موج جدید

انتظار می‌رود تقاضای روزافزون در صنعت سلامت و گسترش آن به نوشیدنی‌های غذایی تحول بزرگی در بسته‌بندی پلاستیکی پنج سال آینده ایجاد كند.
Barry Mansfield به نقشی که خلاقیت‌ها، روندها و قوانین جدید و همچنین نیاز فوری به رسیدگی به ضایعات زیست‌محیطی در این بین بازی خواهند کرد، نگاه کرده است.

صنعت بسته‌بندی پلاستیک برای چندین سال پرحادثه آماده شده است. فرصت‌های جدید در حوزه روان‌سازها در مواد بهداشتی و غذایی و نوشیدنی، همچنین رشد تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات سبک، با دوام و شیک باید با یکدیگر ترکیب شوند تا باعث سرعت گرفتن این بخش شدند.
Transparency Market Research، با در نظر گرفتن فرصت‌های جدید برای استفاده از تکنولوژی نانوی تولید و چاپ فیلم، پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی بسته‌بندی پلاستیکی، که در سال 2013 برابر 259,65 میلیارد دلار تخمین زده شده است، تا سال 2020 به  ارزشي معادل 370.25 میلیارد دلار خواهد رسيد.
با این حال باید در مقابل احتمال تغییر قیمت نفت خام، که امکان دارد بر قیمت مواد شیمیایی پائین‌دستی تاثیر بگذارد، خوشبینی را کنار گذاشت.
موانع موفقیت
مزایای اصلی پلاستیک مقرون‌ به صرفه بودن، عمر طولانی و دوام آن است. پلاستیک به اندازه کافی برای حمل و نقل و توزیع ایمن استحکام دارد و ارزش زیبایی شناختی بالا و همچنین ویژگی‌های مقاومتی قابل‌توجهی در مقابل رطوبت و هوا دارد که عمر قفسه‌ای محصولات را بالا می‌برد.
پلی‌اتیلن ارزانترین و رایج‌ترین فیلمی است که برای بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد. مواد دیگر، مثل پلی‌پروپیلن رفته رفته اهمیت بیشتری می‌یابند، اگرچه بسیاری از کشورها قوانینی علیه استفاده از کیسه‌های حمل و نقل قابل دورریختن وضع کرده‌اند. برخی کشورها مالیات‌های بیشتری در نقطه‌ی فروش، روی این مواد گذشته‌اند و انتظار می‌رود تقاضا برای پلاستیک‌های زیستی فرصت‌های بیشتری برای توسعه فراهم کند.
در سال 2013، بالاترین تقاضا برای پلاستیک در بخش مواد غذایی و نوشیدنی بود که 65 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود. بسته‌بندی پلاستیکی همچنین در بخش دارویی، که قوانین فراوانی برای استانداردهای بهداشتی، مقابله با داروی تقلبی و کارآیی دارویی وجود دارند، درحال گسترش سریع است.
آسیا-اقیانوس آرام بیشترین تقاضا برای بسته‌بندی پلاستیکی را در سال 2013 نشان داد، که به لطف صنایع این منطقه بیش از یک سوم بازار را در بر می‌گرفت. انتظار می‌رود که این روند طبق پیش‌بینی‌ها پیرو رشد سریع صنایعی مثل موادغذایی و نوشیدنی، محصولات بهداشت شخصی و دارویی، ادامه یابد. انتظار می‌رود که برزیل، به خاطر توسعه‌اقتصادی، رشد چشمگیری در مصرف بسته‌بندی داشته باشد.
Alison Ingle، مدیر بخش بسته‌بندی گروهی نستله بریتانیا و ایرلند، می‌گوید که مالکین برند باید با روندهای کنونی، مثل جمعیت روبه پیری، تعداد رو به ‌افزایش خانواده‌های تک عضوی و شهرسازی، که همگی بر اندازه‌ها و فرمت‌های بسته‌بندی اثر می‌گذارند، کنار بیایند. او اشاره می‌کند که تغذیه بیش‌از حد یک نگرانی بزرگ در کشورهای غربی است و بسته‌بندی نقش خود را برای “آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان در مورد راهنمای وعده غذایی” ایفا خواهد کرد و این رویکرد به کنترل مقدار غذا از طریق انداز‌ه‌های مشخص بسته‌ها یا گزینه‌های قابل‌بستن مجدد توسعه می‌یابد.
پیشرفت‌های اخیر شامل ایجاد روشی برای بازیافت فویل‌های آلومینیومی-پلاستیکی، مثل کیسه‌های غذای حیوانات خانگی و بسته‌های قهوه، توسط شریک کنسورسیومی نستله بریتانیا، شرکت Enval، بوده‌اند. این تکنیک مواد را به عناصر تشکیل‌دهنده خود تقسیم می‌کند، که منجر به آلومینیوم تمیزی می‌شود که می‌توان آن را به یک زنجیره عرضه ثانویه وارد کرد و هیدروکربن‌ها را به عنوان سوخت یا خوراک شیمیایی مصرف کرد.


ایده‌های بازیافت
نستله بریتانیا و ایرلند هم، با اطمینان از حمایت مالی سازمان محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra)  به نیروهای شرکت‌های کوکاکولا، Tesco، SITA UK و LRS Consultancy می‌پیوندند تا احتمالات جمع‌آوری مواد لمینيت انعطاف‌پذیر با محتوای آلومینیوم را مطالعه کنند. ایده این است که می‌توان پلاستیک را استخراج و به صورت سوخت درآورد، و آلومینیوم را بازیافت کرد.
جنبش‌های دیگر در خصوص پلاستیک شامل خرید تکنولوژی‌های CSP توسط Wendel  به ارزش 360 میلیون دلار است (شرکت 198 میلیون دلار برای مالکیت 98درصدی CSP سرمایه‌گذاری خواهد کرد) و Sanner در ماه فوریه Brilliance Tube خود را برای قرص‌های جوشان و داروهای جامد با تکنولوژی IML به همراه دو راهکار برای بسته‌بندی دارویی ارائه خواهد کرد که هدف آن تقویت جایگاه خود به عنوان رهبر بازار در بسته‌بندی خشک‌کن است.
چاپ فتورئالیستی Brilliance Tube با هشت رنگ، افکت‌های متالیک و بافت‌های سطحی مختلف-مناسب محصولات ممتاز و چشمگیر است. شکل هندسی متمایز تیوب‌ها به آنها اجازه می‌دهد به راحتی در سینی‌های فروش قرار بگیرند، و مشتریان Sanner از برچسب‌های چاپ‌شده، تیوب‌های گرافيكي و دامنه‌ای از درپوش‌های خشک‌کن قابل‌اطمینان بهره‌مند هستند.
علی‌رغم این پیشرفت‌ها، موانع خاصی در مورد استفاده از پلاستیک‌ها وجود دارد که می‌تواند به وجهه برندها لطمه وارد كند. طبق گزارش جدید As You Sow، صنعت مواد غذایی به اندازه کافی برای کمک به مصرف‌کنندگان در جداسازی مواد قابل‌بازیافت از مواد قابل کمپوست در هنگام دورریختن زباله‌های خانگی کمک نمی‌کند. گروه غیر

انتقاعی، که مسئولیت زیست‌محیطی و شرکتی را ارتقا می‌دهد، ادعا می‌کند که تنها نیمی از بسته‌بندی مصرف‌کننده در نهایت بازیافت شده و بقیه یا دور ریخته  شده و یا در محل دفن زباله مدفون می‌شوند.
نویسنده‌ی این مقاله، Conrad MacKerron، حرکت این صنعت از پلی‌استایرن را از دهه 1980 مورد تقدیر قرار داده و اما اشاره می‌کند که حرکتی هم از شیشه به سمت پلاستیک صورت گرفته است. او در مورد آلودگی اقیانوس‌ها; زباله‌های سفارشات بیرون‌بر، مثل فنجان‌ها، نی‌ها و بشقاب‌های پلاستیکی هشدار می‌دهد که غالبا در نهایت به جوی‌ها ریخته شده و تجزیه‌‌ی آنها به زندگی دریایی ارزشمند و درخطر لطمه وارد می‌کند.
پلاستیک‌ها امروزه ممکن است سریعترین رشد را در بین اشکال مختلف بسته‌بندی داشته باشند، اما به گفته‌ی MacKerron تنها 14 درصد آنها بازیافت می‌شوند. مشکل این است که برخی از مواد قابل‌بازیافت، مثل پلاستیک‌های گروه سیاه 7، به تجهیزات خیلی تخصصی احتیاج دارند. نتیجه‌گیری As You Sow این است که شرکت‌های بزرگ نوشیدنی، فست‌فود و اقلام بسته‌بندی شده “هنگامی که بحث جنبه‌های زیست‌محیطی بسته‌بندی به میان می‌آید به شدت ضعف دارند”.
MacKerron بیان می‌کند که رهبری برند در اینجا خیلی ضعیف است: “این شرکت‌ها به شکل کافی قابلیت کمپوست‌سازی، کاهش منابع، بازیافت‌پذیری، محتوای بازیافت‌شده و دیگر سیاست‌های مرتبط بازیافت را اولویت‌بندی نکرده‌اند.” قهوه صبح شما احتمالا یکی از بزرگترین مثال‌های این حوزه است. میلیون‌ها خانوار به دستگاه‌های قهوه‌ساز یک فنجانی مجهز هستند. بزرگترین سازنده این دستگاه، Keurig، سال گذشته 8/9 میلیارد کیسه قهوه که K-Cup نامیده می‌شوند، تولید کرد.
K-Cup را بکش
Mike Hachey، مدیرعامل Egg Studios، در حال رهبری کمپینی است که آن را “K-Cup را بکش” توصیف کرده و قصدش آن است که رشد بی‌وقفه دستگاه‌های قهوه‌ساز تکی را متوقف کند. او اقرار می‌کند که دستگاه‌های مشهور Keurig اولین انتخاب او در دفتر کارش بودند، اما به زودی دریافت که مواد به کار رفته در آن مشکل‌ساز هستند. او سراغ ظروف قدیمی از جنس فوم پلي‌استايرن (Styrofoam) رفته بود، اما این جایگزینی هم کمکی نکرده بود. نهایتا، نظرسنجی As You Sow  از 47 فست‌فود زنجیره‌ای، شرکت‌های نوشیدنی و خواربار- شامل Domino’s Pizza, Coca Cola و Heineken نشان داد که امروزه بسته‌بندی مواد غذایی بهتر از 30 سال پیش نیست. با این حال، در گروه شرکت‌های فست‌فود/QSR، Starbucks و McDonald’s برای “عملکرد بهتر” خود شناخته شده وNew Belgium Brewing, Coca-Cola, Nestlé Waters NA  و PepsiCo در گروه نوشیدنی‌ها تقدیر و توصیه شدند.
در بریتانیا، نمایشگاه و کنفرانس Plastics Recycling Expo (PRE)، که 16-17 ژوئن 2015 در Telford برگزار شد، راهکارهای صنعت برای بهبود بازیافت پلاستیک بررسی خواهند شد. سخنرانان این کنفرانس شامل کارشناسان مسائل پایداری (Sustainablity) از برندهای بزرگی مثل Unilever، IKEA و Marks & Spencer هستند. نوآوری‌های همه قسمتهای زنجیره عرضه، از بازیافت تا مدیریت درک عمومی و عادات بازیافت، توسعه بازارهای نهایی و دسته‌بندی مواد بسیار آلوده، مطالعه خواهند شد.
ضایعات دردسرساز توسط Bernanrd Chase، متخصص بخش، برنامه اقدامت برای منابع و ضایعات (WRAP)، انجام خواهد شد که در مورد قوطی‌های کاسه‌ای، تیوب‌ها و سینی‌ها صحبت خواهد کرد، و Richar McKinlay، مهندس پروزه بازیافت Axion، فرآیند طراحی فیلم‌های انعطاف‌پذیری را که می‌توان آنها را برای بازیافت دسته‌بندی کرد، تشریح خواهد کرد.
Logoplast، یک مطالعه موردی در پروژه بسته‌بندی خود به نام Ecover، که برنده جایزه شد، را نشان خواهند داد که از ضایعات استخراج شده از اقیانوس استفاده می‌کند.
امید بزرگ این صنعت این است که سطح بازیافت پلاستیک بالا رفته، کارآیی منابع ارتقا یابد و سیستم‌های اقتصادی چرخه‌ای گسترده شوند. به گفته‌ی مدیرعامل Recoup، Stuart Foster، اگر یک تقاضای قوی و مستمر برای استفاده از مواد پلاستیکی بازفرآوری‌شده در اروپا وجود نداشته باشد، این امید چیزی بیش از یک رویا نخواهد بود. استندهای نمایشگاهی امسال Recoup با محصولات پلاستیکی قابل‌بازیافت پوشانده خواهند شد; یک پایگاه داده‌ی محصول‌نهایی جدید هم اکنون روی وبسایت Recoup به طور زنده وجود دارد و در نیمه‌ی اول سال گسترش خواهد یافت.
Foster اشاره می‌کند که جایزه بهترین محصول پلاستیکی بازیافت‌پذیر 2015 باید “به صنعت توانایی دهد که تعهد و کار خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی نشان داده و به مصرف‌کنندگان کمک کند که پیامدهای تلاش‌های خود برای بازیافت مواد پلاستیکی را به طور کامل درک کنند. برنده جایزه‌ی سال گذشته شرکت‌کننده بریتانیايي، زباله‌جمع‌کن Ubin ساخته شده از ظروف و سینی‌های پلی‌پروپیلن بازیافت شده بود.

 

بیشتر بخوانید . . .