مجموعه‌ای از نوآور‌‌ی‌‌های بسته‌‌بندی

مقالات اخیر من همگی درونمایه داشته و دیدی عمومی از جانب بازار نسبت به یک مورد ارائه داده و مجموعه‌‌ای از خلاقیت‌های مرتبط را توصیف می‌‌کردند. به این ترتیب خیلی از نوآوری‌‌های تکی جا مانده و منتظر دیگر خلاقیت‌های مشابه بودند تا همگی در یک مقاله با درونمایه مشترک قرار بگیرند. اما در حال حاضر من در حال سفر به اروپا هستم و فرصت و زمان تهیه یک مقاله این چنینی را ندارم. این خیلی هم بد نیست چون به من فرصت می‌‌دهد که مجموعه‌ای از خلاقیت‌های بسته‌‌بندی که اخیرا به بازار آمده‌‌اند را جمع‌‌آوری کنم. احتمال می‌‌دهم برای پوشش دادن مهمترین مواد به دو مقاله نیاز داشته باشم. خب شروع می‌‌کنیم. با انواع مختلفی از محصولات و صنایع روبرو هستیم.

141030-volksbier-beer-la-halba-pet02-w540-100dpi

Volksbier
در چند ماه گذشته شاهد پیشرفت‌های گوناگونی در زمینه قوطی‌‌های هیبرید یا به عبارت دیگر ترکیب یک بدنه پلاستیکی و یک درپوش فلزی (اغلب آلومینیومی) بوده‌‌ایم.
من در طی نمایشگاه interpack 2014 در مورد قوطی مواد غذایی هیبرید و قابل بازیافت “Klear Can” ساخت Kortec نوشتم.
یک قوطی رومانیایی طراحی شده توسط Remark Studio SRL در بخارست برای آب جو در نظر گرفته شده است و پیرو سبک ظاهری قوطی ها در بازار آب جو و طراحی بسته‌‌بندی‌‌هایی شبیه به شیشه آب جو است. Remark Studio نیاز به یک بسته‌‌بندی جدید برای آب جو را احساس کرد که بتواند قفسه‌‌های خسته‌‌کننده‌‌ی سوپرمارکت‌ها را متحول کند. ایده‌‌ی این قوطی از دو روال روبه افزایش در بازار آب جو یعنی به کارگیری PET به عنوان ماده بسته‌‌بندی و محبوبیت قوطی فلزی برای نوشیدنی‌‌ها نشات گرفت.
ازآنجا که آب جو یک نوشیدنی محبوب در کل جهان است و پرطرفدارترین برندها اصالت آلمانی دارند، Remark Studio اسم برند را Volksbier گذاشت و از یک پرینت محبوب استفاده کرد. واضح است که مواد PET استفاده شده برای این ظرف باید تا حد امکان به شیشه شباهت داشته باشند.
من و همکارم از وبسایت (زیبای) Beach Packaging Design معتقدیم که عنصر کلیدی شباهت قوطی‌‌های آب جو با ظاهر شیشه‌‌ای کف بالای ظرف است. و اگر قوطی Volksbier یک ظرف واقعی آب جو روی قفسه بود، لزوما این منظره ایجاد نمی‌‌شد. به عبارت دیگر استودیو برای تصاویر خیلی به فتوشاپ متکی بوده است. این مایه تاسف است و استودیو باید راه حلی (اسلیو شرینک بالایی) برای این مشکل بیابد.

141018-3can_nologonotext-w540-100dpi

XanCan، قوطی نوشیدنی بافت‌‌دار
بهترین شکل مصرف اکثر نوشیدنی‌‌های داخل قوطی، مثل آب جو و سودا، خنک نوشیدن آنهاست. زمانیکه قوطی از محیط سرد خارج شده و در دمای محیطی قرار می‌‌گیرد، میعان اتفاق می‌‌افتد. این رطوبت، چه ناشی از تراکم یا ناشی از یخ داخل یک ظرف باشد، باعث می‌‌شود در دست گرفتن قوطی که معمولا سطح صافی دارد غیرممکن شود.
XanCan با طرح‌هایی که از طریق بافت‌‌دار کردن دیواره‌‌های قوطی ایجاد می‌‌شود این موضوع را بهبود بخشیده و در دست گرفتن و راحتی قوطی‌‌های آلومینیومی نوشیدنی‌‌ را بدون به خطر انداختن بازیافت‌‌پذیری آنها ارتقا داده است.
XanCan یک قوطی آلومینیومی نوشیدنی با طرح‌‌های سفارشی به شکل برجسته روی دیواره‌‌های آن است که تاثیری ویژه و منحصربه فرد دارد. این تکنیک باعث قرارگرفتن بهتر قوطی در دست و جابجا کردن راحت تر آن بوده و شیوه‌‌ای خلاقانه برای متمایز کردن برند است.
XanCan برای تمامی گروه‌های نوشیدنی از آب جو تا نوشیدنی‌های غیرالکلی، چای یخی، و نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا مناسب است. با وجود طرح‌های برجسته هم قوطی همچنان قابل بازیافت است.
به یک مورد آب‌‌جوی دیگر هم می‌‌پردازیم.

141031-mozzie-box-w540-100dpi

141031-heineken-beer-subsidiary-debuts-mozzie-box-to-deter-airborne-raiders-w540-100dpi

جعبه‌ی “Mozzi-Box”
در پاپواگینه نو اکثر آب‌‌جواها در کمپ‌‌های خارج از خانه‌‌ها مصرف می‌‌شود. این به نظر خیلی جالب می‌‌آید، اما در بسیاری از کشورهای استوایی، دسته‌‌های بزرگ حشرات ناقل مالاریا به افراد حمله‌‌ور می‌‌شوند.
Lewi Hirvela از استودیوی طراحی GRY&R در بریزبین استرالیا این ایده را داشت که روی جعبه حمل آب‌‌جو را با یک جوهر طبیعی دفع حشرات (اکالیپتوس) چاپ کند که کارتن آب‌‌جو را به یک محفظه ضد حشره بزرگ برای حمل آب جو تبدیل می‌‌کرد. اکالیپتوس دافع طبیعی حشرات است به ویژه وقتی می‌‌سوزد، بنابراین افراد می‌‌توانند هنگام لذت بردن از آب‌‌جوی خود دور آتش تکه‌‌های جعبه را در داخل آتش انداخته تا دود حاوی اکالیپتوس ایجاد شوند.
کارخانه آبجوسازی SP تابع شرکت Heineken تابستان امسال جعبه ویژه آب جو را وارد بازار کرد. جعبه همان ظاهر کلاسیک SP Lager و لوگوی بزرگ SP Lager Mozzie Box را حفظ کرده و به سادگی به افراد توضیح می‌‌دهد که تکه-های جعبه را بریده و داخل آتش بیندازند تا دود تولید شود. خب بیاید به سراغ گوشت و ماهی تازه برویم. در این گروه بسیاری از تولیدکنندگان همچنان در حال استفاده از یک جاذب سیال به شکل یک پد پلاستیکی یا کاغذی در انتهای سینی هستند تا رطوبت اضافی خارج شده از گوشت قرمز یا ماهی ، که باعث تسریع رشد باکتری‌‌ها، بدرنگ شدن و اسیدشدن محصول می‌‌شود، گرفته شود.

141033-gravity-tray-w540-100dpi
GravityTray
مصرف‌‌کننده‌‌ی حساس ممکن است با یک جاذب معمولی راضی نشود چون اغلب مقدار کافی یا تمام مایع را به خود جذب نکرده و ممکن است به محصول بچسبد. علاوه براین، جاذب هنگامی که در انتهای سینی قرار می‌‌گیرد استریل نیست.
اکسیژن در حین فرآیند ساخت جاذب را اشباع کرده و این وضعیت در حین فرآیند تخلیه هوا و حتی بعد از تخلیه گاز ادامه می‌‌یابد. بنابراین تولید بسته‌‌بندی‌‌ای که جاذب فاقد اکسیژن داشته باشد غیرممکن است.
علاوه براین جاذب ساختاری الیافی داشته و ذرات آزاد این الیاف ممکن است به گوشت و ماهی بچسبند. در بدترین حالت ممکن است پد جاذب وقتی گوشت یا ماهی داخل ماهیتابه است به آن بچسبد. راه حل این مشکل GravityTray است که یک ظرف پهن کاملا ایمن برای گوشت و مرغ بوده و از وجود جاذب بی نیاز است.
GravityTray از یک سینی PP شکل‌‌داده شده با حرارت تشکیل شده که قاعده مقعری در انتهای ظرف دارد. این قاعده‌‌ی دوتایی به سادگی با بستن فضای گود انتهایی با یک فویل داخلی شکل می‌‌گیرد. رطوبت اضافی گوشت یا ماهی توسط این جاذب به قسمت مجزا و گود انتهایی رفته و همانجا می‌‌ماند.
به گفته‌‌ی سازندگان این بسته Luc Van den Broek و Rinze Willemsen، فارغ از موقعیت و حرکت ظرف در چرخ یا ساک خرید، هنگامی که مایع در قسمت انتهایی ایزوله می‌‌شود حتی اگر GravityTray واژگون یا کج شود، دیگر نمیتواند با گوشت و ماهی برخورد کند. به خاطر این جداسازی، خطر آلودگی ناشی از مایع به گوشت و ماهی واقعا غیرممکن است. از آنجا که GravityTray هیچ الیافی ندارد، ریسک اینکه ذرات بسته‌‌بندی به ماهی یا گوشت قرمز “بچسبند” و خورده شود کاملا از بین رفته است. در قسمت بعدی هم به گوشت تازه می‌‌پردازیم و به فیلم جدید Skin-Pack شرکت Faerch Plast نگاهی می‌‌اندازیم.

141012-faerch-plast-claims-to-have-launched-world-s-first-ovenable-cpet-skin-pack-w540-100dpi

اولین بسته CPET skin pack قابل استفاده در فر
برخلاف آنچه در بالا در خصوص مایعات اضافی گوشت تازه گفته شد، Faerch Plast ادعا می‌‌کند که اولین CPET skin pack قابل استفاده در فر جهان که ساخت این شرکت است از یک توری بالایی SkinCOOK استفاده کرده و آب بدرنگ گوشت را نشان نمی‌‌دهد.
گوشتی که روی سینی قرار گرفته و با این ماده بسته‌‌بندی می‌‌شود به مصرف‌‌کنندگان اجازه می‌‌دهد که محصول را بدون نیاز به حذف هیچ بسته‌‌بندی یا تماس با غذای خام، مستقیما روی یک فر معمولی یا مایکروفر قرار داده و خطر آلوده‌‌شدن به باکتری کاهش یابد.
به گفته این شرکت، بسته‌‌های skin قابل قرارگیری در فر واقعا تحول ایجاد کرده است. با توری بالایی SkinCOOK شرکت Bemis Flexible Packaging میتوان آنها را بدون هرگونه بازکردن به صورت سرد یا منجمد پخت.
زمان پخت در یک فر معمولی 20 درصد و در مایکروفر 40 درصد کاهش یافته و عمر قفسه‌‌ای نیز به شکل چشمگیری بهبود پیدا کرده است که باعث کاهش ضایعات غذایی می‌‌شود. و البته ادعا می‌‌شود که آب ناخوشایند گوشت هم در محصول دیده نمی‌‌شود.

بیشتر بخوانید . . .