نیروی بسته‌بندی انعطاف‌پذیر

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر حضوری قدرتمند در صنعت دارد
Flexible packaging ممكن است گزینه‌های سبك‌وزنی به جای بسته‌های سخت ارائه كند، اما خود عنصر سنگین وزنی در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌آید. در واقع، Flexible packaging همچنان یكی از روبه‌رشدترین بخش‌های بسته‌بندی در آمریكاست. طبق انجمن بسته‌بندی انعطاف‌پذیر (FPA)، صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر آمریكا با رشد 8/2 درصدی در سال 2013 فروش سالانه خود را به 2/27 میلیارد دلار رساند.

Flexible packaging ممكن است گزینه‌های سبك‌وزنی به جای بسته‌های سخت ارائه كند، اما خود عنصر سنگین وزنی در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌آید. در واقع، Flexible packaging همچنان یكی از روبه‌رشدترین بخش‌های بسته‌بندی در آمریكاست. طبق انجمن بسته‌بندی انعطاف‌پذیر (FPA)، صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر آمریكا با رشد 8/2 درصدی در سال 2013 فروش سالانه خود را به 2/27 میلیارد دلار رساند. براساس گزارش “وضعیت صعنت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر آمریكا” ی FPA در سال 2012،‌به طور كلی، بسته‌های انعطاف‌پذیر 18درصد بازار بسته‌بندی 145 میلیارددلاری آمریكا را تشكیل می‌دهند. بسته‌های انعطاف‌پذیر بخشی از بسته‌بندی روبه رشد است.

Moving right along
این بخش تنها رو به رشد نیست. مصرف‌كنندگان زندگی پرمشغله‌ای دارند و همراه با آن نیاز به محصولاتی است كه قابل حمل و سریع باشند. نوشیدنی پروتئینی قابل‌حمل ZIG شركت Luminate Nutrition, LLC،‌ از بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌كنند تا محصولات پروتئینی خود را برای مصرف‌كنندگان پرتحرك مناسب كنند. نوشیدنی‌های پروتئینی انتخاب محبوبی برای قبل و بعد از ورزش و یك میان‌وعده‌ی سالم هستند. Perimeter Brand Packaging  و ORC International، یك شركت تحقیقات بازار جهانی مطالعه‌ای را در بین 1000 مصرف‌كننده انجام داد و این تحقیق مشخص كرد كه 66 درصد مصرف‌كنندگان پودر، محصول را حداقل چهار بار در هفته خارج از منزل استفاده می‌كنند. مصرف‌كنندگان همچنین عناصر بسته‌بندی ایده‌آل خود را،‌شامل میل به از بین بردن قاشقك اندازه‌گیری و به دست آوردن یك مخلوط خوب و یكنواخت را ذكر كردند. Perimeter بسته‌بندی BlenderPak را طراحی كرد تا مشكلات آنها را برای مصرف‌كننده‌ای كه احساس می‌كرد محصولات كنونی نیازهایش را برآورده نمی‌سازد حل كند. به گفته‌ی Katy Glabicky، مربی بدنسازی و عضو هیات مشاوره ZIG،‌ بطری‌های مخلوط كن بزرگ هستند و اگر بلافاصله تمیز نشوند بوی بدی می‌گیرند. نوشیدنی‌های آماده‌ی مصرف سنگینترند و خنك‌كردن آنها هم یك مسئله است. Glabicky معرفی ZIG با بسته‌بندی Blenderpack شركت Permiter را”no brainer” خواند. بسته‌های سبك یك طراحی مشبك مخلوط برای یكنواخت كردن نوشیدنی ها دارند،  با مقداری پودر پروتئین از پیش اندازه‌گیری شده می‌آیند و  به راحتی در یك ساك ورزشی جا شده و زحمت مصرف‌كنندگان را برای مخلوط كردن كم می‌كنند و فقط لازم است كه مستقیما آب به بسته اضافه شود.

انعطاف‌پذیری در Flexible
علاوه بر قابل‌حمل بودن، مصرف‌كنندگان به دنبال بسته‌بندی‌ای هستند كه مناسب باشد.

