ایران در زمینه شکلات و آبنبات چه از نظر نوع کیفیت تولید و چه از نظر بستهبندی آن شاهد رشد روزافزون بوده است. ولی میتوان گفت به نبات کمتر توجه شده است. برخلاف شکلات و آبنباتها، نبات محصولی ایرانی است و آن را مختص ایران میدانند. همچنین به خاطر استفاده از زعفران در نبات و صادرات گستره آن به تمام نقاط دنیا تاکنون روی این محصول، هیچ ساختار و طراحی صنعتی جدیدی انجام نشده است.
نبات دستهدار به دلیل شکل فیزیکی و گرد بودن آن، در بستهبندیهای موجود در بازار بر اثر حمل و نقل و جابجایی در انبارها و فروشگاهها چرخیده و چه بسا به دلیل شکنندگی بالا خرد شده و مهمتر از آن، این که به دلیل تزیین نبات با زعفران تمام زیبایی آن قبل از رسیدن به دست مصرفکننده نهایی از بین میرود.
مصرف نبات نه تنها در شهرهای زیارتی ایران به عنوان سوغات مصرف بالایی دارد بلکه سالیانه چندین هزار تن به کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی صادر میشود.
شریفی یکی از تولیدکنندگان ایرانی یک ساختار بستهبندی جدید و محکم برای نبات دستهدار تدارک دیده تا نقایصی که برشمرده شد را رفع کند. در این بستهبندی، نبات چوبی در قالب خود طوری قرار میگیرد که از هم فاصله داشته و خود چوب نبات در شیاری که از دو طرف آن را قفل میکند قرار میگیرد. در انتهای چوب نبات، دستهایی از جنس چوب که برند تولیدکننده نیز بروی آن حک شده اضافه گردیده است که باعث سهولت گرفتن نبات و هم زدن آن نیز میباشد.
مزایای ویژه این بستهبندی که توسط طراح و تولیدکننده آن مطرح شده به شرح زیر میباشد:
• چیدمان یکدست و منظم نبات
• عدم برخورد نباتها با هم و قرارگرفتن آنها روی هم
• جلوگیری از خرد شدن نباتها و ساییده شدن
• عدم چرخش نبات و حفظ حالت اول بستهبندی
• سهولت هم زدن به خاطر وجود دسته نبات
• همگام بودن برند تا لحظهی آخر با مصرفکننده