انجمن توليدكنندگان ظروف يكبارمصرف

انجمن توليدكنندگان ظروف يكبارمصرف از جمله تشكل‌هاي مستقيم و موثر بسته‌بندي است. فعاليت اعضاي اين انجمن از جمله پرچالش‌ترين فعاليت‌هاي مربوط به بسته‌بندي است.
از طرفي يكي از نزديك‌ترين تشكل‌هاي بسته‌بندي به سطوح مختلف مردم همين انجمن مي‌باشد و فعاليت اعضاي آن رابطه مستقيم با سلامتي مردم دارد.
ساليان زيادي بود كه منتظر تشكل اين صنف بوديم تا اين كه دو سال پيش بالاخره تعدادي از بزرگان اين صنعت در اتاق بازرگاني و صنعت و معدن ايران گرد هم آمدند و تشكل فعلي را ايجاد كردند. ناگفته نماند نقش محمدعلي ساعت‌نيا مديرمسئول ماهنامه صنعت پلاستيك نيز در اين ميان پررنگ بود.
اكنون با گذشت نزديك به دوسال از تشكيل اين انجمن و در آستانه بيست و يكمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران در پايان يكي از جلسات هيئت مديره انجمن و در فضايي دوستانه با چهار نفر از اعضاي هيئت مديره به گفت و گو نشستيم.
در اين ميان بايد از برخورد خوب و همكاري دكتر محمدباقر آل‌آقا دبير اين انجمن و همكار ايشان خانم هاشمي ياد كرد.

iranpack-sanat-bastebandi-photo 3

اعضای هیئت مدیره چه تعداد و چه کسانی هستند؟

1-    حمید صمدی – رئیس هیئت مدیره
2-    عبدالمجید لطیفی – نایب رئیس
3-    ظفر امیربگلویی – عضو هیئت مدیره
4-    علیرضا حقگو – عضو هیئت مدیره
5-    غلامرضا جلالیان – عضو هیئت مدیره
6-    محمدجعفر طوسی – بازرس اصلی انجمن
7-    محمدباقر امامی آل‌آقا – دبیر انجمن

تعداد اعضای انجمن چند نفر است؟

اين انجمن دارای 30 عضو رسمی و در حدود 20 عضو غیر رسمی است که اعضاي غيررسمي در حال اقدام و تکمیل مراحل عضویت در انجمن می‌باشند.

بزرگترین یا مهمترین تهدید در صنف تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در سال 1393 چه بود؟

امامی آل آقا/ تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف جدا از قاطبه صنعت پلاستیک و اصولا صنعت، به طور عام نبوده و نیست و تهدیدی که به طور کلان صنایع کشور را متاثر می‌کند، این صنعت را نیز تهدید می‌کند و لیکن به طور اخص متاسفانه بزرگترین تهديد غالبا از ناحیه مجاری غیرمسئولی است که به نحو فزاینده‌ای در جهت تخریب صنعت ظروف یکبار مصرف از منظر غیر مفید بودن و مضر بودن، پيوسته تکرار می‌شود.
باید اضافه کرد بحث محیط زیست هم ناشی از عدم فرهنگ صحیح استفاده از ظروف یکبار مصرف است و نه از ناحیه خود آن.
لطیفی/ تهدیدهای مختلف و قابل توجهی وجود دارد اما به طور مثال می‌توان یکی از مهمترین معضلات این ضعف وجود واحدهای تولیدی است که تاکنون به صورت غیررسمی و یا به اصطلاح زیرپله‌ای، بدون هیچ حس مسئولیت‌پذیری و بدون اخذ مجوزهای رسمی از سازمان‌های ذیربط، علی‌الخصوص معاونت غذا و دارو و بهداشت، فعاليت كرده و مي‌كنند.
فعالیت این واحدها مشکلات عدیده‌ای را برای تشکل تولیدکنندگان به وجود آورده است. در همین راستا تشکل تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف حرکتی را آغاز کرده که واحدهای دارای مجوز را شناسایی می‌كند و تحت حمایت قرار می‌دهد. اين تشكل کارگاه‌های غیررسمی را نیز در راستای اهداف تشکل به منظور جلوگیری از آسیب‌پذیری مصرف‌کنندگان، شناسایی و جذب می‌نماید تا هرچه زودتر و سریع‌تر در جهت اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند. انجمن بر این نظر است که با حمایت و شناسایی واحدهای تولیدی غیررسمی از تبلیغات منفی و به دور از تحقیقات تخصصی که در سطح جامعه منتشر شده است، بکاهد.
حقگو/ اصلی‌ترین ضعف، تهدید مسائل فرهنگی می‌باشد. چرا که بعضی افراد ناآگاه از نقصان فرهنگی جهت رفع تکلیف در نحوه اطلاع‌رسانی با پاک کردن این صورت مسئله که در زمینه مصرف همه کالاها و موارد مصرفی ضعف فرهنگی وجود دارد که با تخریب محصولات تولیدی سعی در حل موضوع داشته‌اند. که البته باعث تشویش اذهان عمومی می‌گردند و هیچ کمکی به استانداردسازی فرهنگ مصرف نخواهد کرد.

نوع تعامل تشکل تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف با دولت چگونه است؟ آیا تعاملی به وجود آمده؟

امامی آل آقا/ بله انجمن در تلاش بوده و هست تا شبهاتی که غیرمسئولانه و غیر تخصصی در رابطه با مسائل و مضراتی که از ناحیه استفاده از ظروف به سلامتی جامعه وارد می‌شود را به طور مستدل پاسخگو باشد. در این راستا با سازمان محترم غذا و دارو جلسات مکرر و پیگیری‌هایی داشته‌ایم، به طور مثال در سال گذشته صورت جلسه‌ای مورد توافق قرار گرفت که در آن تاکید شده است که از بکار بردن عبارت “مضر بودن” و “سرطانزا بودن” این ظروف جدا جلوگیری شود.
لطیفی/ تشکل تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف تلاش فراوانی در زمینه تعامل و هماهنگی با دولت انجام داده و می‌دهد، یکی از اهداف تشکل ما تعامل با دولت جهت جلوگیری از تبلیغات سوء در مورد ظروف یکبار مصرف پلیمری است.
خوشبختانه با تلاش تمامی اعضای هیئت مدیره و با جلسات متعددی که دولتمردان و مسئولان دولتی ذیربط، علی‌الخصوص وزارت بهداشت داشته‌ایم، دوستان ما در دولت به این باور رسیده‌اند که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری از نظر سلامت مشکل‌آفرین نبوده و نیست و در صورتی که تمامی مجوزهای ضروری از سازمان بهداشت مواد غذایی کسب شود و سازمان استاندارد ایران نیز پروانه‌های کسب و تولید را تایید نماید، استفاده از آن ظروف یکبار مصرف مورد تایید و بلامانع است. در این زمینه توافق‌نامه‌ای نیز بين ما تنظیم و امضاء شده است که رونوشت آن تقدیم می‌گردد.
حقگو/ نوع تعامل ما با دولت تعامل سازنده و در جهت جلوگیری از تبلیغات غیر اصولی و غیر واقعی در مورد ظروف یکبار مصرف پلیمری بوده است و در این راستا به توافق و تفاهم‌نامه‌ای که در مجمع تشکل موجود است رسیده‌ایم. در مجموع تشکل تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در پی تعاملی سازنده و گره‌گشا بوده و هست.

عضویت در تشکل و انجمن، به جز تاثیر همصدایی و داشتن یک خواست مشترک، چه اثری در کسب و کار اعضاء ایجاد کرده است؟

امامی آل آقا/ به تبع ماهیت انجمن که محملی است جهت تبادل و تعاملی افکار و تجربیات اعضاء، انجمن بستر و جایگاه مناسبی است تا تولیدکنندگان این صنعت بتوانند با هم‌افزائی اندوخته‌ها و تجارب خود صنعت را به پیش و ایجاد اعتماد به نفس مضاعف از در کنار هم بودن اعضاء را مصمم‌تر به ادامه کار نموده است.
لطیفی/ به جز همصدا شدن کلیه تولیدکنندگان، باید عرض کنم که این تشکل بعد از تشکیل شدن باعث شده است که دوستان و همکاران بیشتر با محصولات و تولیدات یکدیگر آشنا شوند و این آشنایی با تولیدات یکدیگر، نوعی رقابت در کنار رفاقت را ایجاد کرده است، که این رقابت باعث افزایش کیفیت محصولات در بازار شده و از طرفی افزایش و بهبود کیفیت موجبات کاهش دغدغه مصرف‌کننده را در پی خواهد داشت.

وضعیت و تناسب ظروف گیاهی و پلیمری
در سال 1393 چگونه بود؟

امامی آل آقا/ ابتدا عرض کنم که هر کشور ظروف گیاهی به معنی اخص کلمه و گستره فرمولاسیونی ابداعی است که تنها دارای درصدی از پایه گیاهی می‌باشد. با فرض قبول این گونه محصولات به عنوان ظروف گیاهی به نظر می‌رسد سهم آن از بازار چیزی حدود 3 درصد است و بقیه یعنی 97 درصد ظروف بر پایه پلیمر است.
لطیفی/ طبق بررسی‌های تخصصی و آزمایشگاهی معتبر انجام شده در ایران، مشخص شد بیش از 50 درصد مواد به كار رفته در ظروف گیاهی یکبار مصرف پلیمر است و می‌توان گفت در اصطلاح به آن گیاهی گفته می‌شود. از نظر ما ظروف گیاهی یکبار مصرف از نظر تولید و رقابت با ظروف یکبار مصرف پلیمری، توان رقابت و ایجاد توازن در بازار را ندارد. تناسبی هم در میان نیست و نخواهد بود.

