وضعیت صنعت ورق و کارتن در سال 1394

تحليل سيدامير حسينی
مدير سايت صنايع سلولزی
از سالی كه
بر صنعت كارتن گذشت

 

به عنوان كسي كه اوضاع صنايع سلولزی و كارتن را رصد می‌كنم بايد بگويم متأسفانه صنعت ورق و کارتن شروع خوبی در سال 1394 نداشته و مشکلات رکود و نبودن تقاضای مؤثر در بازار از سال1393 به سال جدید منتقل گردید.
در ابتدای سال و با مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در خصوص مسائل هسته ای و امید بر طرف شدن تحریم ها ،چشم انداز خوبی برای تابستان و اوایل مهمر ماه امسال مشاهده می گردید ولی متآسفانه با نزدیک شدن به پایان مذاکرات و حتی خاتمه آن، تقاضای بسته‌بندی و بخصوص کارتن در بازار رشد ننمود و به حالت سکون و رکود خود ادامه داد و با توجه به شرایط بازار کارخانجات مجبور به کاهش تولید از سه شیفت به دو شیفت و بعد از آن هم به یک شیفت شدند و برخی از کارخانجات هم مجبور به تعطیلی واحد خود گردیدند.
با توجه به موارد بالا، حداقل کاهش 10درصد تا 15 درصد تولید کارتن را تا این زمان شاهد هستیم و پیش بینی می گردد این روال تا پایان سال ادامه داشته باشد.
در اواسط شهریور ماه اعلام گردید واردات کاغذهای بسته‌بندی (کرافت-تست لاینر و فلوتینگ) از لیست استفاده از ارز مبادله ای خارج و واردات آن فقط با ارز آزاد امکان پذیر می باشد. با توجه به این بخشنامه ، صنعت کارتن احساس می کرد که در این زمان باید کاغذ وارداتی را گران تر از قبل تهیه نماید و این مشکلی دیگر بود برای واحدهای ورق و کارتن.
ولی این اتفاق به دلایل زیر رخ نداد:
اولاً قیمت کاغذ کارخانجات کره ای و چینی کاهش قابل توجه ای داشت
دوماً با توجه به رکود حاکم بر صنعت کارتن، واحدهای تولیدی ورق و کارتن تمایلی برای خرید این کاغذ ها نشان نمی دادند.
سوماً با راه اندازی کارخانجات کاغذ سازی جدید، که تولید کاغذ انها در حد کاغذ های وارداتی کره ای و چینی می باشد ، تولید کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از کاغذ های داخلی نشان دادند ،در نتیجه قیمت کاغذ های وارداتی با ارز آزاد تقریباً هم قیمت کاغذ های وارداتی با ارز مبادله ای گردید.
در هشت ماهه امسال مقدار واردات کاغذ کرافت معادل 000/75 تن و دقیقاً معادل واردات هشت ماهه سال 1393 بوده است.
واردات کاغذ وایت تاپ در هشت ماهه امسال معادل 000/28 تن و واردات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل 000/20تن بوده است.
واردات کاغذ تست لاینر در هشت ماهه امسال معادل 000/11 تن و واردات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل 000/15 تن بوده است.

متأسفانه در وضعیت فعلی برخی از کارخانجات مصرف کننده عمده کارتن اقدام به خرید و نصب خطوط تولید ورق و ماشین آلات تبدیلی آن نموده اند که این امر باعث خروج تقاضای این کارخانجات از بازار تولیدکنندگان ورق و کارتن می گردد.
در حال حاضر پیش بینی می گردد حدود 000/500/2 تن ظرفیت نصب شده ورق کارتن در کشور داشته باشیم که حداکثر تولید در سال 1394 به 000/600 تن هم نخواهید رسید.
از طرفی برخی از کارخانجات کاغذ سازی که بازار فروش خود را در خطر می دیدند اقدام به نصب و راه اندازی خطوط تولیدی ورق و کارتن نمودند.
خوشبختانه با سرمایه گذارهای خوبی که در چند سال گذشته در بخش تولید کاغذ بسته بندی انجام شده است در حال حاضر شاهد تولید کاغذ قابل رقابت از نظر کیفیت با کاغذ های وارداتی هستیم و امید داریم در آینده نزدیکتر کاغذ های داخلی بتواند 100درصد نیاز بخش بسته بندی را تأمین نماید.

پیش بینی صنعت ورق و کارتن
در سال آینده:
با توجه به برداشته شدن تحریم ها و افزایش صادرات غیر نفتی پیش بینی می گردد. تقاضای مؤثر داخلی و صادراتی در بخش کارتن رشد قابل ملاحظه ای نموده و صنعت کارتن بتواند نفس راحتی را در سال آینده بکشد.
paperandwood.com

بیشتر بخوانید . . .