بسته ‏های حمایت از صادرکنندگان و واردکنندگان تدوین شد

ایرنا- مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: بسته‌های حمایتی در قالب 20 بند تسهیلات قابل ارایه به صادرکنندگان و واردکنندگان تهیه و تدوین شده است.

ایرنا- مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: بسته‌های حمایتی در قالب 20 بند تسهیلات قابل ارایه به صادرکنندگان و واردکنندگان تهیه و تدوین شده است.
حسن علیدوستی در جلسه کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی خرم‏آباد با اشاره به این که سیاست‌های اقتصادی مقاومتی برای تسهیل صادرات است، افزود: این بسته حمایتی به گمرک‌های اجرایی کشور ابلاغ شده است و این آمادگی وجود دارد مشکلات برطرف شده و هزینه‌های تولید و صادرات به حداقل برسد.
وی با اشاره به این که در سیاست های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی نیز بر صادرات و تسهیل آن بدون هیچ محدودیتی تاکید شده است، ادامه داد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است که در این زمینه پذیرش ضمانت نامه بانکی برای واردات و صادرات کالا از طریق گمرک در نظر گرفته شده و دیگر نیاز به پرداخت نقدی پول نیست.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با بیان این که «حمایت دیگر برای صادرکنندگان استفاده از سامانه الکترونیکی برای تهیه اظهارنامه بدون محدودیت زمانی است»، تصریح کرد: اجازه حمل یکسره بدون تخلیه کالا از دیگر اقدامات گمرک برای حمایت از صادرکنندگان است.
علیدوستی با تاکید بر این که «اجازه حمل کالا بدون استفاده از کامیون‌های ترانزیتی و امکان بکارگیری کامیون های معمولی حمل بار از دیگر حمایت های گمرک از صادرکنندگان است»، افزود: تفویض اختیار به گمرک استان‌ها و تمرکززدایی امور از تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل صادرات است.مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران همچنین به موضوع تسهیلات استرداد حقوق ورودی کالاها اشاره کرد و ادامه داد: چنان چه یک قسمت یا همه مواد اولیه کالای صادراتی به کشور وارد شده باشد گمرک ایران با دریافت اسناد واردات و صادرات کالا حقوق ورودی اشخاص را استرداد می‌کند.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به این که درباره اعلام نظر در مورد کالاهای ورود موقت بین دستگاه‌ها اختلاف وجود دارد، یادآور شد: از نظر قانونی به مجوز سازمان‌های مرتبط با کالاهای ورود موقت نیاز نیست. علیدوستی با بیان این که برای صادرکنندگان نمونه استانی و ملی نیز تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: در بحث ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی نیازی به اخذ اسناد از صادرکنندگان نمونه نخواهد بود. وی با بیان این که از نظر قانونی وزارت جهاد کشاورزی صلاحیت ابراز نظر درباره کالای ورود موقت را ندارد، تصریح کرد: در مورد مواد خوراکی نظر آنها را می‌گیریم اما درباره کالاهایی مانند پاکت‌های بسته‌بندی نیاز به دریافت نظر سازمان‌های مربوط نیست.
وی با اشاره به تمدید نشدن مجوز واردات موقت گندم به کشور بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون در این زمینه در حال مذاکره با این وزارتخانه هستیم.
علیدوستی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی با توجه به حمایت‌هایی که از محصولات داخلی مانند شیرخشک، شکر و گندم دارد مخالف واردات و حتی ورود موقت این کالاها است، تصریح کرد: 23 هزار تن شیرخشک در انبارها مانده است و باید تصمیم منطقی در این زمینه گرفته شود. وی با اشاره به این که اکنون بیشتر واردات عراق مربوط به ایران و ترکیه است، از بغداد خواست موانع اقتصادی برای توسعه همکاری‌های تجاری را برطرف کند. به گفته او، در حالی که واردات کالا از ترکیه و اقلیم کردستان براحتی صورت می‌گیرد اما درباره واردات ایران به این مناطق چنین شرایطی برقرار نیست.علیدوستی با بیان این که اگر قرار است قانون اجرا شود باید در همه مرزها اجرا شود، تصریح کرد: انتظار داریم عراق برای صادرکنندگان کشور ما تعرفه‌های پایین‌تری در نظر گیرد.
وی با اشاره به این که این مشکلات مورد تایید دولت عراق نیست، ادامه داد: رانندگان کشور عراق بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کنند و دلیل آن نیز سرد شدن بازار حمل کالا با کامیون‌های عراقی به دلیل ورود کامیون‌های ایرانی به عراق است. مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران افزود: در حال حاضر نیز تانکرهای نفتی و مشتقات نفتی ایران به صورت یکسره به عراق حمل می‌شود اما در سطوح دیگر این اقدام صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید . . .