گرایش‌های پرشتاب در بسته‌بندی مواد خوراکی و نوشیدنی

پیشرفت سرسام‌آور تکنولوژی منجر به جهش قابل توجهی در شخصی‌سازی پدیده‌های پیرامون ما طی سالهای اخیر شده است. به عنوان مثال در زمینه بسته‌بندی در حال حاضر، نوتِلا شیشه‌های شخصی برای محصولاتش ارائه می‌دهد و هاینز به برنده‌ی رقابتی که ترتیب داده، یک بطری شخصی سس برند HP برای روز پدر هدیه می‌دهد که امکان چاپ نام پدر و عبارت تبریک را برای شخص فراهم می‌کند. کوکاکولا نیز کَمپینی با نام “یک کوکا شریک شو” (Share a Coke) را با موضوع بطری‌های شخصی راه‌اندازی نموده که تا به حال بسیار موفق عمل کرده است.

در جدیدترین گزارش موسسه تحقیقات بازار Mintel با موضوع بسته‌بندی جهانی، گرایش‌هایی معرفی شده‌اند که انتظار می‌رود تاثیر شگرفی بر طراحی بسته و چگونگی ارتباط آن با مصرف‌کننده در سال 2016 و سال‌های بعد داشته باشند.

شخصی‌سازی

(personalization)

شخصی‌سازی، موضوعی محوری است که به ویژه در زمینه طراحی، حضور محسوس‌تری در سال 2016 دارد. به گفته دیوید لوتِنبِرگِر، مدیر بخش بسته‌بندی جهانی Mintel:” برندهایی که می‌کوشند تا نظر مشتریان را در سطح شخصی جلب کنند، انتظار مصرف‌کنندگان برای دریافت احساس تجربه شخصی از  محصول را برآورده می‌کنند.
پیشرفت سرسام‌آور تکنولوژی منجر به جهش قابل توجهی در شخصی‌سازی پدیده‌های پیرامون ما طی سالهای اخیر شده است. به عنوان مثال در زمینه بسته‌بندی در حال حاضر، نوتِلا شیشه‌های شخصی برای محصولاتش ارائه می‌دهد و هاینز به برنده‌ی رقابتی که ترتیب داده، یک بطری شخصی سس برند HP برای روز پدر هدیه می‌دهد که امکان چاپ نام پدر و عبارت تبریک را برای شخص فراهم می‌کند. کوکاکولا نیز کَمپینی با نام “یک کوکا شریک شو” (Share a Coke) را با موضوع بطری‌های شخصی راه‌اندازی نموده که تا به حال بسیار موفق عمل کرده است.
برخی از شرکت‌ها راهکارهای تعاملی شخصی‌سازی را تجربه کرده‌اند و احساس اثرگذاری بر برند محبوب خود برای مصرف‌کننده را فراهم می‌کنند. تا جایی که او احساس می‌کند در خلق محصول مشارکت داشته است.
برای مثال یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی الکلی، وبسایتی را راه‌اندازی کرده که در آن افراد می‌توانند مخلوطهای دلخواه خود را از بین هفت نوع مختلف و سپس لیبل اختصاصیشان برای بطری را طراحی کنند. به همین ترتیب، هاینِکِن، شخصی‌سازی شش بسته از آبجوهایش در اروپا را برای مصرف‌کنندگان ممکن ساخته است.  ایجاد قابلیت سفارشی‌سازی محصولات برای مصرف‌کننده، می‌تواند منبع جدید درآمد هم باشد. تقریبا یک چهارم از مشتریان چینی گفته‌اند که حاضرند مبلغ بیشتری برای بسته‌های سفارشی پرداخت کنند و 61 درصد مشتریان آمریکایی احساس مثبت‌تری نسبت به برندی دارند که پیامهای بازاریابی آن احساس شخصی بودن را القا می‌کند.
با توجه بیشتر به شخصی‌سازی، برندهایی را می‌بینیم که نگاه دقیقتری به بازارهای هدف، ویژگی‌های جمعیتی آنها و علایق خاصشان دارند.
لیبل‌های گیرا‌تر،
iranpack-sanat-bastebandi-mini-nutella-bottles-1024x853
موجز، واضح‌تر

امروزه بیشتر از همیشه، مصرف‌کنندگان به لیبل‌هایی علاقه نشان می‌دهند که گیرا و مختصر هستند. در حال حاضر موقع انتخاب برای خرید، بسته‌های شلوغ (به لحاظ محتوای روی بسته) رغبتی برنمی‌انگیزند و تنها اطلاعات مهم مانند مواد تشکیل‌دهنده و ارزش غذایی اهمیت دارد.
همچنین مصرف‌کنندگان توجه بیشتری به اطلاعات درج شده روی بسته دارند. برای مثال، 58 درصد مصرف‌کنندگان در انگلستان، به اطلاعات مربوط به مواد تشکیل‌دهنده محصول نگاه می‌کنند و بیش از سه‌چهارم آنها به استفاده از مواد نگهدارنده مصنوعی توجه دارند از دید مصرف‌کننده، لیبل‌گذاری واضح و انتقال اطلاعات به زبان ساده بر روی بسته، احساس اعتماد نسبت به برند را تقویت می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود تولیدکنندگان مواد خوراکی بیش از پیش از این روند تبعیت کنند و لیبل‌گذاری روی محصولات خود را در این جهت بهبود بخشند.


