پایانه گل و گیاه شمال و امکانات بسته‌بندی آن هنوز آماده نشده

عابدینی پیش بینی لازم برای صادرات، شناسایی مراکز تولید در استان، نظارت و آموزش روی تولیدکنندگان، بازاریابی، ایجاد آزمایشگاه‌های شیمیایی، میکروبی، بسته‌بندی و سورتینگ، بسته‌بندی مطلوب با هدف شست و شوی سرب، انبارداری، سردخانه، نگهداری، تعمیرگاه، حمل و بارگیری و رهگیری را از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف این پایانه در این منطقه برشمرد

ایرنا/ بزرگترین پایانه گل و گیاه شمال در غرب مازندران با گذشت حدود 10 سال از آغاز عملیات احداث، هنوز به بهره‌برداری نرسیده که با توجه به نیاز شمال کشور به این زیرساخت مهم، ضروری است در تکمیل آن تسریع شود. به دلیل ظرفیت بالای شهرهای استان مازندران بویژه غرب استان برای تولید گل و گیاه و صادرات آن، تکمیل این پروژه یکی از نیازهای اصلی برای توسعه صادرات استان محسوب می‌شود.
سرمایه‌گذار این طرح اعلام کرده است که تاکنون بیش از 600 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی دریافت و هزینه کرده اما تکمیل مراحل چهارگانه آن سال‌ها زمان می‌برد.
یعقوب عابدینی سرمایه‌گذار این طرح با تشریح گزارشی از فرآیند ساخت این پایانه از آغاز تاکنون، رفتارهای سلیقه‌ای و مشکلات بروکراسی اداری را از علت‌های اساسی تاخیر در بهره‌برداری آن معرفی کرد. وی گفت: طبق مصوبه دولت باید ادارات ذی‌ربط تا قبل از بهره‌برداری از طرح در منطقه دایر می‌شدند که تاکنون چنین اقداماتی صورت نگرفته است.
عابدینی پیش بینی لازم برای صادرات، شناسایی مراکز تولید در استان، نظارت و آموزش روی تولیدکنندگان، بازاریابی، ایجاد آزمایشگاه‌های شیمیایی، میکروبی، بسته‌بندی و سورتینگ، بسته‌بندی مطلوب با هدف شست و شوی سرب، انبارداری، سردخانه، نگهداری، تعمیرگاه، حمل و بارگیری و رهگیری را از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف این پایانه در این منطقه برشمرد. وی از نبود حمایت های لازم از سوی مسوولان نهادهای ذیربط بویژه شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران و شرکت گاز استان انتقاد کرد.
طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می شود که به گفته مسوولان بین پنج تا هفت درصد گل و گیاه تولیدی این استان صادراتی است.
آمارها نشان می‌دهد که حدود 12 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران به ضایعات تبدیل می‌شود که نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته‌بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دایم، نبود هماهنگی‌های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین‌المللی از جمله دلایل آن است.
16 درصد گل و گیاه کشور یعنی سالانه 160 میلیون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هکتار فضای بسته گلخانه‌ای و باز در استان مازندران تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید . . .