11 جنبه سریال‌گذاری که معمولا دست کم گرفته می‌شوند

در هر پروژه‌ای نکات ناگفته‌ای وجود دارد و اینجا ما به حوزه‌هایی اشاره می‌کنیم که طبق بازخوردهای افراد مرتبط، اکثرا نادیده گرفته شده یا دست کم گرفته می‌شوند:

در هر پروژه‌ای نکات ناگفته‌ای وجود دارد و اینجا ما به حوزه‌هایی اشاره می‌کنیم که طبق بازخوردهای افراد مرتبط، اکثرا نادیده گرفته شده یا دست کم گرفته می‌شوند:

1. سرمایه‌گذاری در مهارتها و منابع اپراتورها و تکنیسین ها
یکی از اشتباهات بسیاری از شرکتها این است که مهارتهای لازم برای سریال‌گذاری را در اپراتورها و تکنیسین‌هایی که مسئول عملکرد و نگهداری روزانه خطوط بسته-بندی هستند ایجاد نمی‌کنند. در عوض برای پشتیبانی به وندورها (فروشنده‌ها) متکی می‌شوند. وقتی پرسنل شرکت که مسئول این خطوط هستند، منابع و مهارتهای لازم برای عیب‌یابی تکنولوژی جدید را دریافت نمی‌کنند، در هنگام رفع نقص و انجام اقدام اصلاحی دچار مشکلات بزرگی می‌شوند.

2. اطمینان از اینکه می‌توان در 100 درصد مواقع روی فشردگی کار حساب کرد
ممکن است اضافه کاری و هزینه اضافه با احتمال فشار روی عملکرد خط تولید پیش بیاید، اما متد فشردگی که شما انتخاب می‌کنید باید هربار داده‌های فشرده‌سازی قابل‌اطمینان ایجاد کند.-عواقب آن در سطح تولیدکننده -چون خطاهای فشرده‌سازی می‌توانند منجر به دوباره‌کاری شوند- و در سطح عمده‌فروشی/توزیع‌کننده وحشتناک هستند.

3. چالش‌های انسجام با تولید یا لایه‌های سایت و سازمان
در چهار سال گذشته، شرکتها آنقدر که بر آزمودن مدیریت شماره سریال تمرکز داشته اند بر انسجام سریال‌گذاری در سیستم‌های تجاری مرکزی خود دقت نداشته اند (قسمت “کاربردهای نرم‌افزاری” را ببینید).

4. تغییرات فرآیند تجاری.
سریال‌گذاری تغییرات بزرگی را در شغل اپراتورها، مکانیک ها و تکنیسین ها و همچنین کاغذبازی این تغییرات-روالهای کاری، SOPها و غیره- وارد می‌کند. بسیاری از مردم این تغییرات را نادیده می‌گیرند که منجر به تاخیر و مشکلات می‌شود. به این فکر کنید که چطور سریال‌گذاری قرار است 24 ساعت/7 روز در اکثر یا تمامی خطوط بسته‌بندی شما انجام شود، و در مورد رشته‌هایی که شرکت شما به آنها وارد خواهد شد فکر کنید.

5. مشاورین و فروشنده‌ها
ممکن است هنگامی که شما می‌خواهید در دسترس نباشند. پیداکردن شرکای شایسته برای کمک به اجرای کار شما هر قدر که بیشتر منتظر شودی سخت‌تر خواهد شد. تعداد مشخصی از فروشنده‌ها، مشاورین و تلفیق‌کنندگان وجود دارند که واقع یک پروژه سریال‌گذاری را اجرا کرده‌اند. برنامه‌هایشان زود پر می‌شود و این احتمال به وجود می‌آید که مشاورینی با شایستگی یا تجربه کمتر به جای آنها معرفی شوند. ایمن‌سازی دسترسی به فروشنده‌های مناسب کلید یک پروژه‌ی موفق است. این ریسک به ویژه برای شرکتهای کوچکی وجود دارد که ممکن است به نفع یک مشتری بزرگتر که خدمات بهتری دریافت می‌کند، رد شوند.