هدف‌گیری احساسات

تولیدکنندگان، امروزه از اجزای حساس مختلفی در بسته‌‌ها استفاده می‌کنند. مولفه ظاهری بسته، همواره اولین ویژگی است که می‌تواند نظر مصرف‌کننده را به خود جلب کند و شاید بتوان آنرا موثرترین عامل در تصمیم‌گیری برای خرید دانست.
بسیاری از متخصصین، حس لامسه را برانگیزاننده‌ترین احساس انسان می‌دانند و همینطور علم اعصاب نشان داده که فعالیت قشرِ اوربیتوفرونتالِ مغز با تمایل ما برای خرید و از آن جالبتر با تمایل ما به پرداخت مبلغ بالاتر برای یک محصول ارتباط دارد.
مولفه‌های کیفی خاصی وجود دارند که احساس “لوکس” بودن، “کیفیت”، “تازگی” و مانند آن را به ما القا می‌کنند.
طراحان در تلاش برای ساخت بسته‌هایی هستند که حس لامسه ما را تحریک می‌کنند. به این منظور، انواع فناوری‌های چاپ و تبدیل از جمله برجسته‌سازی (embossing)، حکاکی توسط لیزر، الگوهای قالبگیری شده، مواد خاص و حتی پوشش‌های لمسی استفاده می‌شوند. این اثرات می‌توانند زمان و هزینه لازم در فرآیند تولید بسته را افزایش دهند، اما ارزش افزوده‌ حاصل از آنها می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر را توجیه کند.
جلوه‌های ویژه روی بسته می‌توانند توجه بیشتری را جلب کرده و فاکتور “شگفتی” را خلق کنند. همچنین می‌توانند برای ارائه اطلاعات مربوطه به مصرف‌کننده استفاده شوند. استفاده از راه‌حلهای لمسی، شیوه جدیدی از انتقال اطلاعات است که می‌تواند به مراتب نسبت به استفاده از کلمات و عبارات موثرتر باشد.
به عنوان مثال، سولوِیگا پاکاستایت، طراح “Bump Mark”، یک ورق زیست‌فعال کوچک از ژلاتین است که برنده رقابت Dyson در سال 2014 شده است. این ورق به بسته اضافه شده و با تغییر بافت ژلاتین از حالت صاف به ناصاف، فساد محصول را نشان می‌دهد.
پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، ارائه ایده‌های تازه و پوشش‌های پرداخت چاپ را ممکن ساخته است. به منظور جلب توجه مصرف کننده، افزایش ارزش یک محصول یا بسته و افزایش فروش، برندها بی‌تردید در تلاش برای متمایز ساختن محصولات خود از طریق مواد و پرداخت بسته‌بندی هستند، به طوری که بر احساسات مصرف‌کننده به ویژه به لحاظ بصری و لمسی، بویایی، چشایی و شنوایی تاثیر بگذارند.

iranpack-sanat-bastebandi-b74 iranpack-sanat-bastebandi-HTB1Nq
گرایش به موبایل

بسته‌هایی که با گوشی همراه شما ارتباط برقرار می‌کنند، اطلاعات را به ساده‌ترین و هوشمندانه‌ترین شیوه ممکن ارائه می‌دهند. امروزه با توجه به گرایش مصرف‌کنندگان به گوشی‌های هوشمند، برندها از فناوری بلوتوث و ارتباط میدان‌ نزدیک (NFC) به عنوان روش‌های جدید انتقال اطلاعات به مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. کمپانی تولید نوشیدنی Diageo از فناوری NFC بر روی لیبل‌های بطری‌های نوشیدنی خود استفاده می‌کنند. این فناوری با ارسال سیگنال از فاصله نزدیک عمل می‌کند و از طریق وایرلس به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شود.  لوتِنبِرگِر می‌گوید:”برندها و تولیدکنندگان بسته‌ از نوآوری برای حفظ مشتریان جهانی و افزایش وفاداری آنها نسبت به برند استفاده می‌کنند که با توجه به انتخاب‌های فراوان مشتریان در بازار امروز، از اهمیت اساسی برخوردار است.”

iranpack-sanat-bastebandi-JW_Blue_Smart_Bottle_3

بیشتر بخوانید . . .