مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بستهبندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در اردیبهشت ماه 1403
رضا اسعدی نظرلو
استاندارد ملی بسته بندی چای کیسهای تجدید نظر شد
تجدید نظر استاندارد ملی «بستهبندی چای کیسهای – ویژگیها و روشهای آزمون» با هدف تعيين ويژگیها و روشهای آزمون صافي، نخ چای کیسهای و بستهبندی چای كيسهای تکلایه یا چندلایه با حضور متخصصان و صاحب نظران ذیربط در کمیته ملی بستهبندی به تصویب رسید.
استاندارد در مورد اجزاء تشكيلدهنده بستههای چای كيسهای شامل صافي (مانند صافیهای سلولزی و پلیمری)، نخ مورد مصرف در چای کیسهای و جعبه مقوایی بستهبندی كاربرد دارد.
نسخه این استاندارد ملی با شماره ۲۵۰۶ در درگاه اطلاعرسانی سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی https://standard.inso.gov.ir برای بهره برداری کاربران و صاحب نظران در دسترس می باشد.
رتبه دوم گردش مالی کشور در صنایع غذایی
شقایق حقجوی جوانمرد در رویداد فبینفود با هدف هم رسانی نیازها و ایدههای نوآورانه در آزمایشگاه های ساخت سریع در صنعت غذا افزود: غذا یکی از مهمترین ورودیها به بدن انسان بوده که تامینکننده سلامت فرد است.
وی با اشاره به اینکه امسال قرار است با حضور مردم جهش تولید شکل گیرد، بیان کرد: دانشگاه های کشور بعد از انقلاب رشد بسیاری کرده اند و افراد بسیاری نیز از آن فارغالتحصیل شده اند که این افراد باید در صنایع کشور مشغول به کار شوند.
رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر صنعت نیز کارهای زیاد بر زمین مانده دارد که به سختی اداره می شوند و به همین دلیل نوآوری در آن کم دیده می شود و این معاونت مسوول اشاعه و ترویج فناوری است.
وی با اشاره به اینکه صنایع با سختی به موضوع تحقیق و توسعه توجه دارند، گفت: این رویداد هم رسانی لازم را ایجاد می کند تا در کنار نیازهای صنایع، نقدینگی موجود در کشور و البته حضور نخبگان، حرکتی در کشور ایجاد شود تا ظرفیتهای آزمایشگاههای ساخت سریع (فبلب) برای نوآوری در صنعت غذا فراهم شود.
حق جوی جوانمرد اظهار کرد: چشم انداز ما این است که این رویداد در سالهای آینده بین المللی شود، زیرا غذا یکی از نمایشگرهای قدرت و فرهیخته گی کشور ها به شمار میرود.
به گفته وی، این در حالی است که کشور ما با وجود غذاهای فاخر متشکل از هزاران ترکیب شگفت انگیز نتوانسته غذاهای خود را در کنار میراث و فرهنگ مان به جهان معرفی و صادر کند.
کارخانه فرآوری و بستهبندی آبزیان در چهارمحال و بختیاری افتتاح شد
نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی در این بهرهبرداری از خط تولید این واحد گفت: این کارخانه فرآوری، بستهبندی و صادرات انواع آبزیان با ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری بخش خصوصی و پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی مورد بهره برداری قرار گرفت.
احمد راستینه هفشجانی افزود: با راهاندازی این واحد فرآوری زمینه اشتغال ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان فراهم میشود.
وی اظهار داشت: با راهاندازی این واحد فرآوری و بستهبندی گام مهمی در افزایش ظرفیت بستهبندی فرآوردهها و تکمیل زنجیره ارزش آبزیان در استان برداشته میشود.
وی با تاکید بر ارتقای مدیریت شیلات استان به اداره کل، ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در بخش تولید، خوراک و فرآوری آبزیان در استان نیاز است این زنجیره ارزش با حضور سرمایهگذاران بخش خصوصی در این بخش تکمیل و ارتقا یابد.
وی یادآور شد: ایجاد مرکز ملی بزرگ تشخیص بیماریهای آبزیان و مرکز تحقیقات آبزیان را گام مهم و موثری در تکمیل زنجیره ارزش و ارتقای کیفیت محصولات آبزیان معرفی کرد.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با دارا بودن ۲ رودخانه زایندهرود و کارون دارای ۴۷۵ مزرعه با ظرفیت تولید ۳۳ هزار و ۲۷۰ تن به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی کشور به شمار میرود.
