Nano-layer براي بسته‌های استریل

محققین دانشگاه لیورپول در حال تحیقق در مورد استفاده از نور ماوراءبنفش برای تولید فیلم‌های نازکی هستند که می‌توان از آنها روی پنل‌های خورشیدی استفاده کرده و غذا و ابزارهای پزشکی را استریل نگه داشت.

محققین دانشگاه لیورپول در حال تحیقق در مورد استفاده از نور ماوراءبنفش برای تولید فیلم‌های نازکی هستند که می‌توان از آنها روی پنل‌های خورشیدی استفاده کرده و غذا و ابزارهای پزشکی را استریل نگه داشت. هدف ایجاد روش‌های جدیدی برای ته‌نشینی لایه اتمی است. این تکنیک يعني استفاده از نور به جای حرارت برای ایجاد لایه‌ها، در ساخت بسیاری از ابزارهای الکترونیک استفاده می‌شود.
در حال حاضر، مواد شیمیایی روی یک سطح صاف قرار گرفته و از زیر حرارت می‌بینند. سپس هنگامی که واکنش می‌دهند، لایه‌هایی تولید می‌کنند که قطرشان به اندازه یک نانومتر در هر سیکل بوده و بسیار هم‌شکل هستند.
پروژه لیورپول استفاده از حرارت از زیر را جایگزین نور از بالا کرد تا این واکنش را ایجاد کند. این شیوه به شکل چشمگیری از لحاظ انرژی کارآمد بوده و اجازه می‌دهد که صنعت از ته‌نشینی لایه اتمی در بسیاری کاربردهای دیگر استفاده کند که در آنها لازم است سطوح بزرگ پوشیده شوند. یک کاربرد احتمالی برای این روش جدید، خلق بسته‌بندی ویژه‌ای است که می‌توان برای استریل نگه داشتن تجهیزات پزشکی یا غذا از آن استفاده کرد.
پروفسور Paul Chalker از دانشکده مهندسی دانشگاه لیورپول گفته است: “این مفهومی جدید و هیجان‌انگیز برای تولیدات high-tech است. استفاده از لایه‌های بسیار نازک مزایای فراوانی دارد، اما تا کنون کاربرد آنها به صنعت الکترونیک محدود شده است.”

بیشتر بخوانید . . .