قصد دارد دورنما و چشم‌اندازهای گزینه‌های شغلی در صنعت پلاستیک را میان نسل جوان ترویج و تشویق کند.
فعالیت‌هایی که از نمایشگاه‌ها و مباحثات تا تجربیات عملی گستردگی دارند برای جذب حرفه‌ای‌های جوان به این صنعت ارائه خواهند شد. KAI با میزبانی مشترک Gesamtverband Kunststoffverarbeitende Industrie (GKV)  و سایر نهادها و انستیتوها از جمله Messe Düsseldorf اجرا می‌شود.

نگاهی به آینده، آغاز از 19 اکتبر 2016
نمایشگاه تجاری K با داشتن بیشترین حجم اطلاعات در جهان یک سکوی اطلاعات و تجارت طراز اول با چشم‌اندازی رو به آینده است. این رویداد به شکرانه ارائه محصولات و راه‌حل‌هایش و تعداد بالای انستیتوهای تحقیقاتی به مرکز آینده‌نگری و توسعه تبدیل شده است. تجارت و تحقیق دوشادوش یکدیگر در تلاشند تا به بازدیدکنندگان و متخصصان سناریوهایی را ارائه بدهند که در آینده صنعت پلاستیک و لاستیک را شکل خواهند داد. هر فردی که در این رویداد شرکت کند می‌داند که آن چه گفته شد یک وعده توخالی نیست. K2016  مکانی است که در آن ایده‌های خوب به معاملات تجاری خوب تبدیل می‌شوند. در 19 اکتبر، بازدیدکنندگان و غرفه‌داران بار دیگر این وعده را محقق خواهند ساخت.

بیشتر بخوانید . . .