نقشه‌ی سه‌بعدی مقیاس نانو، پرده از اسرار جوهرگذاری روی کاغذ برمی‌دارد

تیمی از دانشمندان فنلاندی در دانشگاه Jyvaskyla راه جدیدی برای بررسی هنر جوهرگذاری روی کاغذ به شکل 3D یافته‌اند که بی‌سابقه است. این تکنیک توانسته‌است درک داشنمندان از اینکه چطور جوهر به کاغذ چسبیده و نهایتا منجر به محصولات چاپ‌شده با کیفیت بالاتر، و محصولات با کیفیت بالاتر و ارزانتر و سازگارتر با محیط زیست‌ می‌شود، ارتقا دهد.

محققان با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن اشعه ایکس و لیزر، یک نقشه در مقیاس نانو از ضخامت متغیر جوهر تونر تهیه کرده‌اند. آنها دریافتند که فیبرهای چوبی‌ای که از کاغذ بیرون آمده‌اند پوشش نسبتا نازکی از جوهر را دریافت کردند. به طور کلی، آنها دریافتند که ضخامت تونر بیشتر با تغییرات نقطه‌ای در میزان سختی تعیین می‌شد و کمتر تابع تغییرات شیمیایی ناشی از پرداخت براق ناهموار کاغذ بود.

دانستن این که چطور تغییرات توپوگرافی بر ضخامت جوهر اثر می‌گذارند به صنعت چاپ کمک می‌کند یک جوهر سازگارتر با محیط زیست و با مصرف انرژی کمتر ساخته و اندازه توزیع ذرات جوهر را بهینه‌سازی کند. این موضوع همچنین به صنعت تولید کاغذ کمک می‌کند کاغذ و بسته‌بندی پایدارتری، مثلا از اجزای بازیافت‌شده، بسازد و در عین حال کیفیت مورد نیاز برای مستحکم کردن جوهر را حفظ کند. علاوه‌براین، صنعت تولید کاغذ می‌تواند از یافته‌هایی استفاده کند تا دریابد بهترین شیوه برای واردکردن ویژگی‌های هوشمندانه و جدید در داخل کاغذ چیست.

بیشتر بخوانید . . .