نامدارا ملک پور اضافه کرد: هماکنون ۱۰ کارخانه بستهبندی و فرآوری آبزیان با ظرفیت ۳۰ هزار تن در استان فعال است که با بهرهبرداری از این واحد تولیدی شمار کارخانههای استان به ۱۱ واحد و ظرفیت بستهبندی و فرآوری این واحدها نیز از ۲۲ به ۳۶ هزار تن افزایش پیدا میکند.
وی یادآور شد: بیشترین ماهیان سردآبی تولید شده در استان به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، آذربایجان، عراق و ترکیه صادر میشود.
برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
اسماء وردیان محقق موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پیاچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.
در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بودند.
غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامینها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آنها ضروری است. برچسبهای هوشمند با قرارگیری در محیط بستهبندی میتوانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرفکننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.
برگزاری نمایشگاههای تخصصی در قزوین
جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه تخصصی شوینده ها و شیشه به ریاست علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری روز دوشنبه در استانداری برگزار شد.
احمد خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی قزوین در این جلسه اظهارداشت: برپایی نمایشگاههای تخصصی برای مجری نمایشگاه مقرون به صرفه نیست اما نگاه ما توجه بیشتر به نوع رویدادهاست و در تقویم نمایشگاهی نگاه ویژه ای به این بخش داریم.
وی بیان کرد: هر سال تعداد نمایشگاههای فروش را کمتر کرده و امسال ۵ نمایشگاه فروش داریم و بقیه تخصصی شده است.
خورگامی تصریح کرد: در همگام برپایی نمایشگاه تخصصی مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی از جهاد کشاورزی استعلام کردیم که چه نیازهایی دارند و پس از پایش این موضوع رویکرد ما تمرکز بر روی تجهیزات گلخانه ای و سیستم آبیاری مدرن بود و توانستیم نمایشگاه خوبی را برگزار کنیم و مورد استقبال قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین بیان کرد: درنمایشگاه تخصصی شوینده ها نیز هدف ما این است که شرکتها نیازشان را اعلام کنند و بر اساس آن از شرکت های مرتبط دعوت کرده و نمایشگاه پربار و کیفی را تدارک ببینیم.
خورگامی اظهارداشت: به دنبال زنجیره تولید هم هستیم تا شرکت های مرتبط بتوانند توانمندی و شظریفت های خود را در زنجیره تولید عرضه کنند.
این مدیر اقتصادی یادآورشد: در نمایشگاه تخصصی ما دنبال سود نیستیم زیرا اصولا مقرون به صرفه نیست اما سیاست استان این است که به سمت تخصصی شدن امور برویم تا بستر توسعه فروش هم مهیا شود.
خورگامی اظهارداشت: در روئیدادهای گذشته تجربه ارزشمندی کسب کردیم و در بستر نمایشگاه چاپ و بسته بندی تعامل خوبی رخ داد و ارتباط مطلوبی ایجاد شد و شرکت های زنجیره تولید با همدیگر ارتباط مناسبی برقرار کردند.
برگزاری اختتامیه رویداد ملی طراحی و بستهبندی خلاق صنایعدستی در رفسنجان
روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان، اعظم علیخانی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان رویداد و نیز انسجام دانشگاه، صنعت و دولت در سطح شهرستان برای حمایت از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود استان در حوزه بستهبندی صنایعدستی در قالب برگزاری این رویداد گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تمرکز بر حل مسائل صنایعدستی که دارای خاستگاه فرهنگی و اقتصادی و مبتنی بر تلاش و مشارکت مردمی در حوزه تولید است، باعث خرسندی است.
معاون صنایع دستی کرمان افزود: وفاق و انسجام نهادهای دولتی و خصوصی شهرستان رفسنجان به عنوان پیشگامان حوزه بستهبندی در سطح استان را شاهدیم و برپایی این چنین رویدادها با توجه مضاعف به ایدههای برتر، میتواند گامی موثر در حمایت از زنجیره ارزش صنایع دستی استان باشد.
او ادامه داد: امیدواریم علاوه بر استقبال مضاعف مردم از این رویدادها در سطح استان، با توجه به هدفگذاریهای صورت گرفته، توانمندسازی هنرمندان و نقشآفرینی آنان در پیشرفت اقتصادی و رونق صنایعدستی را بیش از پیش شاهد باشیم.