6. فراتر از روبرور را ببینید
مطمئن شوید که آنچه شما انجام می‌دهید بیش از یک “تست پایلوت عالی” است. اطمینان یابید که واقعا یک روز در زندگی محصولات خود را از زمانی که تولید می‌شوند تا کل فرآیند توزیع، که شامل تمامی اشکال حمل‌ونقلی هستند که ممکن است در رساندن محصول شما به مشتری نهایی استفاده شوند، را درک می‌کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد بر اساس نحوه مدیریت و حمل محصولاتتان در شبکه تامین خود سیستم را تنظیم کنید. تلاش کنید یک رویکرد بالا-پایین به سریال‌گذاری داشته و بر مزایایی فراتر از سازگاری تمرکز کند. از خود بپرسید چطور می‌توانید داده‌ها را برای درک بهتر نحوه کار زنجیره عرضه خود استفاده کرده و خدمات بهتری به مشتریان خود بدهید. وقتی یک پروژه آزمایشی اجرا میکنید، تست‌هایی برای استثناها و نقص سیستم ایجاد کرده و SOP را در حین آزمایش امتحان کنید. از ماست‌مالی کردن تست پایلوت تنها برای اینکه به رهبر گروه بگویید کار انجام شده است، خودداری کنید.

7. طوط انتقال دادده به اندازه کافی قطور نیستند
شبکه‌هایی که سیستم‌های سطح-خط را به سیستم‌های سطح بالاتر در شرکت متصل می‌کنند، ممکن است نتوانند حجم بالای داده‌هایی را که از خط بسته‌بندی هنگامی که سریال-گذاری آغاز می‌شود، دریافت کنند. در بسیاری موارد آنها به جای روتر، از هابهای شبکه ناکارآمد و کند استفاده می‌کنند. مدلهای سیستم سلسله‌مراتبی و افزونگی، مثل مدیریت شماره سریال سایت و سازمان، را برای اطمینان از بالاترین دسترس‌پذیری درنظر داشته باشید. همچنین مراقب سیستم‌های کنترل بسته‌بندی با کارت‌شبکه‌های قدیمی و کند باشید.

8. وجود فروشنده‌های مختلف ریسک را افزایش می‌دهد
به زبان ساده، هر چه تعداد وندورها (فروشنده‌ها)ی دخیل در پروژه شما بیشتر باشد، به یکپارچگی بیشتر نیاز است و میزان ریسک بالاتر می‌رود. استانداردها را طوری تنظیم کنید که یکپارچگی بین سیستمها تسهیل شده و توانایی‌های فروشنده در حین انتخاب مشخص گردد. سپس به شکل مقاطعه‌ای آنها را به توانمندی‌های ذکرشده‌شان پیوند دهید.

9. استانداردها را فهمیده و با تغییرات همگام شوید
درک واضح از استانداردها، حتی اگر هنوز به طور کامل توسعه نیافته باشند، خطاها و نواقص طراحی در سیستم‌های سریال‌گذاری شما را تخفیف خواهند داد. این حقیقت را بپذیرید که استانداردها به تکامل ادامه خواهند داد، پس باید انعطاف‌پذیر باشید.

10. پروژه‌های سریال‌گذاری زمان طولانی‌تری برده و پیچیده‌تر از چیزی هستند که شما فکر می‌کنید
تلاشهای صورت‌گرفته اغلب به سادگی دست‌کم گرفته می‌شوند چون همه ما به سمت بدون برنامه حرکت می‌کنیم. شرکتهای بزرگ و جهانی دارویی گزارش می‌دهند که یک تست پایلوت از ابتدا تا آخر می‌تواند به راحتی یک سال به طول بینجامد و پیشرفت در آن اغلب دو قدم به جلو و یک قدم به عقب است. بعد مسئله مقیاس پیش می‌آید: هر خط تولید زمان، کار و جلسات فراوانی می‌طلبد. این مقدار را در 10، 20، 30 یا 60 خط یا هرقدر خط که دارید ضرب کنید. حجم کار خیلی زیاد است.

11.  انتظار نداشته باشید که تردیدها برطرف شوند تا برنامه را آغاز کنید
شرکتهایی که پایلوت سریال‌گذاری را شروع کرده‌اند هشدار می‌دهند که  به جای انتظار برای نهایی شدن قوانین و استانداردها پروژه سریال‌گذاری خود را آغاز کنید. قوانین و استانداردها دائما در حال تکامل هستند. بیش از این صبر نکنید. تنها لازم است که وارد کار شوید.
بقیه این کتابچه به شما نشان می‌دهد چطور باید این کار را کرد.

بیشتر بخوانید . . .