این تنها در مورد بسته‌بندی انعطاف-پذیر نیست، بلكه Flexible در تبدیل خود به یك گزینه‌ی مناسب برای برندها و مصرف‌كنندگان عملكرد خوبی داشته است. (Bemis)،‌ كه برای كیسه‌ی سس McCormick Skillet  به عنوان برنده‌ی جایزه دستاوردهای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر FPA شناخته می‌شود، روشی برای فراهم‌كردن راحتی موردنیاز مصرف‌كنندگان پیدا كرد. كیسه‌های سس به مصرف‌كنندگان اجازه می‌دهند كه به كمك یك سس از پیش تهیه شده،‌ در خانه غذاهای سریع و سالم بپزند. كیسه‌ها یك درب “آسان بازشو” دارند كه به راحتی بدون نیاز به قیچی پاره می‌شود. سپس می‌توان با فشارو بدون نیاز به ابزاری مثل قاشق، قاشقك یا كاردك سس را از بسته بیرون آورد. شكل منحصربه فرد كیسه‌ها باعث جذابیت روی قفسه و شناساندن برند می‌گردد.

حفظ انعطاف‌پذیری
بسته‌بندی انعطاف‌پذیر ممكن است موفق باشد، ‌اما بدون مشكل نیست. بسیاری می‌خواهند بدانند فیلم‌های انعطاف‌پذیر چطور بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند. قسمت بزرگی از پایداری بسته‌بندی انعطاف‌پذیر از كاهش مصرف مواد و وزن سبكتر ناشی می‌شود. كیسه‌های سس McCormick Skillet با وجود بطری و ظروف بلند سبكتر، یك گزینه‌ی پایدارتر در گروه سس را پیشنهاد می‌كند. با این حال، پایداری این جا متوقف نمی‌شود. بسیاری شركت‌ها به دنبال مواد جدیدی هستند كه به آنها اجازه دهد انعطاف-پذیری مدنظر مصرف‌كنندگان را به همراه گزینه‌های پایدارتری مثل بازیافت،‌ كمپوست و غیره فراهم كنند.  ECOTEAS چای‌های كیسه‌ای تكی خود را با استفاده از فیلم‌های NatureFlex ساخت شركت (Innovia Films) بسته‌بندی می‌كند. مواد این بسته‌ها، كه از خمیر چوب مشتق می‌شود، 90 درصد پایه زیستی داشته و قابل كمپوست است. برای پایدارتركردن بسته، ‌ECOTEAS تگ‌ها،‌ رشته‌ها و الیاف را حذف كرده است. بسته‌ی به دست آمده 100 درصد فاقد ضایعات است. “چای، كاغذ فیلتر و كاغذ بسته‌بندی قابل‌كمپوست بوده و مقوای آن هم قابل‌بازیافت است. علاوه‌براین، مواد بسته‌بندی در مقابل اكسیژن و رطوبت مقاومت بالایی دارند تا چای را برای كل عمر قفسه‌ای محصول تازه‌ نگه‌ دارند.”

پاكسازی
مصرف‌كنندگان دوست دارند كه اقلامی را كه خریداری می‌كنند، ببینند. اخیرا، برخی بسته‌های انعطاف‌پذیر به مشكل برخورده‌اند چون مصرف‌كنندگان فهمیدند كه چون بسته‌ها كاملا مات هستند،‌ ممكن است محصول انتخاب‌شده دلخواهشان نباشد. سازندگان كیسه محبوب Capri Sun با اضافه كردن یك پنل شفاف به بطری بسته‌بندی خود این نیاز مصرف‌كنندگان را برطرف كرده و به مصرف‌كنندگان اجازه دادند كه آبمیوه‌ای كه به فرزندانشان می‌دهند به همان اندازه كه انتظار دارند، سالم است. (Ecolean) با بسته Ecolean Air Aseptic Clear package جدید خود به یك راه حل شفافتر دست پیدا كرده است. كیسه‌های شفاف و سبك‌وزن برای نوشیدنی‌های غیرالكلی و غیرگازدار مناسب است. این كیسه‌ها سطوح قابل چاپی دارند كه به برندها اجازه می‌دهند بتوانند تعیین كنند چه مقدار از محصول مشخص بوده و تاثیر برند حفظ شود. كیسه‌ها در اندازه‌های 200 و 250 میلی‌لیتری موجودند، و Ecolean اخیرا سیستم پركنی جدید EL4+ را معرفی كرده است كه قابلیت پركردن 12000 بسته را در ساعت داشته و كیسه‌های شفاف را به یك گزینه‌ی بسته‌بندی نوشیدنی كارا تبدیل می‌كند. بسته‌بندی انعطاف‌پذیر به رشد و نوآوری ادامه می‌دهد تا بهتر نیازهای مصرف‌كنندگان را برطرف ساخته و گزینه‌های جدیدی برای شركت‌های بسته‌بندی ایجاد كند. با راحتی، پایداری و وضوح بهبود یافته، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر می‌تواند علی‌رغم “سبك بودن” خیلی كاربردی باشد.

بیشتر بخوانید . . .