علیخانی در ادامه به قرائت پیام مریم جلالی معاونت صنایع دستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور پرداخت.
متن پیام به شرح ذیل است: «هر پدیداری متشکل از دو ساحت صورت و محتوا است و صنایعدستی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اما این بحث را میتوان توسعه داد و به لایههای معنایی و مفهومی ژرفتری راه برد، به نحوی که از حیطۀ انتزاع عبور کرد و گام به قلمرو انضمام نهاد.
به عبارت دقیقتر، از آنجا که صنایعدستی یک پیوستار فرهنگی، هنری، هویتی و اقتصادی است، نمیتوان جنبههای عینی و تجاری آن را نادیده گرفت و نسبت به آن بیتوجهی کرد.
در واقع، ارائه یک کالای فرهنگی در بازار تجاری از طریق تقویت توجه به واسطه فعالیتهای تحقیقی، ترویجی و آموزشی هدفی است که برای تحقق آن باید مسئلۀ هویت را در نظر داشت.
البته کاملاً بدیهی است که صنایعدستی، به خودیِ خود، کالایی فرهنگی و اقتصادی است و به سبب تکیه بر مواد اولیه داخلی و دانش بومی و دارا بودن ارزش افزوده بالا، تبلور سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی و تجلی اقتصاد هویت بنیان محسوب میشود.
اما برای موضوع مهمی که پیشتر به آن اشاره شد، یعنی مبحث «تقویت توجه» و ارائه سیگنالهای فرهنگی، امکانی وجود دارد که در ایران تاکنون به غایت، نسبت به آن غفلت صورت گرفته است.
این موضوع، بستهبندی محصولات و تولیدات صنایعدستی است به نحوی که ضمن سهولت ارائه در بازار فروش، شأنیت ارائه پیامهای مرتبط با محتوای محصول را نیز دارا باشد.
همانطور که قبلاً هم اشاره شد، صنایعدستی یک پیوستار است، پس برای ارائۀ آن در قالب بستهبندی نیز باید یک پیوستار به وجود آورد.
به عبارت دیگر، برای بستهبندی چنین محصولی، باید از یک محصول متناسب و در عین حال ارزشمند، بهره جُست.
یکی از راههای تحقق این امر، استفاده از صنایع دستی یا شاخصها، اِلِمانها، نقوش و نمادهای آن برای بسته بندی صنایعدستی است.
شاید در ابتدا این نظر متناقض نما باشد، اما در نگاهی ژرفتر مشخص میشود چنین عملی میتواند فضایی دوچندان برای تنفس محصولات تولیدی این عرصه در بازارهای تجاری فراهم سازد.
اصولاً بستهبندیِ مطلوب، یکی از راههای القای استانداردسازی و معیار گزینی برای امنیت خاطر خریدار است.
در وهلهی بعد، یک بستهبندی مناسب میتواند خطر وارد آمدن آسیب به محصولات را کاهش داده و حمل و نقل آنها را تا دور دست تسهیل کند.
از سوی دیگر بستهبندی مطلوب، متناسب و زیبا میتواند محصول مورد نظر را به نمونهای عالی برای هدیه بدل سازد.
همچنین توجه به امتیازات صنایعدستی مانند ارتباط آن با محیط زیست و حفظ هنرها و مواریث قدما و نشان دادن آنها در بسته بندی میتواند نتایج و اثرات مورد انتظار اجتماعی آن را افزایشی قابل توجه دهد.
لذا پرداختن به این موضوع اهمیتی وافر دارد و در اینجا است که موضوع طراحی محصول و البته طراحی بسته بندی جایگاه واقعی خود را پیدا میکند و در ارتباط با مخاطب و تعامل با بازار راه جهش پیش میگیرد.
از آنجا که صنایع دستی مردمیترین صنعت در طول تاریخ است، این جهشی است که با مشارکت مردم صورت میپذیرد و نتایجش نیز مترتب بر زندگی مادی و حیات معنوی همین مردم است.
لذا برگزاری رویدادهایی که با محوریت بسته بندی و طراحی انجام میشوند، علاوه بر فواید سریع و زودبازده تجاری، میتوانند مصالح طولانی مدت فرهنگی و هویتی را نیز تضمین کرده و از این بابت شایان توجه و تقدیر فراوان هستند.»