ظروف یکبار مصرف در ایران چه تفاوتی
با مشابه آن در کشورهای توسعه‌یافته دارد؟

امامی آل آقا/ تفاوت عمده و محتوی چندان ویژه‌ای ندارد در کشورهای توسعه یافته نیز مثلا محصولات لبنی و فرآورده‌های غذایی در همین ظروف و با همین پایه مثلا PP  یا PS  بسته‌بندی می‌شود صرفا در برخی مواقع کاربردشان متنوع یا متفاوت است.
لطیفی/ ظروف یکبار مصرف در ایران کاملاً و دقیقاً بر اساس استانداردهای دیگر کشورهای جهان می‌باشد. چه از نظر کیفیت تولید و چه از نظر شکل و ساختار و تنوع و …
شاید در برخی موارد نسبت به نوع مصرف اندازه ظرف کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشد وگرنه از لحاظ مواد تشکیل‌دهنده تولیدکنندگان در ایران کاملا به روز هستند. از نظر ماشین‌آلات و قالب‌ها کاملا به روز و در سطح بسیار بالایی هستیم. باز هم عرض می‌کنم شاید تنها به دلیل تفاوت فرهنگ مصرف در اندازه‌ها و اشکال، بسیار کم تفاوت‌هایی دیده شود.

این صنعت از نظر تکنولوژی تغییری کرده است؟
از نظر شکل و فرم هیجانی در بازار دیده نمی‌شود.

امامی آل آقا/ تکنولوژی مؤلفه پویایی دارد و لذا صنعت ظروف یکبار مصرف با توجه به تولیدکنندگان مطرح و فعالی که در کشور دارد، سعی داشته تا از کاروان دانش فنی روزآمد بهره برده، در حال حاضر از نوع مواد، ترکیب، خطوط تولید وطراحی محصول شاهد پیشرفت‌های خوبی در کشور هستیم.
در رابطه با شکل و فرم محصول در زمینه ظروف غیر عام و اصلاحات بازاری و در صحنه ظروف بسته‌بندی مواد غذایی، لبنی و حتی بهداشتی شاهد نوآوری‌های روز به روز و تغییرات هستیم.
لطیفی/ صنعت تولید ظروف یکبار مصرف مانند دیگر صنایع از نظر تکنولوژی به روز و در حال پیشرفت است. بسیاری از اعضاء این انجمن از ماشین‌آلات روز دنیا در این صنعت استفاده می‌کنند.
در رابطه با سوال شما در رابطه با نبودن هیجان در بازار از نظر فرم و شکل باید عرض کنم، تصور عموم مردم از ظروف یکبار مصرف، تنها لیوان یکبار مصرف و ظروف غذایی است که در ماه‌های مبارک رمضان و ماه محرم بیشتر استفاده می‌شود، در صورتی که بخش عظیمی از ظروف صنایع لبنی کشور را صنعت تولید ظروف یکبار مصرف، تولید می‌کند. به عنوان مثال: دوست و همکار پیشکسوت ما، جناب آقای امیر بگلو که عضو هیئت مدیره نیز هستند، به تنهایی بیش از 70 نوع قالب در واحد تولیدی خود محصول تولید می‌کنند. به گمان بنده تکنولوژی در این تشکل به روز و در حال پیشرفت است.

چشم‌انداز و اهداف انجمن براي سال 1394؟

امامی آل آقا/ بله در دستور کار انجمن در سال 94 کماکان تعامل مثبت و مؤثر با سایر ارگان‌های ذیربط نظیر: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، مؤسسه استاندارد و شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه پتروشیمی کماکان ادامه خواهد داشت.
از مهمترین اهداف انجمن در سال 94، ادامه میزگردهای تخصصی و برگزاری کارگاه‌های آموزش جهت تنویر افکار و جامعه مخاطب می‌باشد. حضور در مراجع تصمیم‌سازی و تدوین آئین‌نامه‌ها و استانداردها از سایر فعالیت‌های مهم انجمن است.
لطیفی/ برنامه‌ریزی هدفمند و بزرگ این انجمن در سال 1394 فرهنگ‌سازی و ایجاد الگوی مصرف در زمینه ظروف یکبار مصرف از راه‌های مختلف می‌باشد. برنامه ما این است که از راه‌هاي مختلف، نحوه مصرف، نوع مصرف، بازیافت این محصول و چگونگی بازگرداندن آن به چرخه متناسب تولید را به عموم مردم آموزش دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم.
در واقع به گمان ما باید در زمینه مصرف ظروف یکبار مصرف پلیمری اخبار و اطلاعات صحیح و کارشناسی به مردم داد تا از تبلیغات سوء رقبا و افراد بی‌اطلاع جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید . . .