چسب‌ها در بسته‌بندی

چهار گرایش موثر
بر چسب‌ها در بازار بسته‌بندی
طبق جدیدترین گزارش شورای چسب و درزگیر (Adhesive and Sealant Council) از بازار آمریکای شمالی، 59 درصد از بازار بسته‌بندی به این بخش اختصاص داشته و 4 بیلیون پوند از محصولات صادراتی از آمریکای شمالی را شامل میشوند (کل بازار بسته‌بندی آمریکای شمالی 7 بیلیون پوند است). بسته‌بندی با چسب‌ها گستره وسیعی از محصولات و بخشهای بازار از جمله تبدیل، بسته‌های منعطف، لمینیت‌های های‌گِلاس (براق)، منسوجات بافته نشده، PSA و حتی صحافی کتاب را شامل می‌شود.
بسته‌بندی، طیف کامل انواع فناوریهای در دسترس از جمله چسب‌های طبیعی، دیسپرسیون‌های پلیمری/چسب‌های امولسیونی، مذاب داغ، چسب‌های پایه حلال، چسب‌های واکنشگر و حلال‌های پایه‌ آب را برای یک شرکت تولیدکننده محصولات مصرفی شامل می‌شود. با این وجود بیش از نیمی از محموله‌های ارسالی از آمریکای شمالی در سال 2012 به دسته‌ی “دیسپرسیون‌ها و امولسیون‌های پلیمری” شامل PVAها، اکریلیک‌ها، SBR، PUD و لاتِکسِ لاستیک طبیعی تعلق داشته‌اند.
چسب‌ها نقشی محوری با اهمیت فزاینده در بخش بسته‌بندی دارند و از این رو شورای چسب و درزگیر (ASC) چهار گرایش را که انتظار می‌رود طی سالهای پیش رو بر این بازار تاثیرگذار باشند را معرفی نموده است.
گرایش شماره 1- افزایش توجه به قابلیت‌های آسان باز و بسته شدن
چه به دلیل پا به سن گذاشته شدن جمعیت باشد و چه به دلیل گرایش مصرف‌کننده به راحتی، ACS پیش‌بینی می‌کند که تعداد بیشتر و بیشتری از شرکت‌های تولیدکننده‌ کالاهای مصرفی به افزودن قابلیت‌های آسان باز و بسته‌شو بر روی بسته‌های خود روی بیاورند. به نظر می‌رسد که دوره‌ی استفاده از کلیپس‌ها، درب‌هایی که تنظیم آنها سخت است و همچنین مجبور بودن به انتقال محصول به یک ظرف ثانویه به سر آمده است. چسب‌ها می‌توانند به ساخت بسته‌هایی کمک کنند که امکان باز کردن سریع یک کیسه یا ظرف، برداشتن مقدار دلخواه و بستن آسان آن را برای مصرف‌کننده فراهم کرده و مهر و موم بودن آن بعد از استفاده را برای حفظ تازگی محصول تضمین می‌کنند.
ASC برخی از این انواع بسته‌های جدید را بر روی وب‌سایت خود adhesives.org در قسمت ASC TV معرفی می‌کند.
گرایش شماره 2- قابلیت بازیافت
نرخ بازیافت به علت استفاده از چسب‌های مورد استفاده تا حد چشمگیری در حال افزایش است. در صورت استفاده یک شرکت از هر یک از انواع پلیمرهای PET، HDPE، PVC یا PP نرخ بازیافت بالا خواهد بود و با وجودی که بخشی از ماجرا خود ماده اصلی مورد استفاده در بسته‌ است، جنبه دیگری از بازیافت به چسب‌ها مربوط می‌شود. طی چند سال گذشته، سازندگان چسب همکاری نزدیکی را با گروه‌هایی از قبیل انجمن بازیافت‌کنندگان محصولات مصرف شده و انجمن تولیدکنندگان PET آمریکای شمالی به منظور توسعه پروتکل‌های بازیافت ترتیب داده‌اند. این پروتکل‌ها حاوی راهنمایی‌های مفیدی در خصوص بهترین فرآیندهای بازیافت ممکن به منظور تضمین قابلیت پاک کردن چسب‌ها با شستشو هستند و به کسب اطمینان از قطعی بودن قابلیت بازیافت یا مصرف مجدد پلاستیک‌ها کمک می‌کنند. بعضی از این پروتکل‌ها برای اعضای ASC در وبسایت ascouncil.org جهت تنظیم فرمولاسیون چسب‌ها ارسال می‌شوند.
گرایش 3
تحقیق پیرامون مواد زیست‌پایه
در حال حاضر در بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های بزرگ سرتاسر آمریکای شمالی، تحقیقاتی پیرامون محصولات قابل تولید از عنکبوت‌ها، گِکوها (نوعی مارمولک نواحی گرمسیر)، سویاها و زیست توده‌ها متمرکز شده است که قابلیت استفاده به منظور فهم خواص چسب‌ها و کشف مسیری به سمت تجاری‌سازی این مواد را دارند. دانشگاه‌های ویرجینیاتِک، نورث‌وِستِرن، مینه‌سوتا، ماساچوست-اَمهِرست و دانشگاه کشاورزی و فنی ایالتی کارولینای شمالی تنها شماری از صدها دانشگاهی هستند که در حال تحقیق بر روی چسب‌های نسل آینده می‌باشند. ASC انتظار دارد که یادگیری کنونی در محیط‌های آکادمیک، موتور محرک نوآوری طی 10 تا 20 سال آینده باشد چرا که شرکت‌ها در حال توسعه‌ی کاربردهای تجاری با استفاده از تحقیقات بنیادین کنونی هستند.
ASC در هر یک از دو همایش سالانه خود یک کُرس با موضوع فناوری‌های پیشرفته را به منظور تشویق تحقیقات نوآورانه برگزار نموده و همچنین Adhesion Society همکاری نزدیکی را با تمرکز 100 درصد بر تحقیقات اساسی پیشرفته پیرامون چسب ها و چسبندگی ترتیب داده است. همایش بعدیAdhesion Society از 21 تا 26 فوریه 2014 در هتل تفریحی باهیا واقع در شهر سن‌دیه‌گوی ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود.
گرایش 4- جهانی شدن
چسب‌ها بازاری جهانی را در بر می‌گیرند و سه بازار اصلی از نظر جغرافیایی در این صنعت ایفای نقش می‌کنند: آمریکای شمالی، اروپا و آسیا. برندهای جهانی به طور فزاینده‌ای از تامین‌کنندگان خود می‌خواهند که آنها را در ورود به بازارهای در حال رشد و نوظهور پشتیبانی کنند تا با موفقیت نفوذشان را گسترش دهند. بازارهایی از جمله برزیل و هند از جانب مالکین برند مورد توجه ویژه‌ای هستند، زیرا در این کشورها طبقه‌ی متوسط در حال رشد در جستجوی فرمت‌های جدید بسته‌بندی است. توسعه‌ی چین هم ادامه می‌یابد و حتی با وجود رکود نسبی حاکم بر بازار چین، ASC انتظار دارد که رشد این بازار در بازه زمانی 2014-2013 به 6 درصد رسیده و دو برابر نرخ رشد سایر مناطق بزرگ دنیا باشد.
ASC پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های بیشتری به حضور محصولات و خدمات خود در عرصه جهانی نزدیک شوند و گزارشات بازار از آمریکای شمالی و آسیا موید این تلاش‌ها هستند. این شورا همچنین در حال بررسی امکان اضافه کردن آمریکای جنوبی و مرکزی به برنامه تهیه گزارشات خود از بازار است.
گرایش 5- یک گرایش دیگر..
ASC همچنان یک مرجع معتبر برای مهندسان طراح خواهد بود. این شورا نماینده 130 شرکت تولیدکننده مواد خام و فرمولاتورهاست که تمامی جنبه‌های فضای بازار چسب و درزگیرها را پوشش می‌دهند. یکی از برنامه‌های دیگر این این شورا اداره وبسایت‌های adhesives.org و sealants.org است. هر دوی این سایت‌ها دربردارنده‌ اطلاعات و پیوندهای مناسبی با سراسر زنجیره تامین هستند و توسط هر مهندس طراح برای پیشبرد یک پروژه در زمینه چسب‌ها قابل استفاده‌اند. ASC TV، Ask the Expert، Industry Bloggers، Vendor Select و adhesives.org newsletter (خبرنامه) همگی بخش‌های مختلف این سایت هستند که صرف وقت برای بررسیشان توسط هر مهندس طراح و استفاده از آن به عنوان مرجع معتبر به منظور بررسی هر جنبه خاص از چسب‌ها خالی از ارزش نخواهد بود.
بازار چسب‌ها برای استفاده در بخش بسته‌بندی در حال رشد و تکامل است و باید انتظار تحقق گرایش‌های مذکور را در بازار چسب طی سالهای پیش رو داشت.
شورای چسب و درزگیر یک انجمن تجاری است که دفتر اصلی آن در شهر بِتِزدای ایالت مِریلند واقع است. ASC با 131 شرکت عضو خود همکاری داشته و در زمینه تدارک فرصت‌های آموزشی برای متخصصین صنعت، ایفای نقش به عنوان نماینده صنعت در تمامی رویدادهای مقرراتی و قانون‌گذاری و اطلاع‌رسانی به اعضای خود در زمینه نوآوری فعال است. این شورا در سال 1958 تاسیس شده و اکنون نماینده کل زنجیره تامین چسب و درزگیرها از جمله فروشندگان مواد خام، فرمولاتورها و شرکتهای سازنده تجهیزات است.

بیشتر بخوانید . . .